המונים התקינו יישומים אלטרנטיביים – ווטסאפ נסוגה ודחתה את שינוי המדיניות

הדחייה בת שלושת החודשים נועדה לעצור את זרם המשתמשים העוברים לאפליקציות המתחרות - בעיקר סיגנל וטלגרם ● התקנת היישומים באה כאקט מחאה נגד מדיניות הפרטיות השנויה במחלוקת שהכתיבה החברה האם פייסבוק

טלגרם נותנת לה פייט. ווטסאפ. צילום: BigStock

אחרי שמיליוני משתמשים החליטו לעבור כמחאה לשירותי מסרים מידיים חופפים ואלטרנטיביים, כמו סיגנל (Signal) וטלגרם (Telegram) – ווטסאפ (WhatsApp) נסוגה בה מתכניתה לשנות את מדיניות הפרטיות שלה, ולשתף מידע אודות משתמשיה עם פייסבוק (Facebook), הבעלים שלה.

המחאה הזו זכתה בהצלחה סופר-מהירה – הכל החל ב-6 בינואר, כשווטסאפ חשפה עדכון תנאים דרקוני ומקומם – כדי להמשיך להשתמש ביישום המסרים המידיים חוצה הפלטפורמות הנפוץ ביותר בעולם, חובה לאשר שינוי מדיניות שיאפשר לחברה לשתף את המידע שהיא אוספת על המשתמשים עם פייסבוק. הסיבה לשינוי היא שהדטה ישמש למיקוד מודעות בפלטפורמת הליבה של החברה האם.

לפי ההודעה המקורית, למשתמשים ניתנה ארכה עד ה-8 בפברואר לקבל את התנאים החדשים, ולא – לא יוכלו עוד לעשות בווטסאפ שימוש.

ההמונים כעסו, מאסק המליץ, ההורדות החלו

החידוש הזה לא ממש כבש את לב כ-2 מיליארד המשתמשים הקבועים של ווטסאפ. רבים הלינו על התכנית ברשתות החברתיות, התקוממו על התנהלותה הדורסנית של פייסבוק, ועל ההבטחה שהופרה, לדבריהם, לשמור על היישום מוצפן מקצה לקצה.

כתוצאה, החלו רבים לחפש יישומי מסרים מיידיים חלופיים, אשר להם מדיניות פרטיות שאינה נתפשת כפולשנית או נצלנית, כמו זו ש-ווטסאפ החליטה עליה שרירותית.

"וואטסאפ לא יכולה לראות את ההודעות הפרטיות שלכם או לשמוע את שיחותיכם, וגם פייסבוק לא יכולה: כל הודעה פרטית, תמונה, וידיאו, הודעה קולית ותיעוד שאתם שולחים לחברים, משפחה ועמיתים לעבודה באחד על אחד או בצ'אט קבוצתי מוגן על ידי הצפנה מקצה לקצה. זה נשאר ביניכם", הפיצה החברה הודעה, בניסיון להרגיע את חששות המשתמשים מהפרת פרטיותם.

ווטסאפ גם צייצה די בלחץ מחשבונה בטוויטר בניסיונות לכבות את השריפה שהציתה.

אבל זה לא הועיל. וכך קרה ששירותים מתחרים, והרבה הרבה פחות דומיננטיים מווטסאפ, זכו לפתע בעשרות מיליוני מנויים חדשים, ובכלל – בהרבה תהודה במדיה החברתית.

אלטרנטיבה לווטסאפ. סיגנל. צילום מסך מאתר האינטרנט העברי

אלטרנטיבה לווטסאפ. סיגנל. צילום מסך מאתר האינטרנט העברי

אפליקציית סיגנל, שמעטים הכירו עד לפני כשבוע, קיבלה "פוש" משמעותי מלא אחר מאשר היזם והאיש העשיר בעולם כיום, אילון מאסק – אויב ומבקר ותיק של מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק. מאסק כתב ל-41.5 מיליון עוקביו בטוויטר שתי מילים בלבד: "השתמשו בסיגנל". זה הספיק.

הכוח, מסתבר, נמצא בכל זאת בידיים של הפרט

האפליקציה עלתה לראש קטגוריית האפליקציות החינמיות ב-App Store של אפל והפכה להכי מבוקשת להורדה במדינות רבות בעולם השבוע, כולל באירופה, בה בכלל לא עומדים להתבצע שיתופי המידע עקב כללי פרטיות נוקשים. 

עד כדי כך היה הביקוש גדול, שבמהלך סוף השבוע זרם המשתמשים החדשים אפילו הקריס את השרתים של סיגנל, אבל היא הצליחה לחזור לפעולה במהלך היום.

החברה שיתפה שהיו לה קצת יותר מ-10 מיליון התקנות דרך ה-Google Play ב-12 בינואר, וכיצד סיימה את אותו יום עם יותר מ-50 מיליון הורדות. סיגנל, אגב, התחייבה כי: "פרטיות היא בראש סדר העדיפויות שלנו" ואולם הדגישה כי "הוספת יכולת היא המשימה השנייה כרגע".

טלגרם גם היא חשפה כי קיבלה בברכה 25 מיליון משתמשים שהתווספו לה תוך 72 שעות בלבד, כאשר המייסד שלה, פאבל דורוב, קבע בבירור ש-"אנשים כבר לא רוצים לסחור בפרטיותם בעבור שירותים בחינם".

וכך, מחאה שכרוכה אך ורק בהבנה שמעשים משנים מציאות, ובהתקנה פשוטה של אפליקציה, גרמה לענקית פייסבוק להתקפל, ולגלות שלא משנה כמה את גדולה ועוצמתית – הכוח, מסתבר, נמצא בכל זאת בידיים של הפרט.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים