הרגולטור הבריטי: גוגל ואפל אוחזות את שוק הניידים ב"אחיזת מלחציים"

ה-CMA של הממלכה המאוחדת טוען בדו"ח שלו על מצב שוק הניידים כי הענקיות האמריקניות הן דואופול - הפועל לרעת המשתמשים ● ממשלת בוריס ג'ונסון מתכוננת לנקוט בצעדים ולהחיל תקנות שירסנו את השתיים

ספגו ביקורת רגולטורית חמורה בבריטניה. גוגל ואפל. עיבוד מחשב.

רשות התחרות והשווקים של בריטניה, ה-CMA הוציאה השבוע (ג') דו"ח ביניים בן יותר מ-400 עמודים, העוסק בכובד משקלן של גוגל ואפל באקוסיסטם של שוק המובייל.

על אף שמדובר בדו"ח זמני ולא במסקנות הסופיות של החקירה, התובנות שהגיע אליהן הגוף – שהוא הרגולטור האמון על תחום ההגבלים העסקיים בממלכה המאוחדת – מפנות אצבע מאשימה אל שתי הענקיות האמריקניות, שלדברי ה-CMA יצרו דואופול המגביל את התחרות, פוגע בחדשנות ואף מרע עם הצרכנים.

החקירה של הרגולטור הבריטי, שנפתחה ביוני האחרון, היא רחבת היקף במיוחד, ומתעמקת הן בשליטה שמפעילות גוגל ואפל על השוק דרך מערכות ההפעלה שלהן (אנדרואיד של גוגל ו-iOS של אפל), הן בשליטה שהן מחילות באמצעות חנויות האפליקציות שלהן (ה-Play Store וה-App Store), והן בזו הנוצרת דרך ניצול מעמד הדפדפנים שלהן (כרום וספארי). ה-CMA מוקיע בסיכום הדו"ח שלו את ה"משנה" שהקימו שתי הענקיות, שמתבטאת ההתנהלות קבועה לרעת המשתמשים, לדבריו.

"רוב האנשים יודעים שאפל וגוגל הן השחקניות הגדולות בכל הנוגע לבחירת טלפון. אבל קל לשכוח שהן גם כותבות את כל הכללים, החל מבחירת האפליקציות הזמינות בחנויות שלהן ועד לקושי בבחירת דפדפן חלופי", כך אמרה אנדריאה קוסלי, מנכ"לית ה-CMA. לדבריה, "שליטה זו יכולה להגביל חדשנות ובחירה, ולהוביל למחירים גבוהים יותר – מה שלעולם לא מהווה חדשות טובות לצרכנים".

"אפל וגוגל פיתחו אחיזה דמוית מלחציים, על האופן שבו אנו משתמשים בטלפונים ניידים, ואנחנו מודאגים מכך שזה גורם למיליוני אנשים ברחבי בריטניה לצאת מופסדים", המשיכה וציינה קוסלי.

החקיקה המתגבשת עלולה להיות קשה לעיכול לענקיות הטק

יצוין כי הממצאים הללו אינם מפתיעים: פוליטיקאים ורגולטורים ברחבי האיחוד האירופי, כמו גם בארצות הברית ובדרום קוריאה מעלים את אותן התלונות כבר כמה שנים. אבל החקירה של ה-CMA מגיעה ברגע מפתח, מכיוון שבריטניה עלולה לאמץ בקרוב חקיקה ספציפית שנועדה לרסן את ענקיות הטכנולוגיה הדומיננטיות.

ממשלתו של בוריס ג'ונסון קיימה התייעצות בנושא בקיץ שעבר, ומציעה – כמו תכניתה של הנציבות האירופית לכונן את חוק השירותים הדיגיטליים, ה-DSA (ר"ת The Digital Services Act) וחוק השווקים הדיגיטליים, ה-DMA (ר"ת Digital Markets Act) שלה – להטיל אמצעים ספציפיים על חברות דומיננטיות במגזר הניידים.

לונדון מתכוונת להגדיר "סטטוס שוק אסטרטגי" (SMS) שיאלץ את פלטפורמות להתנהל במדינה על פי מסגרת מגבילה מהרגיל, כולל סנקציות מרתיעות כנגד מי שתפר את התקנות החדשות, וכל זה על מנת להגן על התחרות באינטרנט.

הדו"ח הסופי של ה-CMA על אפל וגוגל צפוי ביוני, אך רגולטור התחרות כבר ציין כי הוא מאמין שהשתיים יעמדו בוודאות ברף שיציב אותן במעמד של "SMS". הרגולטור אפילו מרחיק לכת ומתאר את הפעולות המתקנות שעלולות להידרש משתי השחקניות: הנגשת חנויות אפליקציות חלופיות במכשירי ה-iPhone, מתן שיטות תשלום של צד שלישי למפתחים, הגבלת היכולת להתקין מראש את האפליקציות הפנימיות שלהם ועוד שלל קווים מנחים שללא ספק יהיו קשים לעיכול בעבור החברות מארה"ב שעד כה עשו בשוק כמעט כרצונן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים