ממש לפני עזיבת השלטון: טראמפ עצר משלוחי חומרה מאינטל ל-וואווי

דונלד טראמפ צפוי לעזוב את הבית הלבן בעוד מספר ימים, אך הספיק בדקה ה-90 להכניס לתוקף איסורים חדשים על ספקיות לקיום עסקים עם יצרנית הסמארטפונים הסינית ● בעיקר בולט האיסור שחל על אינטל לספק את מעבדיה לחברה הסינית

עוד איסורים ומכה אחרונה וכואבת מטראמפ. וואווי. אילוסטרציה: BigStock

הנשיא היוצא של ארה"ב, דונלד טראמפ, החיל איסור חדש ואחרון על אספקת חומרה של אינטל (Intel) לחברה הסינית וואווי (Huawei), ובכלל אסר על ספקיות לסחור איתה, כך דיווחה בבלעדיות סוכנות הידיעות רויטרס אתמול (א').

טראמפ יעזוב את הבית הלבן השבוע, ביום ד'. מכיוון שמדובר בהחלפת שלטון ובהעברתו לידי המפלגה הדמוקרטית, בהובלת ג'ו ביידן, ובהנחה שמדיניות החוץ של הנשיא החדש תהיה שונה למדי מזו של טראמפ – שהחמיר בתקופת כהונתו את מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין – נותרו לאחרון רק מספר ימים להכניס שינויי מדיניות נוספים, שיחזקו את פועלו עד כה.

וואווי – יצרנית הסמארטפונים המובילה בעולם, שמוצאה מסין – הייתה תמיד על הכוונת של טראמפ, וכעת הוא נועץ עוד מסמר בארון הקבורה שלה, בכל הקשור לקשריה עם ארה"ב.

נזכיר כי המותג הסיני היווה מטרה לסנקציות כלכליות ולהאשמות רבות מטעם ממשל טראמפ – ראשית, החברה הואשמה על ידי טראמפ בקשירת קשרים עם השלטונות הקומוניסטיים בסין, ובכך שהיא מסכנת את ביטחון המולדת ואת שלומם של האמריקנים. לפיכך, המכשירים שלה הוחרמו משיווק בארה"ב. עוד מכה הייתה חסימת חנות Google Play בסמארטפונים ובטאבלטים של החברה. בהמשך, ומאחר ש-וואווי היא חברה העוסקת בפריסת רשתות דור 5 ברחבי העולם, החל מאמץ לעצירת שיתופי הפעולה של מדינות אחרות איתה, אחרי שכבר הודרה מארה"ב. המאמץ הזה אף נחל הצלחה חלקית ומשמעותית, למשל כשבריטניה הודיעה שלא תאפשר לוואווי לפרוס 5G ברחביה, למרות תכניות מוקדמות והסכמים לעשות כן.

הסלים את מלחמתו בוואווי עוד. נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. צילום: BigStock

הסלים את מלחמתו בוואווי עוד. נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. צילום: BigStock

הצרות של וואווי כבר ממש גדולות

לנוכח החרם הקשוח, וכדי להמשיך ולהתפתח, וואווי הסתמכה אז על אפיקים אחרים, ובמיוחד המחשבים הניידים שלה, שאיתם היא הצליחה להציע תחרות מוצלחת עם מכשור איכותי במחירים זולים יחסית.

אבל נראה כי ממשל טראמפ החליט לגרום לענקית הטכנולוגיה הסינית נזק גם בנתיב זה שלה. 

על פי רויטרס, ערב החלפת השליטה בבית הלבן, הודיע הממשל היוצא למספר ספקיות כי הן אינן מורשות לעשות עסקים עם וואווי.

בעיקר מדובר בפגיעה קשה בכל הכרוך בענקית המעבדים אינטל, שהחומרה שלה משמשת את וואווי במכשיריה. רויטרס, שחשפה את ה"שדרוג" החדש בסנקציות האמריקניות, ציינה כי ממשל טראמפ גם הזהיר כי ברצונו לחסום עשרות רישיונות עסק עם וואווי עד תום כהונתו של טראמפ.

מצבה של וואווי הורע כמובן עקב שלל הסנקציות האמריקניות והעולמיות, ועם זאת באוגוסט האחרון נודע כי למרות כל אלו, ועל אף משבר הקורונה, הענקית הסינית הצליחה לקטוף את המקום הראשון בדירוג משלוחי הסמארטפונים ברבעון השני של 2020.

אלא שכעת, בהנחה שהתקנות האחרונות של טראמפ לא יבוטלו במהירות על ידי מחליפו, הנשיא ביידן, הצרות של וואווי כבר ממש גדולות.

אובדן הקשרים עם אינטל יפגע במיוחד בעסקי המחשבים האישיים של וואווי. אינטל מציעה רכיבים חיוניים למחשבי וואווי, כמו כרטיס ה-Wi-Fi או כונני האחסון.

בעיקר משמעותיים השבבים של אינטל, אשר נכללים, לפי הדיווחים, בכמחצית ממכשירי ה-MateBook של וואווי, כשבמכשירים האחרים משתמשים במעבדי AMD. המקור שעדכן את רויטרס בהתפתחויות לא ציין אם ל-AMD מותר בינתיים לספק לוואווי את החומרה שלה, אבל לפי פרשנים אפשר שגם יצרנית השבבים הזו תיחסם בימים הקרובים על ידי הבית הלבן.

ה-SIA (ר"ת Semiconductor Industry Association) איגוד של כל ענקיות התעשייה, כולל AMD, הגיב לחדשות ואמר כי גל האיסורים החדש השפיע על חלק גדול מחבריו. לכן קשה לדעת האם וואווי יכולה להמשיך בייצור המחשוב שלה ללא ספקים אלו.

לא יפגע? מותג הונור הזול של וואווי. צילום: BigStock

לא יפגע? מותג הונור הזול של וואווי. צילום: BigStock

יצוין כי המכה החדשה הזו שהטיח טראמפ על ענקית הטכנולוגיה הסינית לא אמורה להשפיע על מוצרי הונור (Honor) – מותג הניידים הזולים מבית וואווי. המותג נפרד בנובמבר מהחברה האם שלו והפך לעצמאי בדיוק בכדי שלא לספוג גם הוא את מטחי האש שבהם הורגלה וואווי, ואף הצליח לחתום על הסכם עם מיקרוסופט (Microsoft) להמשך שיווק המג'יק-בוקס (MagicBooks) שלו תחת Windows. נראה שהמכירה הייתה צעד נבון בצד וואווי שכן לעת עתה אין אינדיקציה שטראמפ שם על הכוונת שלו גם את הונור, למרות היותו במקור מתצרתה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים