פייסבוק מוכנה להשיק את ליברה – המטבע הדיגיטלי שלה – כבר בינואר

יושק בינואר הקרוב? מטבע הקריפטו ליברה של פייסבוק. צילום אילוסטרציה: BigStock

הבאז הגדול אודותיו כבר שכך, אבל העולם לא שכח את ההבטחה הגדולה. כעת, על פי דיווחים אחרונים, ליברה (Libra) – מטבע הקריפטו שתכננה ענקית המדיה החברתית פייסבוק (Facebook) להביא לעולם השנה, ושהיה אמור ליצור טלטלה בשוק המטבעות הדיגיטליים, ויותר מכך – עומד סופסוף לקראת השקה. האירוע עתיד להתרחש כבר בינואר 2021, כך על פי דיווח שהתפרסם בפייננשל טיימס בסוף השבוע (ו'). עם זאת, מדובר רק בגרסה מוגבלת של ליברה שתושק באותה עת. 

פייסבוק חשפה את פרויקט ליברה היומרני שלה ביוני אשתקד, וזה זכה מיידית בעניין רב, שהיה מהול בלא מעט דאגה. בהמשך הענקית ממאנלו פארק צמצמה את תכניותיה הגרנדיוזיות, לאחר שרגולטורים מרחבי העולם בדקו את הפרויקט והביעו מורת רוח מחלק מסעיפיו.

כך למשל, כבר ביולי 2019 אמר יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, בשימוע בפני ועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים האמריקני, כי אין לאפשר לפייסבוק להשיק את המטבע הווירטואלי לפני שהחברה תבאר כיצד היא מתכננת לטפל במספר חששות רגולטוריים סביבו. "הגנה על נתונים, פרטיות הצרכן, לכל הדברים האלה יהיה צורך להתייחס ביסודיות רבה ובזהירות בתהליך שקול שיישומו לא יואץ, אמר פאוול. "אנחנו תומכים בחדשנות אחראית בענף השירותים הפיננסיים, כל עוד הסיכונים הקשורים מזוהים ומנוהלים כראוי. בעוד שמקדמי הפרויקט מציגים את האפשרות של הטבות ציבוריות – ליברה מעלה דאגות חמורות לגבי הפרטיות". יצוין כי באותם ימים היו רבים עוד תחת הרושם של פרשיית קיימברידג' אנליטיקה, בה הפקירה פייסבוק נתונים של עשרות מיליוני משתמשים. כמו כן היו גורמים רבים מוטרדים משחקנים בעלי כוח אדיר מהחזית הטכנולוגית שנכנסים לענף הכספים.

לא בוטחים בה מספיק בכניסה לענף הכספים. פייסבוק. צילום: BigStock

לא בוטחים בה מספיק בכניסה לענף הכספים. פייסבוק. צילום: BigStock

הפרויקט הוקטן והוקטן עד שהעיסוק בו וחששות הצטמצמו

כעת, על פי מסמכים אודות המטבע, עמותת ליברה (Libra Association) החליטה כי במתכונת המתוקנת והעכשווית הקריפטו יושק כמטבע בודד, ולא כפי שתוכנן בתחילה להשיק אותו במסגרת 'סל ליברה' שיכלול כמה וכמה מהמטבעות. עם זאת, הטיימס דיווח כי שאר המטבעות והמכלול הרחב של התכנית המקורית יכנסו לפעולה בשלב מאוחר יותר.

נזכיר כי עמותת ליברה, שהוקמה כדי להיות האחראית על פעילות ליברה תוארה עם ההכרזה כ"ארגון חברות עצמאי, שאינו למטרות רווח", ושבסיסו נמצא בז'נבה, שוויץ. מה שהעניק לפרויקט רוח גבית הוא העניין שעל אף של-Libra Association מבנה ארגון שאינו ייחודי לעולם הקריפטו, חבריו הראשונים, עליהם בישרה פייסבוק לעולם עם אירוע ההכרזה על ליברה ביוני האחרון, כוללים גורמים "כבדי משקל", כמו למשל ויזה, מאסטרקארד, וודפון, ואובר. אלא שגם בהרכב זה כבר חל שינוי, אחרי שפייפאל עזבה אותו בגלל חששות רגולטוריים. גורמים נוספים שאיימו לפרוש מהעמותה נשארו חבריה בינתיים, כנראה בעיקר משום הקיפאון שאחז בפרויקט.

תאריך ההשקה המדויק של ליברה תלוי בשאלה מתי הפרויקט יקבל אישור לפעול כשירות תשלומים מרשות הפיקוח על השוק הפיננסי בשוויץ, ה-FINMA. כאמור, שלושה אנשים שמכירים את העניין אמרו לטיימס כי האישור המיוחל עשוי להגיע כבר בינואר הקרוב.

דייוויד מרקוס, לשעבר נשיא פייפאל וכיום ראש חברת הבת של פייסבוק במוקדשת לליברה, נובי פייננשל. צילום: וויקיפדיה

דייוויד מרקוס, לשעבר נשיא פייפאל וכיום ראש חברת הבת של פייסבוק במוקדשת לליברה, נובי פייננשל. צילום: וויקיפדיה

עמותת ליברה כוללת כיום 27 חברים, כולל דייוויד מרקוס לשעבר נשיא פייפאל שכיום הוא ראש חברת הבת של פייסבוק, נובי פייננשל (Novi Financial), שנקראה קליברה (Calibra) בתחילה, ושהיא החברה המטפלת בכלל תחום ליברה. על פי פייסבוק, "המוצר הראשון שנובי פיננסיל תציג הוא הארנק הדיגיטלי של נובי, המיועד לליברה – מערכת תשלומים חדשה הבנויה על טכנולוגיית בלוקצ'יין חדשנית".

לפי רויטרס, עמותת ליברה לא השיבה לבקשות תגובה על הדיווח. ו-FINMA, הרגולטור השוויצרי, לא פירט מעבר להצהרה שהוציא באפריל, המאשרת את קבלת הבקשה מפייסבוק לרישיון תשלומים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים