בעלות האפליקציות בשימוע בסנאט האמריקני: "כולנו מפחדים מגוגל ואפל"

לדברי נציגי ספוטיפיי, קבוצת מאץ' וחברות אחרות, אשר זומנו לשימוע שיזמה וועדת המשנה להגבלים עסקיים בסנאט, ענקיות הטק ממנפות בצורה לא הוגנת את הדומיננטיות שלהן בשוק חנויות האפליקציות, ועוסקות בהפחדות שחונקות תחרות

האם הן חונקות תחרות? אפל וגוגל עם ה-Google Play וה-App Store שלהן. צילום: BigStock

גוגל (Google) ואפל (Apple) ספגו האשמות קשות אתמול (ד'), במהלך דיון שנערך בפני ועדת המשנה להגבלים עסקיים של הסנאט האמריקני. הדוברים בשימוע עדכנו את יו"ר הוועדה, הסנאטורית איימי קלובשר, ואת חבר הוועדה, הסנאטור מייק לי, כיצד כוחן חסר התקדים של שתי החברות מאפשר להן לקבל החלטות שרירותיות הקובעות את גורל המשתמשים והתחרות בשוק.

בדיון האחרון המדובר, התמקדו הסנאטורים אשר חוקרים את הנושא בחנויות האפליקציות של גוגל ואפל, ה-Google Play וה-App Store בהתאמה, כמו גם בתפקיד "שומר הסף" שהחברות העוצמתיות בחרו למצב עצמן בו, ושבמסגרתו הן למעשה מתווכות וקובעות איך והאם חברות אחרות יוכלו להגיע לצרכני השירותים שלהן דרך מכשירים הניידים שבידיהם. כמו גם את המחיר שהתיווך הזה יעלה לבעלות היישומים.

"יש לנו מזל שאת מקשיבה לנו היום"

ג'ארד סין, עורך הדין הבכיר של קבוצת מאץ' (Match Group) –  שבבעלותה אפליקציות כמו טינדר (Tinder) והינג' (Hinge) – סיפר שגוגל איימה על מאץ' בשיחת טלפון ערב קודם לשימוע המיוחד.

סין אמר כי הבעיה של גוגל היא ש-מאץ' הודיעה בשיחת רווחים קודמת כי תמשיך לעבוד עם חנות האפליקציות של גוגל ותשלם את העמלות שהענקית ממאונטיין וויו גובה, אך שינתה את הלך הרוח שלה בהמשך, כפי שניתן היה להבין מהעדות של נציגה אתמול.

"כולנו מפחדים", אמר נציג קבוצת מאץ'

"כולנו מפחדים", אמר נציג קבוצת מאץ'

"כולנו מפחדים וזו המציאות", אמר סין לסנאטורית קלובשר, "יש לנו מזל שאת מקשיבה לנו היום".

כאשר התבקשו להרחיב על הדברים, בכירי קבוצת מאץ' אמרו שתחילה האמינו כי להם ולגוגל היו שיחות פרודוקטיביות אודות דמי העמלה לרכישות בתוך האפליקציה, שכעת עומדים על 30%. אולם במסגרת העדות, מאץ' המפוכחת התלוננה שגוגל ביצעה "הטעיות שווא של פלטפורמה פתוחה", והתלוננה על "כוח המונופול" של גוגל.

ווילסון ווייט, המנהל הבכיר למדיניות הציבור ויחסי הממשל בגוגל, אמר בהתייחסו לדברים עליהם דיווח סין, שאינו רואה בהם איום, והוסיף והסביר כי "לעולם לא נאיים על השותפים שלנו", מכיוון שגוגל זקוקה למפתחי אפליקציות שישתמשו בחנות האפליקציות שלה כדי שהיא עצמה תצליח.

דבריו של סין מהווים, כך מסתמן מהדיון והנאמר בו, רק דוגמה פעוטה למערכת היחסים המתוחה המתקיימת בין חברות הטכנולוגיה הענקיות לבין מתחרותיהן הקטנות יותר. העדויות, וההצהרה על הפחד מגוגל ואפל, באו כאמור על רקע חקירה שמנהלים המחוקקים והמדינה בכדי לאמוד את כוח המונופול, לכאורה, של ענקיות עמק הסיליקון ככלל, ובוודאי שייתרמו להכרעתם בעניין.

איומים כדי להשתיק קולות מתנגדים

במהלך השימוע, הביעו נציגי החברות שמאחורי האפליקציות את חששם מהקלות שבה יכולות שתי ענקיות הטכנולוגיה בעלות החנויות לגרום נזקים לעסקי החברות באמצעות שינויים קטנים בכללי חנות האפליקציות שלהן. הם גם התלוננו על עמלות גבוהות בגין רכישות מתוך האפליקציה, ועל אכיפה לא ברורה או בהירה של תקנים.

נאבקת מול אפל. ספוטיפיי

נאבקת מול אפל. ספוטיפיי

הוראסיו גוטיירז, המנהל המשפטי הראשי של ספוטיפיי (Spotify), המנהלת מאבקים משפטיים מול אפל בנוגע לדומיננטיות שלה, אמר כי הוא יכול לחשוב על "לפחות ארבע דוגמאות ברורות לאיומים ונקמה" מצד אפל, לאחר שספוטיפיי החליטה לדבר נגד ההתנהלות חונקת התחרות לכאורה של הענקית, ובעיקר הלין על "שכר הטרחה" שגובה אפל ממפתחי המוצרים דיגיטליים בחנותה.

לדבריו, דוגמאות אלו כללו איומים להסיר את האפליקציה מה-App Store, איומים לסרב לקדם אותה, או איומים שהחברה תיאלץ להמתין חודשים עד לאישור עדכוני אפליקציה, גם אם מדובר בעדכונים קלים. "הם בעצם זרקו עלינו את הספר (במובן של הענישו אותו באופן הכי קשה – ג"פ), בכדי להקשות עלינו לקיים את בחירתנו לדבר", אמר גוטיירז לוועדה.

קבוצה שבויה של לקוחות

קייל אנדר, ה-CCO של אפל, האחראי על נושא הציות לרגולציה ולכללי הממשל התאגידי, השווה את השירותים המוצעים היום בחנות האפליקציות לתהליך המסורבל והיקר שבעלות האפליקציות היו נאלצות לעבור כדי להפיץ את היישומים שלהן אלמלא היו החנויות קיימות.

ווייט מגוגל טען שהדוברים הם בעצם קבוצה של נציגים "קטנים אך קולניים" של "חברות גדולות בעיקר". לדבריו, קיים חשש כי בניסיון להיענות לתלונותיהם, "אנו פוגעים ביסוד המאפשר למערכת האקולוגית עם הקוד הפתוח של אנדרואיד לעבוד כל כך טוב עבור קבוצה גדולה בהרבה של עסקים קטנים ובינוניים".

בלב המאבק בין אפיק גיימז לאפל. פורטנייט. צילום אילוסטרציה: BigStock

בלב המאבק בין אפיק גיימז לאפל. פורטנייט. צילום אילוסטרציה: BigStock צילום: BigStock

נזכיר כי אפל וגוגל לא נמצאות רק תחת חקירת המחוקקים. השתיים נאבקות גם ביצרנית המשחקים אפיק גיימז (Epic Games) בנוגע למדיניותן בחנויות האפליקציות שלהן, ולעובדה ש-אפיק החליטה לנסות לעקוף את השליטה הכמעט בלתי מעורערת של הענקיות בתיווך האפליקציות לציבור, כשהחלה להציע להורדה את המשחק הפופולרי שלה, פורטנייט (Fortnite), באופן עצמאי – מה שגם עוקף את העמלות שהלכו עד כה לגוגל ואפל. בתגובה למהלך זה של אפיק, סילקו שתי החברות את הכותר הסופר-פופולרי פורטנייט מחנויות האפליקציות שלהן בשנה שעברה, מה שגרם לאפיק לתבוע את שתי הענקיות, כיוון שהיא רוצה שהיישום ימשיך להיות מוצע ללקוחות גם דרך החנויות. המאבק של אפיק ואפל יחל בבית המשפט במאי, ואפילו טים קוק מנכ"ל אפל יעיד בו, וגם עניין זה הוזכר בדיון אתמול, מן הסתם.

הסנאטור לי ציטט בדיון כמה מהראיות מאותה תביעה, וטען כי הצעת האפליקציה בחנות אפל היא הכרח – ולא אפשרות – כפי שאומרת אפל.

ל-App Store יש "קבוצה שבויה של אנשים שאין להם מקום אחר או שאין להם מקום אחר ללכת אליו", אמר לי. הוא הוסיף וטען כי רבות מהחברות שהעידו בשימוע מודאגות מנקמה אפשרית מאפל וגוגל על כך שהעזו לצאת כנגדן.

נציג אפל אנדר לא הגיב לראיות שהוצגו מתוך תביעתה של אפיק, אך תיאר את הגודל וההיקף של ה-App Store כטובים לשוק. "בדקו את ההישגים שלנו במשך 12 שנים", אמר. "כל מה שהעמדנו לרשות המפתחים פתח תחרות עצומה".

"אנחנו לא מצליחים בגלל מה שאפל עשתה, הצלחנו למרות ההתערבות של אפל", אמר גוטיירז בתגובה והמשיך וקבע: "והיינו מצליחים הרבה יותר אלמלא ההתנהגות המחבלת בתחרות שלהם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים