הצעת חוק: לאפשר חשיפת פרטים של כותבי פוסטים פוגעניים

לפי ההצעה של ח"כ מאיר יצחק הלוי, בית המשפט יוכל להורות על חשיפת פרטי הכותב, ומי שנפגע יוכל לתבוע אותו תביעת לשון הרע ● האופוזיציה מתנגדת: "סתימת פיות למבקרי הממשלה"

ח"כ מאיר יצחק הלוי (תקווה חדשה).

על שולחן הכנסת הונחה אתמול (ב') הצעת חוק של ח"כ מאיר יצחק הלוי (תקווה חדשה), שלפיה תתאפשר חשיפת הפרטים של גולשים שמפרסמים פוסטים פוגעניים ואלימים ברשתות החברתיות. כמו כן, הצעת חוק כוללת צעד מרחיק לכת, שיסמיך את בית המשפט לדון בתלונה על פוסט או כל תוכן פוגעני ברשת ולהורות על הסרתו בתוך 24 שעות.

עוד בטרם נדונה, הצעת החוק נתקלת בהתנגדות מצד האופוזיציה, בטענה שהיא תשמש לסתימת פיות של מי שמבקר את הממשלה.

להצעת החוק הצטרפו הח"כים צבי האוזר ומיכל שיר סגמן, אף הם מתקווה חדשה, מירב בן ארי מיש עתיד, ויעל רון בן משה ורות וסרמן לנדה מכחול לבן. בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "האינטרנט הפך לאמצעי נגיש ויעיל לתקשורת, ומשמש זירה להבעת דעות ושיח ציבורי כמעט ללא הגבלות. אחד המאפיינים הוא אפשרות להתבטא באופן אנונימי. עם זאת, אין לראות באינטרנט עיר מקלט המאשרת ביצוע מעשי עוולה או הפרת זכויות בלי לתת על כך את הדין. כנגד הזכות להתבטא באופן אנונימי עומדת זכותו של מי שסבור כי ניזוק לפנות למיצוי הדין".

על פי הצעת החוק, מי שיראה את עצמו נפגע מפרסום כלשהו ברשת יהיה רשאי לבקש מספק השירות שדרכו הוא גולש לחשוף את פרטי המפרסם, וזה יספק לו את המידע, אם המפרסם יסכים. אם המפרסם יסרב, הנפגע יהיה רשאי לפנות לבית המשפט ולבקש ממנו להורות על חשיפת הגולש האלמוני. או אז, בית המשפט יוכל לחייב את ספק השירות לפרסם את זהותו של הכותב, גם ללא הסכמתו, או להורות על הסרתו של הפוסט בתוך 24 שעות. אפשרות אחרת שהצעת החוק מעמידה בפני הנפגע היא לתבוע את המפרסם על פי חוק לשון הרע, במקרה שהוא לא יסכים לחשיפת פרטיו.

לדברי ח"כ הלוי, הצעת חוק שומרת על האיזון בין הזכות לפרטיות לחופש הביטוי.

יצוין כי אין זו הפעם הראשונה שבה הכנסת נדרשת להצעות חוק בנושא זה. בקדנציה הקודמת הוגשה הצעה דומה, בתמיכתו של מי שהיה אז ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אולם היא לא אושרה בסוף. כעת האופוזיציה מתנגדת להצעה, כאמור.

רעיון טוב – אבל "24 שעות זה המון זמן"

מומחי רשת אמרו שהרעיון שעומד בבסיס הצעת החוק הוא טוב ושהגיע הזמן לשנות כיוון בטיפול בשיח האלים. אולם, לדבריהם, יש סימן שאלה גדול האם באמת ניתן יהיה להסיר פוסטים בתוך 24 שעות. מנגד, ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה אמרה כי "24 שעות זה המון זמן בחיי רשת חברתית, והנזק יכול להתגבר בפרק הזמן הזה".

טרם נקבע דיון בהצעת החוק.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים