עוזיה גליל, מאבות ההיי-טק הישראלי, הלך לעולמו

גליל, חתן פרס ישראל, הלך אמש (ד') לעולמו בגיל 96 ● הוא ייסד את אלרון, עמד בראשה במשך 37 שנים, ושימש בשלל תפקידים בצה"ל ובמגזר הפרטי ● בתו, היזמית רות אלון: "אבא היה 'גדול מהחיים' – אבל בשבילי הוא היה קודם כל אבא"

עוזיה גליל. צילום: ניב קנטור

עוזיה גליל, מהאבות המייסדים של ענף ההיי-טק בישראל, הלך אמש (ד') לעולמו. בן 96 היה במותו. גליל היה ממקימי כמה חברות שהפכו לספינות הדגל של ההיי-טק הישראלי, בהן אלרון, אלביט, אלסינט וצורן, והוא אביה של היזמית רות אלון. הלווייתו תיערך מחר בשעה 11:30 בבית העלמין שדה יהושוע (כפר סמיר) שבכניסה הדרומית לחיפה, שער תמר.

גליל נולד ב-1925 בבוקרשט שברומניה תחת השם אואזיס רולינג. בילדותו הוא רכש השכלה רחבה, כולל לימוד שפות כמו אנגלית, צרפתית וגרמנית. במהלך השואה, בשנת 1941, הוא נאלץ לעזוב את רומניה בעקבות פוגרום שעשו הרומנים ביהודי בוקרשט, ובהסכמת הוריו עלה לישראל – בגיל 16 בלבד.

קריירה ענפה בחברות היי-טק

גליל היה מהנדס בהשכלתו וסיים את לימודיו בטכניון ב-1947. מיד לאחר קום המדינה הוא גויס לחיל הים. ב-1952, במסגרת שירותו בחיל זה, הוא נשלח ללימודים בארצות הברית, ולאחר שסיים נשאר שם עוד שנה ועבד בשיקגו ביחידת המחקר והפיתוח המקומית של מוטורולה. עם שובו לישראל ב-1954 הוא מונה למנהל המו"פ של מערכות אלקטרוניות בחיל הים – תפקיד שבו שימש עד לפרישתו ב-1957. בחמש השנים שלאחר מכן עמד גליל בראש המחלקה לאלקטרוניקה בפקולטה לפיזיקה של הטכניון.

ב-1962 ייסד גליל את אלרון, שהחלה כמעבדה פרטית בביתו. הוא עמד בראש החברה במשך 37 שנים, כמנכ"ל וכיו"ר מועצת המנהלים. עם השנים הפכה אלרון לקונצרן של חברות פרטיות וציבוריות בתחום ההיי-טק. בנוסף, הוא היה במהלך השנים יו"ר דירקטוריון אלביט, יו"ר דירקטוריון צורן קורפ וחבר מועצת המנהלים בכמה חברות, בהן אלסינט ואורבוטק.

ב-1999 פרש גליל מתפקידיו באלרון ובאלביט והקים את Uzia Initiatives and Management (עוזיה יזמויות וניהול), שטיפחה עסקים חדשים בתחומי התקשורת הסלולרית, התקשורת של מידע רפואי והאי-קומרס.

בנוסף, הוא עסק בפעילות ציבורית: גליל שימש כיו"ר הדירקטוריון הבינלאומי של הטכניון בין 1980 ל-1990 וכסגן יו"ר המועצה המייעצת של בנק ישראל.

פרסים והוקרה

גליל זכה על פועלו לקידום התעשייה בישראל בפרסים ובעיטורי הוקרה שונים, ובראשם פרס ישראל, שאותו הוא קיבל ב-1997. כמו כן, הוא זכה בפרס התעשייה מטעם התאחדות התעשיינים, תארי דוקטור לשם כבוד מטעם הטכניון, מכון ויצמן, המכון הפוליטכני בניו-יורק (שני תארים), מכון ויצמן למדע ואוניברסיטת בן גוריון, ועוד שורה ארוכה של פרסים. הוא היה נשוי פעמיים. מנישואיו הראשונים, לציפורה, נולדו בנותיו, דניאלה ורות אלון. אשתו השנייה, אלה לביא, עבדה לצידו באלרון במשך 30 שנים.

לפני כשלושה חודשים החליטה עיריית חיפה להקים פארק על שמו, בכניסה הצפונית למנהרות הכרמל.

"בזכותו התעשייה הישראלית הפכה לשם דבר עוד בראשית דרכה"

עם היוודע דבר מותו החלו לזרום למשפחתו הספדים והודעות השתתפות באבל. בתו, רות אלון, כתבה הבוקר: "אכן, היה לי אבא 'גדול מהחיים', מכל הבחינות. ואם הוא שימש השראה למי מאיתנו, בדרכו הצנועה ובחזונו הענק – זכינו. אבל בשבילי הוא היה קודם כל אבא, אבא שלי".

מהתאחדות התעשיינים נמסר: "עוזיה היה אחד מאבות תעשיות הביטחון וההיי-טק בישראל, ובין השאר בזכותו התעשייה הישראלית הפכה לשם דבר עוד בראשית דרכה, והתפרסמה בכל העולם כתעשייה עצמאית ומתקדמת. המצאותיו היו בשעתן חוד החנית הטכנולוגית הביטחונית וזכו לפרסום בכל העולם. הישגים עצומים אלה לא שינו את עוזיה, ועד תום ימיו היה אדם צנוע ועניו. אנחנו מבכים את מותו ומוסרים את תנחומינו למשפחה. התעשייה הישראלית איבדה היום את אחד מבניה".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. עדנה ישי וילסון

    תכננתי את הבית הפרטי של אלה ועוסיה גליל בדניה הקשר אתו היה חויה בפני עצמה הוא היה עניני תכליתי הוגן ונדיב מאטערת מאוד לשמוע על לכתו כבוד הוא לי שבחר בי לתכנן את הבית שלו ושל אלה שולחת תנחומי לאלה אדריכלית עדנה ישי וילסון

אירועים קרובים