האינטרנט במיאנמר "הוחשך" על רקע ההפיכה הצבאית והמחאה העממית

ראש ממשלת מיאנמר סו צ'י נעצרה לכאורה בשל ייבוא לא חוקי של מכשירי קשר ● בעקבות מעצרה, הצבא השתלט על המדינה, חסם את הגישה לרשתות החברתיות והורה לחברות התקשורת להחשיך את האינטרנט ● אמנסטי אינטרנשיונל: "זו החלטה מתועבת ופזיזה"

הסלמה בחסות הפייק ניוז מפייסבוק. מיאנמר.

במסגרת ההפיכה הצבאית שמתחולל במיאנמר בימים אלו, בסוף השבוע האחרון, כך לפי הדיווחים, הורה צבא מיאנמר לחברות הטלקומוניקציה במדינה לסגור לחלוטין את שירותי האינטרנט עד מחר (ב') לכל הפחות.

כנהוג במקרים של מחאה עממית, כמו זו שהחלה עקב ההפיכה הצבאית – כבר ב-4 בפברואר הודיע הצבא, אשר לקח פיקוד על המדינה, ​​כי הוא מורה למפעילי הטלקום לחסום את הגישה לפייסבוק (Facebook). למחרת צוו חברות התקשורת לחסום גם את הגישה לרשתות החברתיות אינסטגרם (Instagram) וטוויטר (Twitter). הסיבה להחשכה – ניתוק האמצעים העיקריים שמסייעים לאזרחים כדי לתאם ביניהם את המחאה ולהפיץ את המידע מהשטח אל העולם הרחב.

רפאל פרנקל, מנהל המדיניות הציבורית של פייסבוק במדינות המתפתחות של APAC, אמר בהצהרה ל-The Verge כי החברה "מודאגת ביותר" מפקודות ההשבתה, וקרא לרשויות לבטל את החסימה באופן מיידי. "בזמן קריטי זה, תושבי מיאנמר זקוקים לגישה למידע חשוב ולהיות מסוגלים לתקשר עם יקיריהם", אמר.

דובר טוויטר כתב בהודעת דוא"ל ל-The Verge כי הצו "מערער את השיח הציבורי ואת הזכויות של אנשים להשמיע את קולם. האינטרנט הפתוח מאיים יותר ויותר ברחבי העולם. אנו נמשיך לדרוש הפסקת החשכות הרסניות בהנהגת הממשלה".

מנהיגת מיאנמר וזוכת פרס נובל לשלום, אונג סן סו צ'י. צילום: BigStock

מנהיגת מיאנמר וזוכת פרס נובל לשלום, אונג סן סו צ'י. צילום: BigStock

מיאנמר חווה הפיכה צבאית כבר מראשית חודש פברואר. מנהיגת המדינה, שהיא זוכת פרס נובל לשלום, אונג סן סו צ'י, כמו גם נשיא המדינה, וין מיין, ובכירים נוספים במפלגת השלטון הליגה הלאומית לדמוקרטיה נעצרו על ידי הצבא, אשר הכריז על מצב חירום לשנה ועל העברת כלל הסמכויות למפקד הראשי, מין אונג הלאינג

בתחילה טען הצבא שההפיכה היא תוצאה של "הונאת בחירות" מטעם הגורמים שבשלטון, ושהמעצרים הם בשל אותה הונאה. ואולם מאוחר יותר נמסר מהמשטרה כי נגד סו צ'י הוגש בשבוע שעבר (ד') כתב אישום בגין ייבוא לא חוקי של ציוד תקשורת, כשהמדובר במכשירי קשר.

"ההשבתה – סיכון גדול להפרות חמורות של זכויות אדם"

למעשה, החל מפרוץ ההפיכה הצבאית ב-1 בפברואר, דווח על הפסקות בשירותי האינטרנט והטלפונים בכמה אזורים במדינה, כולל בבירה ניי פיי טאו, בעיר הגדולה ביותר במיאנמר, ינגון, וכן במדינות שאן וקצ'ין ובאזורי מנדליי וסאגינג. לפי הדיווחים, הגישה חודשה בחלק מהאזורים בשלבים מאוחרים יותר.

במיאנמר ככל הנראה חוו התושבים במשך יותר משנה הגבלות אינטרנט סלולרי באזורים שנפגעו מסכסוכים בין המדינות אל ראחין ואל צ'ין. על פי הדיווחים, גישה לאינטרנט 4G באזורים אלה שוחזרה בשעות הערב המאוחרות ב-2 בפברואר 2021.

על פי ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל, הגבלות כאלו על הקומוניקציה מהוות סכנה ממשית לאוכלוסיות אזרחיות בסיכון, במיוחד כאשר הגישה למידע חיונית כל כך במהלך מגיפת הקורונה – ואף יותר מכך כאשר המצב בשטח כה מתוח על רקע ההפיכה.

לפי העקרונות המנחים של האו"ם בנושא עסקים וזכויות אדם, על ארגונים עסקיים לכבד את זכויות האדם ללא תלות בפעולות המדינה או בהתחייבויותיה, ומעבר לעמידה בחוקים הלאומיים.

בתגובה לדיווחים על ההחשכה הנרחבת של האינטרנט במיאנמר, שלטענת אמנסטי אינטרנשיונל מגיעים ממקורות אמינים, אמר סגן המנהל האזורי לקמפיינים של הארגון, מינג יו הא, כי "לסגור את האינטרנט בזמנים לא יציבים של הפיכה, משבר הומניטרי ומגיפה בריאותית זו החלטה מתועבת ופזיזה".

יו הא הוסיף והרחיב כי "מאז ההפיכה ב-1 בפברואר, אנשים במיאנמר נכנסו בעל כורחם למצב של חוסר וודאות מוחלט. השבתה מורחבת באינטרנט תביא אותם לסיכון גדול יותר להפרות חמורות יותר של זכויות אדם בידי הצבא. על הצבא להחזיר לפעולה את כל התקשורת באופן מיידי, ולהפסיק לסכן את זכויותיהם של בני האדם. כל מפעילי הסלולר וספקי הטלקומוניקציה במיאנמר חייבים לבקש הבהרה דחופה מרשויות מיאנמר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים