רובין הוד – מתווכת השירותים הפיננסיים האמריקנית – לקראת הנפקה

שמה של אפליקציית רובין הוד - דרכה משקיעים בניירות ערך ובקריפטו ללא עמלות - נקשר באחרונה בפרשיית גיימסטופ, ולא לטובה ● מנכ"לה אף זומן לקונגרס להעיד ● כעת, אולי כחלק ממינוף הפרסום, החברה מתכננת IPO

והירוק שלה ירוק מאוד. רובין הוד. צילום אילוסטרציה: BigStock

מתווכת השירותים הפיננסיים האמריקנית רובין הוד (Robin Hood) הגישה מה שקרוי Confidential Paperwork – בקשה מוקדמת ודיסקרטית שמוגשת לרשות ניירות הערך של ארה"ב, ה-SEC,  לפני בקשה רשמית לביצוע הנפקה של מניות. במסגרת בקשות מסוג זה לא מפרסמים לציבור את הנתונים הרלוונטיים להנפקה. נתונים אלו יתפרסמו עם ההגשת הבקשה הרשמית לביצוע ההנפקה (IPO).

ההנפקה אמורה להתבצע בבורסת הנאסד"ק כנראה במהלך הרבעון השלישי של השנה.

ההנפקה באה על רקע הגידול החד בפעילות החברה. החברה עוסקת במתן שירותי מסחר בניירות ערך ומטבעות קריפטוגרפיים, ללא תשלום עמלות, ובגלל אילוצי הקורונה הביקוש לשירותים אלה טיפס, כיון שאפשר למשקיעים לסחור גם בזמן הסגרים במהלך הפנדמיה.

בחברה לא מסרו מידע כלשהו על גובה ההנפקה, אך היא כנראה תסתכם בכמה מיליארדי דולרים, שכן ההנפקה תתבצע לפי שווי חברה של כ-30 מיליארד דולר. יש לציין שלפני שנה גייסה רובין הוד 3.4 מיליארד דולר, באמצעות מכירת אגרות חוב שניתן להמיר למניות, בפרמיה של 30% בשווי המניה בעת ההנפקה, או בשווי החברה בעת ההנפקה – הגבוה ביניהם.

מי הזניק אותה - מוחים עממיים או מתכנתי בוטים מאורגנים? מניית חברת גיימסטופ. צילום: BigStock

מי הזניק אותה – מוחים עממיים או מתכנתי בוטים מאורגנים? מניית חברת גיימסטופ. צילום: BigStock

ההסתבכות עם משקיעי דור הרשתות החברתיות

לפני חודשיים החברה קיבלה החלטה זמנית שעוררה מחלוקות קשות, כשמנכ"ל והמייסד המשותף של החברה, ולד טנב, הודיע שדרך היישום לא ניתן יהיה לסחור עוד במה שמכונה "מניות מם" (Meme) – כלומר, מניות שמקודמות ברשתות החברתיות באופן חופשי, וששערן עלה במידה ניכרת באחרונה.

הדברים הגיעו על רקע פרשיית מניות גיימסטופ (GameStop) המהוללת, שעלתה בהרחבה לכותרות, ושבמסגרתה רכשו סוחרים נטולי ניסיון את מניות החברה, הכושלות עקב תקופת הקורונה, כדי להקפיץ את ערכן במכוון ובכך גם להתפיח את כיסיהם וגם למרוד בשלטונן של קרנות הגידור בתחום, או כך לפחות לפי החשדות.

מנכ"ל רובין הוד, ולד טנב. צילום: ויקיפדיה

מנכ"ל רובין הוד, ולד טנב. צילום: ויקיפדיה

הפרשייה אף עלתה לגבעת הקפיטול, לשימוע מיוחד בקונגרס האמריקני. טנב המנכ"ל אף נקרא להעיד בדיון, שערכה ועדה מיוחדת הבוחנת את פעילותן של חברות פיננסיות אינטרנטיות ככלל. יחד עם טנב התייצבו בדיון הווירטואלי גם סטיב הופמן, מנכ"ל וממייסדי הרשת החברתית רדיט (Reddit); קנת גריפין, דירקטור של קרן הגידור סיטאדל (Citadel); גבריאל פלוטקין, מנכ"ל מלווין קפיטל (Melvin Capital), וכן גבר בשם קית' גיל, המכונה 'החתולון השואג' (Roaring Kitty). אותו חתולון הוא חבר דומיננטי בסאב-רדיט r/wallstreetbets –  הקבוצה שעל פי הדיווחים דרכה תיאמו ביניהם המשקיעים החדשים לרכוש דווקא את מניות גיימסטופ, על פי החשד במטרה להריץ אותן באופן מאורגן.

הסיבה לנוכחות של טנב בדיון נבעה מכך שדרך רובין הוד, שהפך לאחד מיישומי המסחר המקוון הפופולריים ביותר כיום, בוצע מירב הסחר במניות גיימסטופ, עד שההנהלה התערבה באופן משונה וחסר תקדים, והקפיאה האפשרות לרכוש את המניות המדוברות מהאפליקציה שלה.

אלא שההתנהלות הזו של חסימת המסחר במניות המם סיבכה את רובין הוד עוד יותר, כיון שהרתיחה את המשקיעים הצעירים. הללו התארגנו שוב ודירגו את היישום בכוכב אחד בלבד, באופן שגרם לדירוגו לרדת פלאים.

וכך קרה שאפליקציית רובין הוד התדרדרה בחנות גוגל (Google), ה-Play Store, לדירוג של כוכב אחד בלבד. הציון הנמוך הזה הונע על ידי כ-100,000 ביקורות שליליות שהיישום קיבל בבת-אחת ממשתמשים שהביעו את זעמם על עצירת המסחר בגיימסטופ, ובחברות האחרות שאת מניותיהן רכשו משקיעי הרשתות החברתיות באופן פרטי, אבל כמעט מאורגן.

עם זאת, שעות ספורות לאחר מכן, מספר הביקורות הכולל על רובין הוד ירד מכ-275,000 ל-175,000 בלבד, לאחר שכמעט כל הביקורות השליליות האחרונות נעלמו באורח פלא, בגלל התערבות ומחיקתן על ידי גוגל. עם מחיקת הביקורות השליליות האחרונות, דירוג האפליקציה של רובין הוד "קפץ" ל-4.3 כוכבים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים