ג'ון מק'אפי – מחלוצי האנטי-וירוס – נמצא מת בכלא בספרד

המיליארדר האמריקני היה מבוקש על ידי רשויות אכיפת החוק בארצות הברית בשל מרמה והלבנת כספים ● אתמול (ד') - שעות לפני שהתגלה מת בכלא - אושרה הסגרתו לארה"ב - ומותו נחשד כהתאבדות ● סנואודן: "ג'וליאן אסאנג' יכול להיות הבא"

ג'ון מק'אפי (המנוח), מייסד החברה שנקראת על שמו.

ג'ון מק'אפי, טייקון התוכנה ומייסד חברת האנטי-וירוס הנושאת את שמו, נמצא מת בתא הכלא בו שהה, בבית סוהר ליד ברצלונה שבספרד, כך על פי הודעת הרשויות. הוא היה בן 75 במותו, שעל פי ההשערות נבע מהתאבדות, ואולם הרשויות בספרד עדיין לא סיימו את חקירתן בעניין.

הסוהרים שמצאו את מק'אפי ניסו להחיות אותו, אך הצוות הרפואי של הכלא אישר לבסוף את מותו, כך נמסר בהצהרה של הממשלה הקטלאנית האזורית. "משלחת הגיעה על מנת לחקור את סיבות המוות", נאמר בהודעה, שבה צוין כי "הכל מצביע על מוות מהתאבדות".

שעות ספורות קודם לכן אישר בית משפט בספרד את הסגרתו של מק'אפי לארצות הברית באשמת פלילים הקשורים למס.

הונאות ותרמיות קריפטו

מק'אפי, שמכר את חברת האנטי-וירוס שייסד ושנקראת על שמו עוד בשנות ה-90, הואשם בארה"ב בהעלמת מיסים בין השנים 2014 ל-2018, על פי התובעים הפדרליים במחוז המערבי של טנסי. בנוסף נטען כי חלוץ האנטי-וירוס ניסה להתחמק מתשלום באמצעות הסתרת נכסים ברכישות בשמות של אנשים אחרים – כולל מכוניות ויאכטות, בין היתר.

באחרונה נוסף אישום נגד מק'אפי בארה"ב, שם טענו רשויות החוק כי עסק במרמה ובהלבנת כספים. משרד המשפטים האמריקני גרס כי מק'אפי ושותפו העסקי ב"צוות מטבעות קריפטו", ג'ון גייל ווטסון, שיתפו פעולה והרוויחו יותר מ-13 מיליון דולר, באמצעות תכנית משותפת להונאת משקיעים נלהבים וחסרי ידע במטבעות קריפטו.

לדברי התביעה, מק'אפי ו-ווטסון, יחד עם אחרים, נהגו לרכוש מטבעות קריפטו, שיווקו אותם לעוקבי מק'אפי בטוויטר – כ-784 אלף במספר באותו הזמן, כדי לנפח מחירים ואז למכור אותם תמורת רווח, זאת בנוסף על קידום הצעות מכירה למטבעות הקריפו, מבלי לחשוף כי הם בעצם מקבלים על כך תשלום. השניים הואשמו במקרים רבים כאלה, וגם בקשר לביצוע הלבנת כספים.

הפשיעה, לכאורה, התבצעה למרות שמק'אפי גרף מיליונים מעבודות ייעוץ, הרצאות, מכירת זכויות לסיפור חייו לסרט תיעודי, ועוד.

נמלט, נתפס והמתין להסגרה

האישומים הפליליים הללו יכלו להסתכם בעונש מאסר של עד 30 שנה, מה שככל הנראה הביא את איש ההי-טק האקסצנטרי לברוח מארה"ב.

באוקטובר 2020 הוא נעצר בשדה תעופה בברצלונה, ונותר כלוא בספרד עד להסגרתו המתוכננת לארה"ב, שכאמור אושרה אתמול. ההחלטה התקבלה על ידי בית המשפט הגבוה בספרד, אך עם זאת הייתה זקוקה לאישור הקבינט הספרדי לפני שמק'אפי היה נשלח בחזרה לארה"ב.

למייסד האנטי-וירוס הקרוי על שמו – שכיום אין לו שום קשר אליו, לאחר שעבר כמה גלגולי מכירות ונמצא כעת בבעלות אינטל ו-TPG Capital, עבר עשיר למדי עם רשויות החוק. התביעה האחרונה הייתה רק טוויסט נוסף בסאגה המוזרה והמטורפת שהייתה חייו של מק'אפי בעשור האחרון – ב-2012 הוא נעלם מביתו שבבליז משום שהמשטרה חיפשה אחריו לצורך חקירת מותו של שכנו, אחרי שמצאו בביתו כלי נשק, ציוד של מעבדת סמים ועשרות אלפי דולרים במזומן.

ממקום מחבואו אז הכחיש מק'אפי כל מעורבות בכך וטען שברח משום שחשש לחייו. הוא שהה זמן מה בגואטמלה, ואחר כך עבר לקנדה – שם עבד על תיעוד חייו. הוא גם הספיק לרוץ לנשיאות ארה"ב ב-2016.

ציוצי מק'אפי וסנואודן

מק'אפי התייחס אל האישומים נגדו בציוץ מתחילת החודש, בו הסביר כי התובעים האמריקנים מאמינים ש-"יש לי קריפטו מוחבא. הלוואי שהיה", כתב והוסיף כי מאז כספו והשקעותיו "התמוססו".

"הנכסים הנותרים שלי נתפסים כולם. החברים שלי התאדו מפחד שיחשבו משתפי פעולה. אין לי כלום. ובכל זאת, אני לא מתחרט על שום דבר", צייץ.

הפוסט האחרון שהועלה לטוויטר בחשבון של מק'אפי היה ריטוויט של הודעת יום האב של אשתו, ג'ניס מק'אפי, ובו נכתב: "שמונה החודשים האלה שג'ון בילה בכלא בספרד היו קשים במיוחד לבריאותו הכללית, מבחינה נפשית ופיזית, כמו גם כלכלית, אך הוא אינו מוטרד מלהמשיך לדבר אמת לשלטון (טקטיקה מוכרת של התקוממות לא אלימה נגד המשטר – ג"פ)".

מעניין לגלות כי אדוארד סנואודן, הנרדף גם הוא על ידי הרשויות האמריקניות מזה שנים, אולם מסיבות שונות לגמרי, ובשל היותו חושף שחיתויות ב-NSA – צייץ עקב ההודעה על מותו של מק'אפי והזהיר כי שותפו לוויקיליקס, ג'וליאן אסאנג' העצור בבריטניה, עלול להיות הבא שיסיים את חייו בכלא באופן דומה.

בציוץ שלו כתב סנואודן "אירופה לא צריכה להסגיר את הנאשמים בפשעים לא אלימים למערכת בתי משפט כה לא הוגנת – ומערכת הכלא האכזרית כל כך – שנאשמים ילידי הארץ מעדיפים למות מאשר להיות כפופים לה. ג'וליאן אסאנג' יכול להיות הבא". סנואודן הוסיף: "עד לרפורמה של המערכת, הקפאה (של תהליכי ההסגרה – ג"פ) צריכה להישאר".

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים