"יש למנמ"רי הממשלה תפקיד חשוב בצמצום הפער הדיגיטלי"

"נרתמתם בכל מקום שאפשר, על מנת לספק שירותי אונליין ועבודה מרחוק לאזרחים ולעסקים", אמר שר הדיגיטל הלאומי, דוד אמסלם, למנמ"רים שהשתתפו בכנס eGov של אנשים ומחשבים ● בדבריו הוא סקר את פעילויות הממשלה בתחום הדיגיטל

שר הדיגיטל הלאומי, דוד אמסלם. צילום: יוסי זמיר

"יש בכלל משרדי הממשלה עשייה מרובה, חדשנית, בתחום הדיגיטל, על מנת לקדם את הנושא ולצמצם את הפער הדיגיטלי הקיים במדינת ישראל. למנמ"רים ולמנמ"ריות של משרדי הממשלה יש תפקיד חשוב בקירוב הפריפריה למרכז ובצמצום הפער הזה בכל ממד – סוציו-אקונומי וגאוגרפי", כך אמר דוד אמסלם, שר הדיגיטל הלאומי.

השר אמסלם היה הדובר המרכזי בכנס eGov 2020 של אנשים ומחשבים, שנערך היום (ג'), בהשתתפות מאות אנשי IT מהמגזר הממשלתי-ציבורי. את הכנס הנחו יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה, וד"ר נחמן אורון, יועץ אסטרטגי למגזר הממשלתי ויו"ר ועדת התכנים של הכנס. בכנס השתתפו גם שני אנשי עסקים בכירים מאיחוד האמירויות הערביות, שדבריהם יפורסמו בהמשך השבוע.

משרד הדיגיטל הלאומי הוקם לפני כחצי שנה, כחלק מחלוקת התיקים לקראת הקמת הממשלה הנוכחית. הוא כולל שניים מגופי ה-IT והטכנולוגיה הממשלתיים הבולטים: רשות התקשוב, שלפני כן הייתה תחת משרד ראש הממשלה, וישראל דיגיטלית, שהייתה בממשלה הקודמת תחת אחריותה של השרה גילה גמליאל, במסגרת המשרד לשירותים חברתיים. אחת המשימות של משרד הדיגיטל היא ביצוע החלטת הממשלה 260 להאצת השירותים הדיגיטליים, לקידום הלימוד מרחוק ולצמצום הפערים בתחום. לדברי אמסלם, "אנחנו מקדמים את ההחלטה בימים אלה, לרבות 150 פרויקטים דיגיטליים ברמה הלאומית, ועוד היד נטויה. ככלל, אני רואה חשיבות גדולה בקידום תחום הדיגיטל במגזר הממשלתי".

בדבריו פנה השר למנמ"רי ומנמ"ריות משרדי הממשלה וגופי הסמך שלה, ואמר כי "מאז פרוץ משבר הקורונה, נרתמתם בכל מקום שאפשר על מנת לספק שירותי אונליין ועבודה מרחוק לאזרחים ולעסקים במדינה. קידמתם פרויקטי IT ודיגיטל רבים. השינוי והשיפור ניכרים בשטח".

"את תוצאות הקמת משרד הדיגיטל רואים בשטח"

אשר דולב, ראש מטה ישראל דיגיטלית וסגן לכלכלה ואיסוף במשרד הדיגיטל הלאומי, אמר כי "הקמת המשרד היא משהו שחתרנו אליו משך תקופה ארוכה. שיתוף הפעולה בין ישראל דיגיטלית ורשות התקשוב הממשלתי הוא טבעי, והוא רק מעמיק מאז הקמת המשרד. את התוצאות כבר רואים בשטח. יש שר לתחום והוא נכנס לפרטי פרטים, ותומך במהלכים קדימה".

לדברי דולב, "בפרויקטים הדיגיטליים שאנחנו מקדמים ועורכים ברמה הלאומית, אנחנו תמיד מתחילים בשאלות מיהו הלקוח, מה הוא רוצה ומה הוא צריך. הלקוח הוא תושב, ארגון, עסק, ותמיד זה גם האזרח בקצה. אחת התופעות שאנחנו שמים לב אליה היא שם הלקוח: בגוף אחד הוא נקרא אזרח, ובאחרים – תושב, מטופל, נישום ולקוח. אנחנו מביטים עליו.ה כישות אחת, ודרך פריזמה זו אנחנו בונים את הפתרונות. אנחנו משקיעים רבות בלימוד מעמיק של צרכי התושב. זה עקרון מנחה מרכזי אצלנו".

אשר דולב, ראש מטה ישראל דיגיטלית וסגן לכלכלה ואיסוף במשרד הדיגיטל הלאומי. צילום: יח"צ

אשר דולב, ראש מטה ישראל דיגיטלית וסגן לכלכלה ואיסוף במשרד הדיגיטל הלאומי. צילום: יח"צ

"ישראל דיגיטלית", ציין, "היא גוף מטה. שותפים לו 'לקוחות ביניים' מהמגזר הממשלתי, משרדי הממשלה, ארגוני בריאות, רשתות חינוך, רשויות מוניציפליות ועוד. היינו שמחים לפעול לרוחב היריעה אבל לא היינו מצליחים לעשות זאת, אז אנחנו פועלים במודל של ראש חץ. פעילות הדיגיטל החלה ב-2015 במשרדי הבריאות, החינוך והרווחה – ומאז היא התרחבה".

דולב הוסיף כי "אנחנו מפעילים יותר מ-10 מהלכים בתחומים שונים. למשל, שיתוף פעולה חוצה משרדים בנושא תעסוקה, כולל הקמת פלטפורמה לאומית לקורסים בחינם. במסגרת החלטת ממשלה נטמיע קורסים של חברות היי-טק מובילות. הן נרתמות בשמחה. ברמה המקומית, אנחנו מסייעים לרשויות המוניציפליות לזרז את הטרנספורמציה הדיגיטלית. כך גם בנושאי רווחה: התחלנו ב-2016 לטפל בנושא האוריינות, לקידום אוכלוסיות שאינן נגישות לאינטרנט, אזרחים ותיקים, ערבים וחרדים. בקרוב נשיק עוד יוזמה בתחום, תוך מענה להיבטי התרבות".

"אנחנו דואגים לצמצום פערים דיגיטליים במגוון פרויקטים, תוך שיתוף פעולה רוחבי בין הגופים והמשרדים. המטרה היא הנגשתם של שירותים ממשלתיים והנגשתם באזור האישי. לצערנו, יש לא מעט חסמים לכך. חסר הון אנושי בממשלה וצריך להכשיר את המשאב האנושי הקיים. המטרה היא לערוך טרנספורמציה דיגיטלית למגזר הממשלתי ברמה הגבוהה ביותר – לא זו של הפיכת טופס למקוון, אלא כזו שמשנה את המודל העסקי. לבצע מהלך שיביא לשינוי כל אופן פעולת הארגון. האתגר הוא אדיר, מעט מזה כבר קורה בעולמות החנוך והרפואה. יש לא מעט הצלחות – ויש הרבה לאן ללכת", סיכם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים