"תקיפת סייבר בדומה להלל יפה אינה שאלה של האם אלא מתי"

כך אמר מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש ● בית החולים התמודד יפה עם הפגיעה, הוסיף, אך יש עדיין מה לעשות, ועל ארגוני הבריאות להשקיע הרבה יותר בהגנת סייבר ● "אין מקום לשיקולי חיסכון, הנזק גדול מהתועלת"

מימין לשמאל: ד"ר אילן לוי, יו"ר ועדת התכנים של הכנס, ומרצה באוניברסיטת אריאל, ופרופ' נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות, בכנס שנערך היום.

"ההתקפה על בית החולים הלל יפה הייתה חמורה, ובעקבות זאת יש להפיק לקחים. על ארגוני הבריאות להשקיע הרבה יותר בכלים ובמערכות להגנה מפני סייבר. תקיפת סייבר דומה למה שהיה בהלל יפה אינה שאלה האם תהיה עוד התקפה – אלא מתי תהיה", כך אמר פרופ' נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות. אש דיבר בכנס של האיגוד הישראלי למערכות מידע ברפואה שנערך היום (ג').

פרופ' אש אמר עוד בהרצאתו כי בית החולים הלל יפה התמודד בצורה יפה עם ההתקפה, ועבר לעבוד על בסיס ניירות במהירות רבה, "כי הם נערכו לכך מבעוד מועד". לדבריו, "השיקום של המערכת הסתיים כמעט, בזכות הסיוע של מערכות המידע בחטיבת בתי החולים, ובקרוב בית החולים יחזור לפעילות סדירה מבחינת מערכות המידע".

עם זאת הדגיש אש כי יש עדיין הרבה מה לעשות בכל מה שקשור להגנה על המידע והיערכות לסייבר במערכת הבריאות. "על ארגוני הבריאות להשקיע הרבה יותר משאבים ותשומת לב כדי להיערך טוב יותר להתקפה הבאה, שללא ספק תגיע. אין בסייבר הגנה הרמטית, אבל אפשר לעשות יותר. שיקול חיסכון אינו במקום כאן – כי הנזק הוא הרבה יותר גדול מהחיסכון הכספי", הסביר אש. הוא ציין כי כל מערכות במשרד הבריאות לומדות את המקרה של הלל יפה ומפיקות לקחים.

הערכות אגפי מערכות המידע של גופי הבריאות שימשו להחלטות בקורונה

אש התייחס לנושא הכנס – "הקורונה כזרז בבריאות דיגיטלית" – ואמר כי זה העיתוי הנכון לעסוק בכך, כחלק מהפקת לקחי הקורונה, שהאיצה את הקריטיות של מערכות המידע. "כל המאבק בקורונה היה מבוסס על תהליכים של ניתוח מערכות מידע וניהול המערכות", אמר אש. לדבריו, ההחלטות האפידמיולוגיות, בראשותה של פרופ' שרון אלרעי פרייס התבססו על מערכות חכמות, אנליזה וניתוחים מתקדמים. "אפשר לומר שכיום, כל הפעילות של מערכת הבריאות תלויה במערכות המידע".

"גם ההערכות לחיסון ילדים שמתחילה היום לוותה בהערכות של אגפי מערכות המידע בבתי החולים ובקופות החולים", המשיך אש. הוא שב וקרא לכל הציבור ללכת לחסן את את הילדים, ועמד על כך שעקומת ההדבקות ממשיכה לטפס ויש לעקוב ולבדוק.

טיפול מרחוק בזכות ה-IT

ד"ר אילן לוי, יו"ר ועדת התכנים של הכנס, ומרצה באוניברסיטת אריאל, התייחס להיבט של רפואה מרחוק והקשר שלה למערכות מידע.

"באחרונה מערכת הבריאות, הנדרשת להתמודד עם אתגרים ועומסים גדלים שהועצמו בעקבות הקורונה, ייצרה צורך למציאת חלופה להקטנת עומסים באמצעות מימוש בידוד, אשפוז ביתי וניטור מרחוק", המאפשר, לדבריו, תנאים אופטימליים להחלמה, שיקום, השגחה וקבלת מעטפת טיפולית בסביבה נעימה, חמה ומוכרת.

היחידות השונות מצוידות עתה בטכנולוגיות מתקדמות: ומיישמות תהליכים של מיחשוב על, שירותי ענן, אנליטיקה, אבטחת מידע ועוד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים