מעיר חכמה למדינה חכמה

אורי בן ארי, יועץ בכיר לערים חכמות, טוען כי זה הזמן להתחיל לחשוב על המעבר בישראל מעיר חכמה למדינה חכמה, אחרי שיש כבר כמה ערים חכמות בארץ, אבל לשם כך צריך מובילים ברמה הלאומית

אורי בן ארי.

"יש התקדמות בנושא של עיר חכמה בישראל בהיבט של הערים המאמצות את התהליכים וגם בהיבט של הממשלה שנכנסה לעניין, אבל אנחנו עדיין בשלבים ראשוניים מאוד. חשוב להבין שזה לא רק טכנולוגיה. זהו שילוב של תחומים רבים הקשורים לחיי היום יום שלנו: קיימות, איכות חיים, מצב התחבורה, הרווחה של האנשים, כלכלה – כל הנושאים נוגעים בתחום של עיר חכמה, וכל הנושאים הללו צריכים להיות הבסיס למדינה חכמה", כך אמר אורי בן ארי, יועץ בכיר לערים חכמות, בהרצאה בפני באי כנס פסגת ה-IT של אנשים ומחשבים.

בכנס, שנערך השבוע באולם האירועים לאגו בראשון לציון, השתתפו יותר מאלף איש, ובן ארי דיבר במסגרת הפאנל הממשלתי בנושא, והסביר את תפיסתו על היעד שישראל צריכה לשים לפניה להפוך למדינה חכמה לפי המודל של עיר חכמה.

"ישראל נמצאת בשלב 1.0 של ההתפתחות של העיר החכמה, שבו אפשר לראות כיצד הטכנולוגיה כבר מאפשרת התייעלות ושיפור השירות לאזרח. השלב הבא יהיה קהילה חכמה, שמשתמשת בידע הטכנולוגי הזה כדי להשתתף בתהליכים. השיתוף הזה יכול לעזור לעיר להיות יותר חכמה. לדוגמה, בייג'ינג היא עיר של כ-30 מיליון תושבים, אבל כל הזמן יודעים מה הם חושבים והמידע זורם מהם ועוזר להפוך אותה לעיר טובה יותר לתושביה", אמר בן ארי.

השלב השלישי הוא שלב האושר של התושבים, הרווחה, רמת שביעות רצון גבוהה ורמת נאמנות לקוחות גבוהה, כי אנשים נהנים לבצע בה קניות. "דובאי, למשל, שמה לה כמטרה להפוך, באמצעות תהליכים של עיר חכמה, לעיר הכי מאושרת בעולם, אבל יש לה עוד הרבה עבודה. יש גם דירוג עולמי של האו"ם לגבי ערים מאושרות, וב-2020 תל אביב הגיעה למקום השמיני המאוד מרשים ברשימה, ודובאי בהיבט הזה נמצאת במקום ה-39, כך שהיא מהערים החכמות והמאושרות בעולם. ולא רק בישראל, אבל מצד שני ישראל עדיין לא מדינה חכמה", הוא קבע.

בן ארי טען, שעכשיו הוא הזמן להתחיל לחשוב על המעבר מעיר חכמה, אחרי שיש כבר כמה ערים חכמות בארץ, בהן רמת גן, רעננה ומודיעין, והמודל הוא ערים חכמות בגודל של 10 מיליון תושבים ויותר, או כפי שהוא מכנה אותן, מגה ערים – 21 ערים כאלה יש כיום ברחבי העולם, ויהיו 29 עד 2025, כשטוקיו היא הגדולה ביותר, עם יותר מ-36 מיליון תושבים.

לשם השוואה, בישראל יש רק עיר אחת שמתקרבת למיליון תושבים, וזו ירושלים, שתגיע לאוכלוסייה של 985 אלף השנה, ויש רק  8 ערים עם אוכלוסייה של יותר מ-200 אלף תושבים. זו הסיבה, לטענתו, שכדאי לנהל את כל הערים תחת מדינה חכמה, אם כי הצפי הוא שעד 2060 יהיו במדינה יותר מ-18 מיליון תושבים.

"סינגפור, שהיא העיר הכי חכמה בעולם, היא המודל הנכון עבור ישראל. היא מובילה כמעט בכל המדדים של ערים חכמות, והיא כבר מכינה כיום תוכנית ל-2050 להפיכת המדינה לחכמה עוד יותר. גם בדובאי כבר בונים אסטרטגיה ל-50 שנה קדימה. באסטוניה, לדוגמה, כל השירותים דיגיטליים. אני טוען שגם ישראל היא חכמה, ואת הכל הרי אפשר למדוד. ישראל מתקדמת מאוד, והיא אפילו מדינה מאושרת בדירוג העולמי, אבל הבעיה שהיא עצמה עוד לא יודעת שהיא מדינה חכמה והיא צריכה להיכנס לתהליכים הללו", הסביר בן ארי.

אז מה צריך לעשות? יש לבן ארי תובנה ברורה: "אנחנו צריכים להפוך למדינה יותר חכמה. מה התנאים הבסיסיים כדי שזה יבשיל? צריך קודם כל ראש ממשלה שיירתם לנושא ויוביל אותו, וצריך פרויקטור ייעודי. צריך ליצור חזון, יש להקים צוות ולבנות תוכנית כבר ל-2025. עשינו לא מעט בארץ ברמה של העיר החכמה, ואפשר לעשות את זה גם ברמת המדינה", סיכם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים