"החלטת ליברמן לאמץ את מס החברות של ה-G7 תקדם את הפעילות הכלכלית"

כך אמרה עו"ד קשת סירוטה-לוינר, מנהלת מחלקת מיסוי במשרד נשיץ ברנדס אמיר, ששוחחה עם אנשים ומחשבים על החלטת שר האוצר ליברמן לאמץ את מתווה ה-G7 למס מינימלי אחיד וכן אודות השפעתה הצפויה על ישראל

נפגש לראשונה עם ראשי איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים. שר האוצר, אביגדור ליברמן. צילום: מתוך ויקיפדיה

שר האוצר, אביגדור ליברמן, הודיע אתמול (ג') בבוקר שישראל תאמץ את החלטת קבוצת ה-G7, שגם מקבלת תמיכה מקבוצת ה-OECD, שמס החברות לא ירד מ-15%. החלטה זו נועדה למנוע מחברות רב-לאומיות להניע רווחים ממקום אחד לשני, למעשה למיקום שבו המס הכי נמוך.

שוחחתי עם עו"ד קשת סירוטה-לוינר, מנהלת מחלקת מיסוי במשרד נשיץ ברנדס אמיר, על החלטת השר.

מה המשמעות לגבי ישראל בכלל ולסקטור הטכנולוגי בפרט?
"אני שמחה אם כך יהיה, שכן לישראל כדאי להתיישר בתחום זה עם מה שהכלכלות החזקות עושות. אם הן מחליטות שמס החברות לא ירד מתחת ל-15 אחוזים, אנחנו צריכים להתיישר. זה ישדר עוצמה כלכלית ויראה לעולם שאנחנו מעורבים היטב בכלכלה הגלובלית".

עו"ד קשת סירוטה-לוינר, מנהלת מחלקת מיסוי במשרד נשיץ ברנדס אמיר. צילום: יח"צ

עו"ד קשת סירוטה-לוינר, מנהלת מחלקת מיסוי במשרד נשיץ ברנדס אמיר. צילום: יח"צ

אצלנו זה לא ישפיע, שכן מס החברות בישראל הוא 23%.
"אנחנו לא מדינה שמושכת משקיעים בגלל שערי ריבית נמוכים. אנחנו מושכים משקיעים כי אנחנו משק עם רמה גדולה של חדשנות, מרכז טכנולוגי ומרכז ידע. הרפורמות שה-G7 מציעים בתחום המיסוי הן לא רק סוגיית מס מינימום מוסכם, אלא שהמיסוי יתבסס על הערך המסוף, קרי הרווח של החברה במדינה. שם נוצר הערך המוסף.

זה נכון שמס החברות אצלנו הוא 23% – הרבה מעל למינימום של 15% – אך במסגרת החוק לעידוד השקעות הון, הריבית על השקעות הרבה יותר נמוכה. אינטל, למשל, השקיעה בישראל, כי היא קיבלה הלוואות בריבית נמוכה יחסית. כל החוק לעידוד השקעות הון מבוסס למעשה על מתן מימון בריבית זולה יחסית, אז כנראה שזה גם ישפיע.

האם לאור עובדות אלו זה עדיין כדאי לנו?
"אתה צודק במה שאתה אומר, אך זה עדיין כדאי לנו. כל דבר כדאי כדי להוכיח לעולם שאנחנו חלק מהכלכלה הגלובלית – מדינה עם כלכלה חזקה שלא זקוקה למערכת מיסים נמוכה כדי למשוך משקיעים, כי אנחנו באמת לא כאלו.
לגבי החוק לעידוד השקעות הון, נצטרך לשנות את תמריצים שמבוססים על הלוואות ועל ריבית נמוכה, ולבסס את התמריצים על מענקים, למשל.
בדרום אפריקה לדוגמה, התמריצים הם בדמות הכרה לצורך מס להשקעות בתחום המחקר ופיתוח, ובדרום אפריקה גם השקעה במחקר ופיתוח מוכרת ב-150% לצורכי מס".

האם השיטה החדשה תגדיל את הכנסות המדינה?
"קשה לי לענות לשאלה זו, אך אני מאמינה שההשפעה הפסיכולוגית של החלטה לאמץ את תקנות המיסוי, ועל ידי כך להוכיח לעולם שאנחנו משק חזק ויציב, תקדם את פעילותנו הכלכלית, תביא משקיעים, תאיץ את הצמיחה הכלכלית ותביא לעלייה בתגבולים ממיסים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים