אדם נוימן מדבר: "הכסף עלה לי לראש"

כך אמר מנכ"ל WeWork לשעבר, בראיון ראשון אחרי הקריסה, שהעניק בכנס של הניו יורק טיימס, DealBook, אתמול (ג') ● נוימן לא התנצל, אך כן הביע צער על הפגיעה הנלווית בעובדי חברת הנדל"ן המשרדי השיתופי שייסד

אדם נוימן בימי התהילה של WeWork

לפני כשנתיים, חברת שיתוף הנדל"ן המשרדי WeWork משכה את תכניות ההנפקה שלה, לאחר שנאבקה למצוא משקיעים שמוכנים להשקיע בה לפי הערכת שווי של כ-47 מיליארד דולר. ההיערכות לקראת ה-IPO הזו חשפה ניהול שאותו ניתן להגדיר לכאורה ככושל, של המנכ"ל והמייסד-שותף, היזם הישראלי אדם נוימן. ראשית הסתבר כי החברה רחוקה מהשווי שיוחס לה, ושהיא נמצאת בעצם בהפסדים. שנית התגלו מסיבות פאר ועסקאות עצמיות של נוימן שהצביעו, לפחות לכאורה, על חוסר בלמים ואיזונים בחברה. נוימן אולץ להתפטר ו-WeWork נרכשה כולה על ידי המשקיעה המרכזית שלה, קבוצת סופטבנק היפנית.

הכותרות בעיתונים לא החמיאו, בלשון המעטה, לנוימן, שיצא מהפרשה ניזוק בכל הקשור בשמו הטוב, אולם עם לא מעט כסף באמתחתו.

כעת, המייסד השותף של WeWork, שבשמו נקשרה למעשה אחת הדרמות הגדולות ביותר בעולם העסקים העכשווי, סופסוף מדבר.

אתמול (ג') נוימן התבטא בפומבי לראשונה מאז שנאלץ לפרוש מהסטארט-אפ שלו לפני כשנתיים.

הוא שוחח עם המראיין אנדרו רוס סורקין ב-New York Times DealBook, והציג את שהתרחש מנקודת השקפתו, אותה אפשר לסכם בערך בכך שהוא פשוט היה מסוחרר, טיפס גבוה מדי ומהר מדי, ובמקביל ניסה מוקדם מדי לצאת בהנפקה לציבור.

"הייתה לנו תרבות מהנה"

סביב ניהולו של נוימן, כאמור, נחשפו בדיעבד שלל השקעות של כספים בלי רסן, אירועים גרנדיוזיים ומסיבות שארגנה WeWork בהובלתו, ואפילו סיפורים על עישון קנאביס, לכאורה, במטוס הפרטי שרכש בעבור החברה.

"הייתה לנו תרבות מהנה", אמר נוימן, שנראה נינוח ומחויך במהלך הראיון, והתוודה: "הכסף עלה לי לראש". לדבריו בהתייחס להערכות השווי המופרכות והמטעות, "כשכל העולם אומר לך את זה, אז כן, האמנו בזה וחשבנו שזה באמת מתרחש". אך נוימן מודה שכנראה במהלך הדרך שכח לעסוק באופן מכוון וענייני "במה שהעסק אמור להיות".

"הפכנו לשם דבר. אז לתרבות ההיא היו הרבה דברים שעבדו ממש טוב… אבל מגיע גם רגע שבו אתה צומח מזה לשלב הבא. אני חושב שזה היה יכול לקרות מוקדם יותר".

נוימן המשיך ואמר לסורקין: "כן, הערכות השווי גרמו לנו להרגיש שאנחנו צודקים, ושסגנון הניהול שלי היה הנכון ביותר באותה תקופה. אז כן, אני חושב שהושפעתי מכך".

נוסדה על ידי נוימן, הסתבכה וכשלה. WeWork.

נוסדה על ידי נוימן, הסתבכה וכשלה. WeWork. צילום: BigStock

צער על העובדים שפוטרו – אבל האם נוימן קשור או לאו?

באחרונה WeWork סוף סוף יצאה להנפקה, במיזוג בעסקת ספאק עם BowX Acquisition. כיום המצב ב-WeWork שונה לחלוטין: נוימן כבר אינו המנכ"ל, ונעלמה גם הערכת השווי שלה ב-47 מיליארד דולר – במקום זאת, החברה, גם לאחר זינוק של 13% במחיר המניה שלה, עדיין מוערכת בשבריר משהוערכה אז: ב-10.9 מיליארד דולר "בלבד".

נזכיר כי נוימן אמנם סולק מ-WeWork ואיבד גובה ואת מעמדו היוקרתי בקרב יזמי העולם, אבל עזב כשבאמתחתו פיצויים/מצנח זהב בגובה של יותר ממיליארד דולר.

אלא שהיו גם מי שלא יצאו מהפרשה בלי נזק כספי. לפני שהחברה יצאה ל-IPO השנה, היא הציגה ירידה של 67% במספר העובדים – כלומר פיטרה אלפי אנשים בעקבות הפיאסקו בניהולה בתחילת הדרך.

לפי דבריו של נוימן בראיון, החרטה הכי משמעותית שלו הקשורה בשאירע היא מכך שהחלטות החברה לאחר ההנפקה שלא יצאה לפועל ב-2019 השפיעו על העובדים.

"כשעובדים בוחרים לצאת לשליחות והם באים בלב מלא… ואז פתאום יש שינוי בכיוון שהם לא שלטו בו, והם מאבדים את מקום העבודה שלהם בגלל משהו שהם לא עשו", אמר נוימן, "אני מרגיש חרטה עצומה על זה, למרות שזה קרה אחרי שעזבתי, וזה קרה בגלל שהחברה שינתה כיוונים".

מדבריו אלו ניתן להתרשם שנוימן לא ממש לוקח אחריות על הפגיעה בעובדים, אלא רק כואב את כאבם עקב הנסיבות שנוצרו שלא בשליטתו, או כך לפחות הוא רוצה להאמין.

בנוסף, נוימן גורס כי הנרטיב שכל העובדים איבדו את האופציות וההון שלהם הוא שקרי. לדבריו, רק חלק מהעובדים שהועסקו בחברה בין 2016 ל-2019 ספגו את המכות הללו, בעוד שהיו גם מי שהצליחו להרוויח כסף כאשר WeWork בסופו של דבר יצאה לציבור.

בשיחה הועלה גם עניין ההוצאות המופרזות של נוימן כשהיה מנכ"ל WeWork, כמו למשל רכישת המטוס Gulfstream G650ER. נוימן הגן על השימוש שלו במטוס, וטען כי טס בו למשרדים ברחבי הארץ, ואולם, הוא הודה שאולי היה עדיף להשתמש בשירות חכירה ולא במטוס פרטי שנרכש מהכספים הלא ממש קיימים של החברה. "היה צורך אמיתי במטוס", אמר נוימן. "אנשים מתמקדים בזה כל כך, שהם מפספסים את הסיפור האמיתי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים