"הצבא צועד על IT ומערכות מרובות נתונים"

כך אמרה סא"ל לירון גרשון, מפקדת בסמ''ח, בית הספר למקצועות המחשב וההגנה בסייבר, באגף התקשוב וההגנה בסייבר בראיון לכבוד יום העצמאות ● "בראיה קדימה אנו רוצים להתרחב עוד בעולמות ה-UX והתשתיות, הבינה המלאכותית ולימוד המכונה", הבטיחה

סגן אלוף לירון גרשון, מפקדת בסמ''ח. צילום: דובר צה"ל

"המטרה שלנו היא להשפיע על התהליכים הכי משמעותיים של צה"ל. הצבא יתקשה לפעול בלא מערכות IT ובלי ניתוח נתונים רלוונטיים שיוקפצו ללקוחות. נפוליאון אמר 'הצבא צועד על קיבתו', ואני אוסיף: 'הצבא צועד על נתונים, הם הנותנים לו ערך מוסף, ומגדילים את האפקטיביות המבצעית", כך אמרה סגן אלוף לירון גרשון, מפקדת בסמ"ח, בית הספר למקצועות המחשב וההגנה בסייבר, באגף התקשוב וההגנה בסייבר.

הכניסה לבסמ"ח. צילום: פלי הנמר

הכניסה לבסמ"ח. צילום: פלי הנמר

50% מהחניכים – חניכות

בראיון לרגל יום העצמאות, אמרה סא"ל גרשון, המשרתת בצבא זה חצי יובל שנים, כי "בסמ"ח הוא אחד ממוקדי ההכשרה המרכזיים לתעשיית ה-IT וההיי-טק בישראל. מאות החיילים והחיילות המשתחררים מדי שנה מהיחידות הטכנולוגיות בצבא עברו הדרכה בבסמ"ח והם בעלי ידע וניסיון מקצועי, בעיקר בתחומי התוכנה והסייבר.
אנו מכשירים אותם.ן במגוון מקצועות, ולאחר מכן הם.ן משולבים בכל זרועות וחילות צה"ל. בית הספר מעביר שמונה קורסים מתקדמים: תכנות, מגן בסייבר, DevOps, בודק תוכנה, מפתחת לומדה, אנליסט מידע מבצעי, מנהל דטה סנטר ומיישמי ERP. כל ההכשרות מיועדות לכלל אוכלוסיות הצבא, כאשר לחרדים אנו עורכים קורסים נפרדים. אנו שמים דגש על העצמת נשים, ועומדים על ממוצע של כ-50% מהן בכל קורס. חשוב למצות את אוכלוסיית הנשים, ומצבנו טוב בהיבט זה לעומת האזרחות, הן ברמת החיילות והן ברמת הקצינות הזוטרות והבכירות. עדיין, יש עוד הרבה עבודה לעשות בתחום".

"לקבל יכולות וכלים להתמודד עם כל אתגר"

סא"ל גרשון נכנסה במקום ה-46 לרשימה של 100 המשפיעים של דה מרקר ל-2019. לדבריה, "הלימודים בבסמ"ח מאד אינטנסיביים, משמונה בבוקר עד 9 וחצי בערב בכל יום, משך חמישה וחצי ימים בשבוע. הקורסים ארוכים, כי אנו מקבלים אנשים, שחלקם למדו מוזיקה או קולנוע, והם חסרי כל ידע ורקע בתחום ה-IT. אנו מקפידים להקנות להם מיומנויות וכלים להתמודדות עתידית: שפת הפיתוח לא ממש משנה, כי הטכנולוגיה דינמית ומשתנה חדשות לבקרים. היום למדתי ג'אווה או פיית'ון – בעוד חצי שנה אגיע ליחידה חדשה ואתקל בשפת תכנות חדשה שבה אדרש לפתח. לכן, חשוב לקבל יכולות וכלים להתמודד עם כל אתגר.
אחת המיומנויות המשמעותיות שאנו מקנים היא יכולת לימוד עצמי, והיא נעשית באופן מדורג. בתחילה אנו 'מאכילים את החניכים בכפית', ואחר כך, לאורך הזמן, הם.ן נהיים יותר ויותר עצמאיים ומתמודדים עם משימות הלימוד העצמי לבדם.ן. הם.ן יכולים לבחור בין למידה עצמאית, בקבוצות, או למידה פרונטלית. הסטנו את הדגש מהציון לשיחת משוב אישי שבועית, הכוללת גם הערכה על עבודת צוות".

"על הדרך, החניכים והחניכות מקבלים גם לא מעט ערכים", פירטה סא"ל גרשון. "שליחות, אתיקה, דבקות, אמינות, מקצוענות, 'הגדלת ראש', סקרנות, יצירתיות ויוזמה. הערכים הללו יבואו לידי ביטוי בהמשך הדרך: הבוגר.ת יגיעו למקום חדש וכל מחשבותיהם יהיו היכן וכיצד יוכלו לתרום טכנולוגית הכי טוב וכמה שיותר, כדי להביא את צה"ל לחזית הטכנולוגיה. אם תוכניתן או בודק תוכנה, לדוגמה, מכיר את עולם התוכן המבצעי לעומק, לצד ההיכרות שלו את הטכנולוגיה, הוא יוכל ליזום ולהביא לא מעט רכיבים משמעותיים ל'לקוחות' שלו, ולהקפיץ את היכולות והתהליכים המבצעיים עוד צעד קדימה".

סא"ל לירון גרשון, מפקדת בסמ''ח, בית הספר למקצועות המחשב וההגנה בסייבר, באגף התקשוב וההגנה בסייבר. צילום: דובר צה''ל

סא"ל לירון גרשון, מפקדת בסמ"ח, בית הספר למקצועות המחשב וההגנה בסייבר, באגף התקשוב וההגנה בסייבר. צילום: דובר צה"ל

80% מזמן ההכשרה – מעשי

סא"ל גרשון ציינה כי "אנו שמים דגש על פרקטיות: בקורס תכנות, יותר מ-80% מהשעות המקצועיות הן מעשיות. בסיום ההכשרה, החניך יודע לפתח ולתכנת, לצד מיומנות לעבודת צוות. אנו מקפידים לדמות את ה'שטח' ככל הניתן, עם 'תקלות': זה מאוד משמעותי ליכולת העתידית של החניכים.ות להתמודד עם בעיות מבצעיות אמיתיות בעתיד. כל ההכשרות נעשות על ידי לובשי מדים, בוגרי ההכשרות הטובים, אותם 'בחרנו בפינצטה' מקצועית וערכית, כדי שילוו ויעצימו את החניכים. אנו מביאים גם אנשי מילואים להשתלמויות מתקדמות יותר. בחלק מהקורסים המתקדמים אנו משלבים מרצים מהאזרחות, לתת ללומדים יותר ניסיון בהיבטי ניהול ופיקוד. הלימוד נעשה פעמים רבות באופן חוויתי, עם האקתונים. אימצנו תפישה הנקראת למידה מותאמת אישית, במסגרתה החניך.כה מגדירים מה סגנון הלמידה המתאים להם והם גם בוחרים מגמה אישית, בה הם מתנסים ומרחיבים, מעבר לחומר הבסיסי שכולם עוברים".

"עתיד ההכשרות הוא במקצועות העתיד, שהוא כבר כאן, בהווה", סיכמה מפקדת בסמ"ח. "המשימה הגדולה היא לקדם עוד את עולם הנתונים: דטה אנליסט, מהנדס נתונים והכשרות בתחום למפקדים הבכירים. בראייה קדימה אנו רוצים להתרחב עוד בעולמות ה-UX והתשתיות, הבינה המלאכותית ולימוד המכונה.
חשוב למצות כל סוג אוכלוסיה: אנו מעניקים הזדמנות שווה לכולם.ן – מבלי להתפשר על איכות. אנו מאפשרים לחניכים.ות להרחיב את הידע והיצירתיות שלהם בפרויקטים אישיים. כך, הם יוצאים מהקורס עם התפישה לפיה השמים הם הגבול – וביכולתם לקדם ולייצר יכולות משמעותיות לצה"ל".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים