שומר חומות הרשת? מתחילת המבצע – רק חמישה כתבי אישום על הסתה

הפרקליטות הגישה מתחילת חודש מאי שלושה כתבי אישום בגין הסתה ברשת נגד ערבים ושניים נגד יהודים - כך נמסר בדיון של ועדת החוץ והביטחון ● ח"כים הביעו ביקורת נוקבת על גופי האכיפה על שלא מנעו את הפרעות בערים המעורבות - שהתחילו בהסתה ברשת

מלחמה בהסתה? טחנות הצדק טוחנות לאט. צילום אילוסטרציה: BigStock

השומר אולי שומר על החומות, אבל פחות מפני ההסתה ברשת: מאז תחילת ההסלמה הביטחונית בחודש שעבר הוגשו רק חמישה כתבי אישום בגין הסתה ברשתות החברתיות – כך נמסר בדיון שקיימה היום (ב') ועדת החוץ והביטחון של הכנסת בנושא. שלושה מכתבי האישום הוגשו נגד חשודים מהחברה הערבית, ביניהם כאמל חטיב, סגן יו"ר התנועה האיסלמית הצפונית, והשניים האחרים – נגד יהודים.

את הנתונים מסר בדיון עו"ד שלומי אברמסון, ראש תחום ביטחון בפרקליטות המדינה. הדיון כונס בעקבות האזהרה החריגה שפרסם במוצאי שבת ראש השב"כ, נדב ארגמן, שבה הוא קרא לפוליטיקאים להרגיע את הרוחות, כדי שלא יירצח כאן נבחר ציבור נוסף, על רקע הקמת הממשלה החדשה. את הדיון יזמה היו"רית הזמנית של הוועדה, ח"כ אורנה ברביאי (יש עתיד), שאמרה כי עשתה זאת כדי להבין האם גופי הממשלה, המשטרה והפרקליטות פעלו כדי למנוע את הסכנות שעליהן התריע ארגמן בהודעתו.

"עבירות הסתה קבועות בחוק הפלילי וכדי לחקור ולהגיש כתבי אישום בגינן נדרשים שני תנאים – הרכיב התוכני והרכיב ההסתברותי לפעולה שעלולה לנבוע מאותה הסתה, כמו טרור", הסביר אברמסון. הוא הדגיש כי הגשת כתב אישום בנושא הסתה ברשת דורשת אישור של היועץ המשפטי לממשלה, עקב הגבול הדק שבין חופש הדיבור להאשמה בהסתה ובגלל רגישות העניין.

ההסתה ברשת והאלימות נגד יהודים בערים המעורבות

הח"כים איתמר בן גביר ואורית סטרוק מהציונות הדתית השמיעו בוועדה ביקורת נוקבת כלפי הפרקליטות והמשטרה, בטענה שהם לא הצליחו למנוע את הפרעות של ערבים ביהודים שהתרחשו במהלך המבצע – והתחילו בהסתה ברשת. אברמסון אמר בתגובה כי "אנחנו גוף פסיבי ולא אקטיבי, וככל שפונים אלינו מהמשטרה או מהשב"כ – אנחנו פועלים מיד". תנ"צ דודו בואני, ראש חטיבת החקירות במשטרה, אמר כי יכולות הניטור והמניעה של מקרי אלימות על ידי המשטרה במרחב הפיזי גבוהות יותר מאשר ברשת – למרות המאמצים של הארגון גם במרחב הקיברנטי, והסביר שהניטור ברשת מורכב ומצריך יכולות מיוחדות.

תנ"צ דודו בואני, ראש חטיבת החקירות במשטרה. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

תנ"צ דודו בואני, ראש חטיבת החקירות במשטרה. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

בתשובה לשאלה על יכולות הניטור של המשטרה אמר תנ"צ בואני כי בעקבות אירועי החודש שעבר, המשטרה הרחיבה את הפעילות של מוקד ניטור ההסתה שהיא מפעילה ל-24 שעות ביממה. כמו כן, היא שדרגה, במהלך האירועים, את המערכות והכלים שבעזרתם היא מנטרת את הרשת כדי לאתר תכנים אלימים שיש בהם הסתה. זאת, לאחר שמשרד האוצר העביר לה תקציב מיוחד לצורך כך. זהותם של הכלים והמערכות אסורה בפרסום. עוד מסר נציג המשטרה' כי מתחילת מאי היו 35 ניטורים, וב-12 מתוכם אושרה פתיחת חקירה.

אל"מ (מיל') עמית אבירם מהאגף לביטחון פנים במל"ל אישר שלמרות ההתראה של ראש השב"כ משלשום, לא נערך עד לרגע זה כל דיון בדרג גבוה שבו המל"ל היה נוכח – לרבת בקבינט המדיני-ביטחוני. הוא הוסיף כי "הנושא נמצא באחריות השב"כ וגורמי האכיפה".

למה נחסם חשבון הפייסבוק של יאיר נתניהו?

בדיון השתתפה גם אמי פלמור, לשעבר מנכ"לית משרד המשפטים וכיום בחברה בגוף הבינלאומי שהקימה פייסבוק כדי לעקוב אחר השקיפות בהחלטות שלה לגבי חסימת חשבונות וניטור פוסטים. מדובר בגוף בינלאומי שחברים בו 20 מומחים מתחומים שונים וממדינות שונות.

אמי פלמור, חברת המועצה המפקחת של פייסבוק. צילום: יח"צ

אמי פלמור, חברת המועצה המפקחת של פייסבוק. צילום: יח"צ

פלמור דחתה פרסומים ברשת מהימים האחרונים, שבהם גורמי ימין שהאשימו אותה באחריות לחסימת חשבונות פייסבוק של אנשי ימין שפרסמו את כתובתו של ח"כ ניר אורבך מימינה, לקראת הפגנה מול ביתו – ובראשם יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה. "לא עסקתי בזה ישירות", ציינה, "אבל לדעתי, החשבונות האלה נחסמו כי הם עברו על מדיניות שמירת הפרטיות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים