ישלמו יחד כמיליארד ד': פולקסווגן ו-ב.מ.וו הקימו "קרטל פליטות מזהמות"

הקנסות, שעליהם סוכם בין יצרניות הרכב לנציבות האירופית, מגיעים עקב שיתוף פעולה בין פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס, בכוונה להכשיל במכוון שימוש בטכנולוגיות מפחיתות פליטות ● מרצדס התריעה על המהלך בפני האיחוד האירופי, ולכן לא נקנסה

הנציבות האירופית הטילה קנס על פולקסווגן וב.מ.וו בסכום של 502 מיליון יורו (כמעט 600 מיליון דולר) ו-373 מיליון אירו (כ-450 מיליון דולר) בהתאמה, בגין שיתוף פעולה בין השתיים לריסון השימוש בטכנולוגיית ניקוי לפליטות סולר.

פולקסווגן וב.מ.וו נקנסות על שיתוף פעולה עם דיימלר AG (שבבעלותה מרצדס) שנוצר במטרה שלא לצמצם את הפליטות כפי שהיו מסוגלות לעשות. החברות הוגדרו על ידי התביעה כמי שיצרו "קרטל פליטות מזהמות". המקרה מהווה תקדים באיחוד האירופי, ולמרות שמדובר בענישה שהיא תוצר של הסכם בין יצרניות הרכב לנציבות, החברות הביעו חשש מפני השלכותיו.

הקנס מגיע אחרי שיחות "ברמה גבוהה" שערכו פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס בענייני הכשלה מכוונת של שימוש בטכנולוגיות מפחיתות פליטות, אלא שמרצדס היא שהתריעה על המהלך בפני האיחוד האירופי, ולכן לא תספוג את הענישה גם כן.

המגעים בין ענקיות הרכב עסקו בקביעת סטנדרטים לטכנולוגיית תוספי AdBlue, במטרה למנוע מהחברות להתחרות זו בזו בנושא זה.

AdBlue הוא תוסף אוריאה הנדרש לשם פעילות נקייה יותר של מנועי משאיות ואוטובוסים, ולשמירה על תקני איכות הסביבה (Euro5 ו-EEV). מיכלי AdBlue מותקנים על רכבי דיזל, במטרה לנקות את תחמוצת החנקן מגזי הפליטה שלהם. לטענת הנציבות, בין השנים 2006-2014, יצרניות הרכב הסכימו להגביל את גודל מיכלי ה-AdBlue ברכביהם. זה הפך את השימוש בתוסף האוריאה ליעיל פחות, ובסופו של דבר הוביל את רכבי הדיזל של החברות לזהם יותר ממה שהיו מזהמים לו הטכנולוגיה הייתה מיושמת כהלכה.

"מעולם לא היה לנו קרטל שמטרתו הגבלת השימוש בטכנולוגיה חדישה"

מרגרט וסטגר, הממונה על ההגבלים העסקיים באירופה. צילום: וויקיפדיה

מרגרט וסטגר, הממונה על ההגבלים העסקיים באירופה. צילום: וויקיפדיה

"זאת הפעם הראשונה שזה קורה", הסבירה מרגרט וסטגר, נציבת התחרות האירופית, לרויטרס. "מעולם לא היה לנו קרטל שמטרתו הגבלת השימוש בטכנולוגיה חדישה".

הנציבה המשיכה ואמרה כי "במשך למעלה מחמש שנים יצרניות הרכב נמנעו בכוונה מהתחרות על ניקיון טוב יותר מהנדרש בתקני הפליטה של ​​האיחוד האירופי, והן עשו זאת למרות שהטכנולוגיה הרלוונטית הייתה זמינה".

גם ב.מ.וו וגם פולקסווגן הסכימו לשלם את הקנסות, שהגיעו, כאמור, אחרי סיכום מול הנציבות, אך החברות חלקו על ההאשמה שבבסיס המקרה.

ב.מ.וו אמרה כי "לדיונים לא הייתה כל השפעה כלשהי על החלטות המוצרים של החברה", והוסיפה ש-"הם בבירור לא נשמרו בסתר", כך דיווח הפייננשל טיימס.

פולקסווגן הגיבה ואמרה לסוכנות הידיעות רויטרס כי הנציבות "נכנסת לשטח שיפוטי חדש, מכיוון שהיא מתייחסת לראשונה לשיתוף פעולה טכני כהפרת הגבלים עסקיים". מהחברה נמסר גם כי היא שוקלת ערעור, אותו היא עתידה להגיש עד אמצע ספטמבר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים