"הנתונים הם הנשק וה-AI – האקס פקטור"

כך אמר תא"ל אביעד דגן, מפקד מנהלת הטרנספורמציה הדיגיטלית באגף התקשוב וההגנה בסייבר, שדיבר הבוקר (ג') במסגרת שבוע הבינה המלאכותית של המרכז למחקר סייבר בינתחומי ע"ש בלווטניק

תת-אלוף אביעד דגן, מפקד מנהלת הטרנספורמציה הדיגיטלית באגף התקשוב וההגנה בסייבר.

"בנינו מפעלי נתונים במגזרי עשייה שונים, בחלוקה גיאוגרפית ומשימתית. עד כה, החלטות רבות אמנם היו מבוססות נתונים, אבל נעשו באופן ידני. עם הכנסת מערכות בינה מלאכותית, אלגוריתמים חכמים ולימוד מכונה, ההחלטות ימשיכו להתקבל על ידי בני אנוש, אבל הן תהיינה יותר חכמות ומדוייקות, וגם מהירות יותר. הנתונים הם כיום בצבא כלי נשק לכל דבר ועניין, והבינה המלאכותית היא האקס פקטור, שמעניק לנו את העליונות בשדה הקרב", כך אמר תת-אלוף אביעד דגן, מפקד מנהלת הטרנספורמציה הדיגיטלית באגף התקשוב וההגנה בסייבר.

תא"ל דגן דיבר הבוקר (ג') במסגרת שבוע הבינה המלאכותית של המרכז למחקר סייבר בינתחומי ע"ש בלווטניק בשיתוף המרכז לבינה מלאכותית ומדעי הנתונים באוניברסיטת תל אביב.

"הנתונים הם נשק זול יותר ממטוס F35"

לדברי תא"ל דגן, "שדה הקרב המודרני גדל, ונוספו לו ממדים, דוגמת מרחב הסייבר. אנו רוצים שהממדים הפיזיים והווירטואליים יהיו מסונכרנים, כדי לשפר את קבלת ההחלטות של המפקדים, כך שהן תהיינה יותר מבוססות נתונים. הבנו כי הנתונים הם נשק, שעלותו זולה יותר מעלות מטוס F35, וניצול נכון שלהם, על בסיס טכנולוגיות בינה מלאכותית, ישנה באופן דרמטי את ההתנהלות של הכוחות בשדה הקרב". 

"כך", אמר, "בנינו כמה מערכות בהן הוטמעו רכיבי AI, דוגמת מערכת התומכת בקבלת החלטות למפקדים, או מערכות מנהלתיות, דוגמת משאבי אנוש".

מגויסת לטובת התייעלות צה"ל. בינה מלאכותית. אילוסטרציה.

מגויסת לטובת התייעלות צה"ל. בינה מלאכותית. אילוסטרציה. צילום: BigStock

נס קרה

"בניית אגם הנתונים", אמר תא"ל דגן, "הייתה לא פחות מ-נס. נדרשנו לנתץ את החומות שהיו קיימות בין הזרועות השונות – ים, אוויר ויבשה. אולם גם זה אינו מספיק. פעלנו לשילוב הנתונים גם כשהם מגיעים מכלל רכיבי הקצה – הלוחם, הספינה, המזל"ט. כך, תשתיות אגם הנתונים בנויות ממפעלי נתונים. אלה עובדים באופן מתוזמר, כמו נגנים בקונצרט. בנינו את מערך הטיפול בנתונים עם היררכיה קוגניטיבית – נתונים, מידע, ידע, הפקת תובנות, ואז יציאה לפעולה".

תא"ל דגן הסביר עוד כי "בשל שילוב נתונים ממקורות שונים, ניתן לטייב את הלחימה באויב ולשפר את אחוזי הפגיעה בו. למשל, לא רק לדעת מי הכוח הלוחם שהכי קרוב אליו, אלא מי מבין הכוחות מצויד טוב יותר, מה מצבו הלוגיסטי ועוד. ככה ניתן לחבר בצורה מתקדמת בין יעד, מטרה לתקיפה, לבין כוח לוחם, חיל או מזל"ט. חיבור הנתונים מהחיישנים השונים מספק ידיעה האם האובייקט הוא עמית או טורף, מה כוונותיו, מהן היכולות שלו, ומי מהכוחות יפגע בו בצורה האפקטיבית ביותר".

"משחק מאתגר – שמשתנה"

"את מפעלי הנתונים", אמר ראש מנהלת טרנספורמציה דיגיטלית, "בנינו בכמה חתכים: לפי זרועות, ים יבשה ואוויר, לפי גזרות, פיקודי צפון מרכז דרום, וכן לפי מאמצים, מאמץ האש, מאמץ משאבי אנוש ועוד. ככל שנבנה יותר מפעלי נתונים, לעולם זה לא יהיה מספיק. כל המפעלים מחוברים ביניהם, ובדרך זו ניתן לשתף כל פריט מידע, תובנה, או היסק – לכלל הלקוחות. ככה ניתן לקבוע תעדוף, גם של המטרות וגם של זהות הכוח הלוחם שיפגע בהן. מדובר במשחק מאתגר – שמשתנה. כיום, כל 'לקוח' יכול לקבל את הנתונים הרלוונטיים לו – אחראי על הפניית המטוסים יקבל סדרת נתונים אחת, והקצין האחראי על חיסול מערכי הנשק נגד טנקים – מערך נתונים אחר. כל זאת, לצד מעטפת הגנת סייבר".

"הקמנו במנהלת שבראשותי מחלקה לטיפול בנתונים על בסיס AI", סיכם תא"ל דגן. "לאחר שסיימנו לבנות את האסטרטגיה לתחום, השנה נסיים את בניית התוכניות השנתית והחמש-שנתית לנושא. הנתונים הם נשק ועלינו לייעל את השימוש בו. על בסיס AI אנו סוגרים פערים בטיפול במידע והופכים את הנתונים לגורם מבדל ומעניק יתרון בשדה הקרב. אנו בעיצומו של המסע הדיגיטלי, אולם יש לנו דרך ארוכה לעבור, ואנו נלהבים לעשות אותה כשאנו חמושים במדעני נתונים ומערכות בינה מלאכותית".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. גיא

    נחמד, אבל לפני חודש קצין ירה בקצין אחר והרג אותו בשוגג לצערנו. יש פער מגוכך בין המילים הגדולות למציאות בשטח. אחרי כל מלחמה או מבצע אנחנו למדים זאת מחדש...

אירועים קרובים