דיווח: NSO עתידה לסגור את חטיבת פגסוס שלה, ואולי למכור את החברה

קבוצת הסייבר ההתקפי הישראלית מתמודדת עם קשיים כלכליים בעקבות האשמות מצטברות שרוגלת פגסוס שלה שימשה למעקב ולהפרת זכויות אדם ● הקבוצה הוכנסה לרשימה השחורה על ידי משרד המסחר האמריקני ו"זכתה" ב-אפל כאויבת

NSO

קבוצת NSO – יצרנית תוכנת הריגול הישראלית פגסוס המואשמת בסיוע למעקב אחרי משתמשי סמארטפונים וביניהם גם עיתונאים, פוליטיקאים ומתנגדי ממשל – שוקלת למכור את החברה. אפשרות נוספת הנלקחת בחשבון היא שהחברה תסגור רק את חטיבת פגסוס שלה, אשר עוסקת ברוגלה שלה, הידועה לשמצה. על התכניות הללו דווח באחרונה הן על ידי בלומברג והן על ידי הפייננשל טיימס, שהסתמכו על דברי מקורות אנונימיים.

לדברי אותם יודעי דבר, נציגי החברה ניהלו משא ומתן עם מספר קרנות השקעה, במהלכו נדונו צעדים כמו מימון מחדש או מכירה. כקונות האפשריות הוזכרו שתי קרנות אמריקניות, שדנו בהשתלטות על החברה או על סגירת חטיבת פגסוס הפועלת בה. בתרחיש כזה, הקרנות ישקיעו 200 מיליון דולר כדי להפוך את פגסוס לחטיבת אבטחת סייבר, שתתמחה גם בטכנולוגיית רחפנים.

ככל שהצרות הצטברו ונערמו – הכסף התדלדל

NSO הישראלית, ששוויה הוערך בכמיליארד דולר בעסקת פרייבט אקוויטי משנת 2019, נמצאת ככל הנראה עמוק בצרות.

כבר לפני מספר שנים, לאחר שנחשדה כמי שסיפקה את הרוגלה שהביא לחיסולו של העיתונאי מתנגד המשטר הסעודי, ג'מאל חאשוקג'י, המותג שלה נפגע. אך הפגיעה החמורה עוד יותר בשמה חלה בקיץ האחרון, כאשר 17 כלי תקשורת בינלאומיים חשפו שתוכנת פגסוס שיצרה אפשרה לרגל אחרי המכשירים הניידים של עיתונאים, פוליטיקאים, פעילים או מנהיגים עסקיים ממדינות שונות, ביניהם נכלל אפילו נשיא צרפת עמנואל מקרון.

אל החשיפות הלא מחמיאות שהניב שיתוף הפעולה של יותר מ-80 עיתונאים בינלאומיים, אחרי שבחנו רשומות של לקוחות NSO ביותר מ-50 מדינות החל משנת 2016, התווספו ממצאי מעבדת האבטחה של אמנסטי אינטרנשיונל, שפרסמה ביולי 2021 דו"ח ובו פירוט השיטה המדויקת שבה פגסוס תוקפת את מטרותיה. גם סיטיזן לאב מבית הספר Munk של אוניברסיטת טורונטו הצטרפה עם דיווחים משלה על תכנת הריגול ומעלליה.

יצוין כי בתחילת החודש פורסם גם שמכשירי הטלפון של לפחות תשעה עובדים במחלקת המדינה של ארה"ב נפרצו על ידי האקר אלמוני. הפריצות, דווח, נעשו באמצעות הרוגלה פגסוס, אירעו בחודשים האחרונים וכוונו נגד מכשירים של בכירי משרד החוץ האמריקני במדינה באפריקה, כשבחלק מהדיווחים צוינה אוגנדה.

NSO מסרה אז בתגובה כי אין לה כל אינדיקציה לפריצות אלה, "אולם בחברה יחקרו את האירוע".

כעת, על פי הפירסומים, הפגיעה הזו מתרגמת בעיקר לקשיים כספיים. לפי בלומברג, לאחר שנכנסה לרשימה השחורה על ידי משרד המסחר האמריקני בנובמבר, מתמודדת NSO עם קושי לשלם את חובותיה שהצטברו לכדי כ-500 מיליון דולר.

בשל החוב, הפחיתה מודי'ס את דירוג האשראי של החברה מ-B3 ל-Caa2. מודי'ס אף הוסיפה וציינה שהחברה מתקרבת למצב של חדלות פירעון.

תבעה את NSO. אפל. בצילום: לוגו החברה בקמפוס קופרטינו שלה.

תבעה את NSO. אפל. בצילום: לוגו החברה בקמפוס קופרטינו שלה. צילום: BigStock

"הרוויחה" את אפל כאויבת

לפי הדיווח, אפל, שמצויה בעימות משפטי עם NSO, חשפה את דבר הפריצה לעובדי מחלת המדינה, והיא שעדכנה בנושא.

בחודש שעבר אפל תבעה את חברת הסייבר ההתקפי הישראלית בשל מעקב אחר משתמשיה באמצעות רוגלת פגסוס שלה. הענקית מקופרטינו הגישה בקשה לצו מניעה קבוע, שיאסור על NSO לעשות שימוש כלשהו במכשירים, בתוכנות ובשירותים של אפל במטרה לפגוע במשתמשים ובפרטיות שלהם.

בנוסף, כאמור, לפני חודש הכניס משרד המסחר של ארצות הברית שתי חברות סייבר ישראליות – את NSO ואת קנדירו – לרשימת החברות שפועלות בניגוד לאינטרס האמריקני הלאומי. המשמעות היא שממשל ביידן עומד להטיל, ככל הנראה, סנקציות על שתי החברות האלה ולהגביל את יכולתן לעשות עסקים בארה"ב.

בהודעה של משרד המסחר נכתב, כי הצטברו אצלו "ראיות, שלפיהן שתי החברות מכרו רוגלות לממשלות זרות, שבאמצעותן הן ריגלו אחרי פעילי זכויות אדם, עיתונאים, פוליטיקאים, מתנגדי משטר ואנשי עסקים". לפי ההודעה, ההחלטה להכניס את שתי החברות לרשימה "מבוססת על ראיות שלפיהן הן פיתחו וסיפקו רוגלות לממשלות זרות, שהשתמשו בכלים האלה על מנת לטרגט באופן מכוון פקידי ממשל, עיתונאים, אנשי עסקים, אנשי אקדמיה ועובדי שגרירויות (של ארצות הברית – ג"פ). הכלים האלה אפשרו לממשלות זרות לדכא אנשים במדינות אחרות. זהו נוהג של משטרים אוטוריטריים להשתיק התנגדות מצד עיתונאים ופעילים מחוץ לגבולות של המדינות הללו. פרקטיקות כאלה מאיימות על הכללים הבינלאומיים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים