איטליה: אפל וגוגל נקנסו ב-10 מ' יורו כל אחת – הפרו הגבלים עסקיים

הרשות הרגולטורית של המדינה קבעה עבור כל חברה שתי הפרות של קוד הצרכנות, האחת בשל חוסר מידע ואחרת בגין "שיטות אגרסיביות" הקשורות לקניות ולשימוש בנתוני צרכנים למטרות מסחריות ●ענקיות הטק הודיעו - נערער

קונסת את גוגל ואפל. איטליה.

איטליה הטילה קנס של 20 מיליון יורו (22.5 מיליון דולר) על אפל וגוגל בשל הפרת חוקי ההגבלים העסקיים במדינה. זוהי ההחלטה השנייה מסוג זה של הרגולטור האיטלקי נגד ענקיות הטכנולוגיה האמריקניות השבוע.

רשות התחרות והשוק של איטליה, ה-AGCM, בישרה כי קנסה את אפל וגוגל ב-10 מיליון יורו כל אחת, על הפרת חוקי צרכנים, כולל אי ​​מתן מידע מספיק ללקוחות ושימוש ב"טקטיקות פוגעניות" בשימוש בנתונים שהן אוספות, לשם מטרות מסחריות.

לפי הרשות האיטלקית הרגולטורית, שתי ענקיות הטכנולוגיה עושות שימוש בנתוני המשתמשים למטרות מסחריות והן "לא תמיד שקופות" לגבי האופן שבו הדבר נעשה. "לא אפל ולא גוגל סיפקו מידע ברור ומיידי לגבי רכישה ושימוש בנתוני משתמשים למטרות מסחריות", נאמר בהצהרה ששחררה לתקשורת הרשות הרגולטורית האיטלקית.

אפל וגוגל הודיעו כי יערערו על ההחלטה והקנס.

מתכנן להחמיר עם ענקיות הטק האמריקניות. האיחוד האירופי.

מתכנן להחמיר עם ענקיות הטק האמריקניות. האיחוד האירופי. צילום: BigStock

ענקיות הטק האמריקניות – ירוסנו בקרוב אירופה?

מוקדם יותר השבוע קנסה ה-AGCM את אפל ואת ענקית המסחר האלקטרוני האמריקנית אמזון ב-200 מיליון יורו כל אחת, על הגבלת הגישה לחלק מהמוכרים של מוצרי אפל באמזון.

בשנים האחרונות מדינות אירופה החמירו את צעדיהן, במטרה להתמקד בשיטות של ענקיות הטכנולוגיה האמריקניות, בעוד שהאיחוד האירופי ממשיך במאמציו להחמיר ולהדק את החקיקה בעניינן. מדינות האיחוד האירופי הגיעו ביום ה' האחרון לעמדה משותפת לגבי שני חוקים, שאם אכן יעברו יחילו שליטה חסרת תקדים על ענקיות הטכנולוגיה.

27 המדינות החברות באיחוד הסכימו על עמדה משותפת לגבי חוק השירותים הדיגיטליים (Digital Services Act) וחוק השווקים הדיגיטליים (Digital Markets Act) שעלו על הפרק בדצמבר 2020 וכעת הם כבר מתגבשים והולכים. ההסכמה היא שלב מרכזי במאמץ החקיקתי העצום שמטרתו עדכון הרגולציה של האיחוד האירופי על התחום המקוון, שיעבור כעת לשלב המשא והמתן הסופי מול האיחוד האירופי, הפרלמנט והנציבות האירופית. העיקרון המוסכם על המדינות החברות הוא ש"מה שלא חוקי במצב לא מקוון צריך להיות לא חוקי גם באינטרנט".

הזהב של ימינו. מידע אישי. אילוסטרציה.

הזהב של ימינו. מידע אישי. אילוסטרציה. צילום: BigStock

הענישה לנוכח ממצאי חקירות – החברות מתכחשות להם

רשות התחרות והשוק ניהלה שתי חקירות נגד גוגל ואפל, והקנס בגובה 10 מיליון יורו שהשתיים חטפו ממנה כעת הוא קנס המקסימום המותר על פי החקיקה הנוכחית באיטליה.

לפי הרשות, גוגל מבססת את פעילותה הכלכלית על היצע מגוון רחב של מוצרים ושירותים (כולל טכנולוגיות לפרסום מקוון, כלי חיפוש, מחשוב ענן, תוכנה וחומרה), שכולם מתייחסים ספציפית לפרופיל המשתמש ולנתונים שהיא אוספת עליו וממנו.

בנוסף, רשות ההגבלים העסקיים קבעה כי אפל – על אף האופן שבו מתגה את עצמה כחברה שלא נשענת על דטה של משתמשיה – אוספת, עושה פרופיל ומשתמשת בנתוני משתמשים למטרות מסחריות בכל המכשירים והשירותים שלה. לכן, גם מבלי לעסוק בהעברת נתונים כלשהי לצדדים שלישיים, אפל מנצלת ישירות, לטענת הרשות האיטלקית, את משתמשיה באמצעות פעילות קידום מכירות להגדלת מכירת מוצריה ו/או מוצרי צד ג' באמצעות הפלטפורמות המסחריות שלה App Store, iTunes Store ו-Apple Books.

לסיכום, הרשות מצאה כי גם גוגל וגם אפל לא מסרו מידע ברור ומיידי על השימוש שלהן בנתוני משתמשים למטרות מסחריות. "בהקשרים כאלה", כתבה ה-AGCM, "סברה הרשות כי מתקיימים יחסי צריכה בין המשתמשים לבין שני המפעילים, גם בהיעדר הוצאה כספית, המיוצגים בנתונים שהם מעבירים באמצעות גוגל ואפל".

אפל הגיבה בהצהרה אשר דחתה את ממצאי ה-ACGM. החברה ציינה כי "אנו סבורים שדעת הרשות שגויה ונערער על ההחלטה. לאפל יש מחויבות ארוכת שנים לפרטיות המשתמשים שלנו, ואנחנו עובדים קשה מאוד כדי לעצב מוצרים ותכונות שמגנים על נתוני הלקוחות. אנו מספקים שקיפות ושליטה מובילים בתעשייה לכל המשתמשים, כך שהם יכולים לבחור איזה מידע לשתף או לאו, וכיצד נעשה בו שימוש".

גם דוברת גוגל חלקה על ממצאי הרשות האיטלקית וציינה בהצהרה מטעם הענקית ממאונטיין וויו כי "יש לנו שיטות עבודה שקופות והוגנות, כדי לספק למשתמשים שלנו כלים מועילים ומידע ברור על השימוש בהם. אנו נותנים לאנשים בקרות פשוטות לניהול המידע שלהם, ולהגבלת השימוש בנתונים אישיים, ואנחנו עובדים קשה כדי לעמוד בהתאמה מלאה לכללי הגנת הצרכן. אנחנו לא מסכימים עם החלטת הרשות ונערער".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים