יום הבוחר: כך רוסיה מתערבת במרוץ לבית הלבן

השלטון במוסקבה מפעיל את הסוכנות לחקר האינטרנט, שמטרילה, מפיצה פייק ניוז ופורצת למאגרי מידע בארצות הברית - הכול כדי לקעקע את הבחירות והדמוקרטיה האמריקניות, ולהשפיע על התוצאות ● למה היא עושה את זה? כי היא יכולה

בעד מטבעות וירטואליים - עם הסתייגויות. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. צילום: BigStock

ולדימיר איליץ' אוליאנוב, הלוא הוא לנין, כתב בתחילת המאה הקודמת על "בשבח 'הנשק המורעל': הונאה, דו פרצופיות והפצת דיבה". לדברי המהפכן הרוסי המרקסיסטי, "אנחנו חייבים להיות מוכנים לכל קורבן, לכל מעשה תככים ותחבולה, להפעיל שיטות בלתי חוקיות, לעקוף ולהסתיר את האמת… להסית אויב באויב… לעורר שנאה, שאט נפש ובוז. מימוש המשימה מחייב את טיפוח המחשבות הגרועות ביותר והחשדות המכוערים מכל – נגד האויב". והנה, בחלוף יותר מ-100 שנים, ולדימיר אחר – פוטין, נשיא רוסיה – ממשיך את דרכו של לנין בסייבר ובמדיה החברתית, ועושה זאת באופן משופר ומשוכלל.

ולרי גרסימוב, רמטכ"ל צבא רוסיה, פיתח דוקטרינת מדיניות חוץ, שנושאת את שמו. לפי הדוקטרינה, כדי להשיג את התוצאות האסטרטגיות והגיאו-פוליטיות הנדרשות יש לעשות שימוש במגוון רחב של אמצעים לא צבאיים, ביניהם שינוי השלטון במדינה המתנגדת לרוסיה, לוחמת מידע וסייבר.

אחת הדרכים שבהן מממשת רוסיה את הדוקטרינה זאת היא הסוכנות לחקר האינטרנט (IRA) – חברה רוסית, שלוחת המדינה, שעוסקת במשימות סייבר. ביולי השנה הודה הנשיא האמריקני, דונלד טראמפ, שארצות הברית תקפה את הסוכנות בסייבר ב-2018. טראמפ לקח קרדיט על המתקפה, כעדות לכך שהגיב בעוצמה לפרובוקציות רוסיות. זאת, למרות עדויות רבות שמהן עולה שהנשיא הוא-הוא שפינה את הדרך לתוקפנות הרוסית בסייבר, ואולי אף הרוויח מכך.

הסוכנות מיועדת להשפיע על ציבור רחב, ומטרתה מימוש אינטרסים של גופים פוליטיים ועסקיים ברוסיה. ב-2015 היו לה כ-1,000 עובדים במשרדיה הראשיים, בסנט פטרסבורג, ויש לה משרדים גם במוסקבה ובערים נוספות במדינה. היא משתמשת בחשבונות מזויפים ברשתות חברתיות כדי לקדם את מטרותיה של רוסיה בנושאי מדיניות פנים וחוץ. כמו כן, הסוכנות מפעילה חוות טרולים והיא נטלה חלק, בין השאר, בעידוד התמיכה בצד הרוסי במלחמת האזרחים באוקראינה ובהתערבות רוסיה במערכת הבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2016 – לטובתו של טראמפ ולערעור הדמוקרטיה במדינה.

פעילות ה-IRA הרוסית נחשפה ב-2014 בתחקיר של באזזזפיד. למרות הסיווג הרב סביבה, היא מתאמת את פעילויותיה עם ויאצ'סלב וולודין, סגנו של פוטין, ועם איש העסקים יבגני ויקטורוביץ' פריגוז'ין. קהילת המודיעין האמריקנית תיארה את הארגון כמקורב לפוטין ומקושר לקהילת המודיעין הרוסית.

טרולים שמגיבים בלי הפסקה

הטרולים שמפעיל הארגון מפרסמים בכל יום שני פוסטים בממוצע וכ-100 תגובות לפוסטים של אחרים. מפעיליהם עובדים במשמרות בנות 12 שעות. אחד העובדים תיאר את עבודתו לוושינגטון פוסט: "הרגשתי כמו דמות בספר 1984 של ג'ורג' אורוול – מקום שבו צריך לכתוב שלבן הוא שחור ושחור הוא לבן. ההרגשה הראשונה שלך, כשאתה מגיע לשם, היא שאתה נמצא במין מפעל שמייצר שקרים וחצאי אמיתות בפס ייצור תעשייתי".

באמצעות מתקפות סייבר, הרוסים מעוניינים לקעקע את הדמוקרטיה בארצות הברית. צילום אילוסטרציה: BigStock

באמצעות מתקפות סייבר, הרוסים מעוניינים לקעקע את הדמוקרטיה בארצות הברית. צילום אילוסטרציה: BigStock

חוקרים מציינים כי רוב פעילויות הארגון, ובכלל זה הפעלת הטרולים, מיועדות לזרוע פילוג ולשבש תהליכים דמוקרטיים בעולם החופשי, כמתואם עם המדיניות של מוסקבה. מטרת הטרולינג היא לא רק לנסות לשכנע בעד השקפת עולם מסוימת, אלא לשלוט באופן זרימת המידע. בנוסף, הארגון מנסה לקעקע את האמינות של אמצעי תקשורת רוסיים שלא מתיישרים עם הקרמלין. עוד אמצעי שהסוכנות נוקטת בו הוא קמפיינים של לוחמה פסיכולוגית, שמתמקדים בהפצת מסרים חתרניים או מסיתים לקבוצות חברתיות שונות, ומטרתם היא ליצור פילוג בדעת הקהל.

"הקמפיין הרוסי נגד קלינטון – חסר תקדים"

ימים אחדים לפני תום כהונתו של ברק אובמה כנשיא ארצות הברית, בינואר 2017, פורסם דו"ח רשמי של קהיליית המודיעין האמריקנית, שבו היא קבעה שפוטין הורה על ביצוע מתקפות סייבר שנועדו להטות את תוצאות הבחירות ולסייע לדונלד טראמפ לגבור על יריבתו הדמוקרטית, הילרי קלינטון. על פי הדו"ח, "מדובר בקמפיין חסר תקדים בעוצמתו". במסמך, ששילב בין הערכות של ה-CIA, ה-FBI וה-NSA, נכתב שהמבצע שעליו ניצח פוטין כלל מתקפות סייבר רחבות ופעולות פריצה, שכוונו נגד גופים במפלגה הדמוקרטית וכן נגד יחידים, לרבות ג'ון פודסטה, ראש מטה הבחירות של קלינטון. זאת, לצד פרסום מידע באתר ההדלפות ויקיליקס ובאתרים נוספים.

"מדובר בהסלמה משמעותית במסגרת ניסיונותיה רבי השנים של רוסיה לערער את הסדר הליברל-דמוקרטי שאותו מובילה ארצות הברית. רוסיה חפצה לערער את אמון הציבור בתהליך הדמוקרטי בארצות הברית, להשמיץ את קלינטון ולפגוע ביכולת שלה להיבחר לנשיאות – או לפגוע בשלטונה, אם היא תיבחר", נכתב אז בדו"ח. "פוטין וממשלת רוסיה העדיפו העדפה ברורה שטראמפ יהיה זה שייבחר לנשיאות. פוטין רצה להבאיש את ריחה של קלינטון כי לשיטתו, היא הסיתה להפגנות המוניות נגד משטרו. הוא נטר לה טינה על הערותיה, אותן פירש כמזלזלות בו".

בין הפרסומים שכלל הקמפיין "נקבע" שקלינטון היא השטן, שיש לה טרשת נפוצה ונותרה לה שנה לחיות, שהיא תגרום למלחמה גרעינית, שהיא מכרה נשק לדאע"ש ומממנת את הארגון, שהיא לא אמינה ושבתה, צ'לסי, קיימה יחסי מין עם ילד בן 10.

הילרי קלינטון כנראה עוד מלקקת את הפצעים מהקמפיין הרוסי נגדה בבחירות הקודמות. צילום: BigStock

הילרי קלינטון כנראה עוד מלקקת את הפצעים מהקמפיין הרוסי נגדה בבחירות הקודמות. צילום: BigStock

אם כל זה לא מספיק, מסתבר שהרוסים משתמשים גם בשכירי חרב על מנת לתקוף את הפוליטיקה האמריקנית בסייבר. אחד מהם הוא האקר הודי שמכונה סייברזייסט. בסרט תעודה ששודר באחרונה אמר ההאקר שהוא חדר בנובמבר 2016, החודש שבו נערכו הבחירות האחרונות בארצות הברית, לאתר הבחירות של מדינת אלסקה, ולו היה רוצה, הוא היה יכול למכור את בסיס הנתונים לרוסים או לאחרים – במיליוני דולרים.

פריצה נוספת ביצע האקר בשם רספוטין, שבדצמבר 2016 חדר לשרתי ועדת הסיוע לבחירות ומכר את הגישה לשרתים בדארקנט. בסרט אחר התראיין האקר לבן, פינלנדי בשם הארי הורסטי, שזה שני עשורים פורץ, ברמת החומרה והתוכנה, למכשירי ההצבעה הפועלים בארצות הברית.

באוגוסט 2018, מדליפת מידע מסווג מה-NSA בשם ריאליטי לי ווינר, עובדת קבלן של הסוכנות, נשלחה לחמש שנות מאסר, לאחר שנמצא שהדליפה מסמכים לאתר The Intercept. היא ניתחה את ניסיונות הפריצה שביצעו האקרים רוסים צבאיים ומצאה שבימים שלפני ההצבעה לנשיאות ארצות הברית הם פרצו, לכל הפחות, לתוכנת הצבעה אחת, וניסו לפרוץ ליותר מ-100 מערכות בחירות מקומיות.

לסיכום, על ביל קלינטון, נשיא ארצות הברית בשנות ה-90' ובעלה של הילרי, נאמר כי התשובה לשאלה מדוע קיים יחסים אינטימיים עם מוניקה לוינסקי היא "כי הוא יכול". נראה שהתשובה מתאימה גם לפוטין. ב-75 הימים שלפני ההצבעה ב-2016, כ-20 סיפורי הפייק ניוז על המועמדת הדמוקרטית קלינטון ששלוחיו הפיצו קיבלו יותר לייקים ושיתופים בפייסבוק מאשר 20 סיפורי אמת על הבחירות. פוטין יכול – וזה גם הצליח לו עד כה. יש לקוות שבניתוח לאחר מעשה יתגלה שהפעם זה פחות הצליח לו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים