האיחוד האירופי לרוסיה: הימנעו ממתקפות סייבר בבחירות בגרמניה

הבחירות בגרמניה נערכות היום (א') על רקע החשש מפני ביצוע מתקפות של האקרים הנתמכים על ידי הקרמלין, וספציפית ממעלליה של קבוצת הפריצה הרוסית Ghostwriter

חששות ממהן. מתקפות סייבר רוסי על גרמניה ביום הבחירות. אילוסטרציה: BigStock

ז'וזפ בורל, הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי, הזהיר בסוף השבוע את רוסיה מפני ביצוע "פעילויות סייבר זדוניות" לקראת הבחירות בגרמניה, הנערכות היום (א'). זאת על רקע החשש מפני ביצוע מתקפות של האקרים הנתמכים על ידי הקרמלין.

לדברי בורל, האקרים ניסו לגנוב נתונים ולגשת לחשבונות האישיים של פקידי ממשל, פוליטיקאים, עיתונאים ופעילים פוליטיים. בורל כינה את הפעילות "מאמצים לערער את המוסדות והתהליכים הדמוקרטיים שלנו". הוא קישר את המתקפות לקבוצת הפריצה Ghostwriter, סופרי צללים, סופרי רפאים. לפי גורמים גרמנים, האקרים אלה קשורים ל-GRU, שירות המודיעין הצבאי של רוסיה.

קבוצת ההאקרים הרוסית Ghostwriter קשורה אליו. שירות המודיעין הצבאי של רוסיה, ה-GRU

קבוצת ההאקרים הרוסית Ghostwriter קשורה אליו. שירות המודיעין הצבאי של רוסיה, ה-GRU

לרוסיה עניין רב בתוצאות הבחירות היום

בורל היה מעורפל בהצהרתו ביום ו', ולא אמר מי ממדינות החברות בגוש האירופי הותקפה, אלא שמשקיפים ציינו את התזמון הלא מקרי של ההודעה, הסמוכה לבחירות הנערכות היום בגרמניה, בהן ייקבע מי יהיה המנהיג שיחליף את הקנצלרית הוותיקה אנגלה מרקל. ברלין הביעה בעבר חשש כי רוסיה תערער את הדמוקרטיה הגרמנית, ותנסה להשפיע על דעת הקהל הגרמנית אודות מועמדים ידידותיים למוסקבה. החשש היה מכך שהדבר ייעשה על ידי הפצת מידע שקרי, או ניצול פרטי מידע רגישים המתקבלים באמצעות פריצות.

מומחים ציינו כי לרוסיה יש עניין רב בתוצאות הבחירות היום. למדיניות החוץ של גרמניה, המדינה העשירה באירופה וחברת נאט"ו, יש השפעה מהותית על היחסים בין רוסיה למערב. תחת מרקל, מערכת היחסים של גרמניה עם רוסיה הייתה לפעמים מתוחה, עד כדי אנטגוניסטית, אולם מרקל הצליחה להפריד בין העניינים הכלכליים בין שתי המדינות לבין הדאגה לנושא זכויות האדם ברוסיה. לעומת זאת, הממשלה הבאה בגרמניה עשויה לכלול חברים הדוגלים בעמדה איתנה יותר כנגד רוסיה.

בעוד שבסקרים הסוציאל-דמוקרטים מהמרכז-שמאל והנוצרים הדמוקרטים מהימין-מרכז מתחרים צמוד, הרי שמפלגת הירוקים, שעשויה למלא תפקיד בממשלה הבאה, התחייבה להגביר את הלחץ הפוליטי על רוסיה אם היא תהיה חברה בקואליציה. הירוקים הותקפו באופן שתואר "אכזרי" ברשתות החברתיות השנה, ובכיר במפלגה אמר לגרדיאן הבריטי כי אין ספק שהקמפיין תוכנן על ידי הקרמלין.

הנציגות הרוסית באיחוד האירופי לא הגיבה לדיווח. מוסקבה הכחישה שוב ושוב בעבר את הטענות של מדינות המערב, לפיהן היא התערבה בבחירות, ואמרה כי מעולם לא הייתה עושה כן, ולא תתערב בבחירות של מדינות אחרות.

לקראת סיום תפקידה. קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל. צילום: BigStock

לקראת סיום תפקידה. קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל. צילום: BigStock

הריגול הרוסי הגיע לרמות של המלחמה הקרה

דברי בורל נאמרו באותו היום (ו') בו דיווח משרד הפנים הגרמני על מתקפת סייבר על משרד ממשלתי שמפקח על הבחירות. "ככל שאפשר לדעת כרגע, שרת הבחירות לא הושפע מהתקיפה הזו ואין איום על ניהול הבחירות הפדרליות", אמר דובר משרד הפנים.

ביולי הזהיר ראש שירות הביון הפנימי בגרמניה כי הבחירות הקרובות הן יעד "משמעותי" עבור סוכנויות ריגול זרות שרוצות להשפיע על תוצאותיהן. תומאס הלדנוונג, ראש הארגון הגרמני המקביל לשב"כ, אמר כי חלה עלייה בהתקפות על חשבונות הדוא"ל של המחוקקים הגרמניים ואנשי צוותיהם, אך נראה כי נגרם נזק מועט. חודש קודם לכן, ביוני השנה, הלדנוונג התריע כי הריגול הרוסי הגיע לרמות של המלחמה הקרה‎. הוא אמר כי "המרגלים הרוסים מנסים לחדור גם לתוך המערכת הפוליטית המקומית.. יש עניין מודיעיני מורכב כמעט בכל תחומי המדיניות בגרמניה".

באוגוסט 2020 דיווחנו על מתקפת דיסאינפורמציה נגד נאט"ו, המשתמשת בווירוס הקורונה כדי לעורר מתחים פוליטיים. הקמפיין, שנחשף על ידי חוקרי פייראיי, רץ ברחבי מזרח אירופה ומנצל את מגיפת הקורונה נגד מדינות שחברות בברית הצפון אטלנטית.

על פי החוקרים, הקבוצה שמריצה את הקמפיין, Ghostwriter – מתמקדת בהעצמת הנרטיבים האנטי-מערביים בפולין, לטביה וליטא – שלושתן חברות בנאט"ו. היא עושה זאת כבר מ-2017, אלא שמאז פרוץ הקורונה היא "השתכללה" במסרים שלה: פעילי הקבוצה שתלו מסמכים דיפלומטיים מפוברקים, שבהם ניסו להדהד את הנרטיב השגוי לפיו חיילים קנדים הם שהפיצו את הנגיף דרך לטביה, ואף העלו פייק ניוז באתרים שמפיצים מאמרים שנראים כלגיטימיים.

אף שהחוקרים לא ייחסו את הקמפיין לממשלת רוסיה, הממצאים הללו היו התוספת האחרונה לקונצנזוס ההולך וגובר שלפיו גורמים פרו-רוסיים מנצלים את מגיפת הקורונה כדי להדגיש את המחלוקות הפוליטיות הקיימות. ה-GRU משתמשת בשלושה אתרי אינטרנט כדי לנסות להפיץ מידע על התגובה האמריקנית לנגיף, כך אמרו גורמים בארצות הברית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים