5 טריליון דולר, בייבי: למה הקונגרס רוצה לפרק את ענקיות הטכנולוגיה?

המחוקקים מפרטים כיצד אמזון, אפל, גוגל ופייסבוק פוגעות בשוק ההיי-טק ולוחצים על רפורמה קפדנית

למעלה מימין ונגד כיוון השעון: מנכ"ל אפל, טים קוק, מנכ"ל גוגל, סונדר פיצ'אי. מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג ומנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס. נחקרו בנושא הגבלים עסקיים. צילומים: ויקיפדיה ו-BigStock

תת-ועדה של בית הנבחרים האמריקני, שבדקה את האופן הכוחני שבו פעלו בשוק ארבע ענקיות הטק הגדולות, מצאה, כי הן ערכו "רכישות חיסול" כדי להכות את יריבותיהן, גבו עמלות מופרזות מהלקוחות ואילצו עסקים קטנים לחוזים "מעיקים" לשם הגדלת הרווח. פרטים לא רשמיים החלו לדלוף ממצאי תת-הוועדה.

לאחר יותר משנה של חקירה, שהניבה יותר מ-1.3 מיליון מסמכים ויותר מ-300 ראיונות-תשאולים, הוועדה, שבראשה עמד חבר הקונגרס הדמוקרטי דייוויד סיסיליין, מצאה, כי אמזון, אפל, גוגל, ופייסבוק פגעו בשוק, בכך שפעלו בתיאום ובשיתוף ביניהן, אף שהן היו גם מתחרות. בדרך זו, נכתב בדו"ח, "הן יצרו מצב שבו היו שני מערכי חוקים – האחד נועד לכלל החברות בשוק והשני – רק להן".

תת-הוועדה להגבלים עסקיים שבוועדת המשפט בקונגרס ממליצה להגביל את כוחן של ענקיות הטכנולוגיה ורוצה, כי ארבע החברות הטכנולוגיה הגדולות לא תוכלנה להיות הבעלים של פלטפורמות חזקות – ובה בעת למכור ולקדם על פלטפורמות אלו שירותים ומוצרים משלהן. לדוגמה – שלא צוינה בדו"ח: גוגל לא תוכל להחזיק במנוע החיפוש המוביל בעולם, ובמקביל גם בשירות יוטיוב, אשר מקודם על ידי אותו מנוע חיפוש. על פי סיכום הוועדה, "יש לערוך הפרדות מבניות לענקיות ההיי-טק", אולם אין בסיכום את ההמשך המתבקש – כיצד לפרק אותן ומי החברה, או החברות הספציפית, שעליהן יש להחיל את ההמלצות.

הדו"ח החריף בן 449 העמודים – שהוא הפעם הראשונה שבה הקונגרס סוקר לעומק את תעשיית הטכנולוגיה – מציע שינויים נרחבים בחוק ההגבלים העסקיים. הוא מתאר עשרות מקרים שבהם החברות הללו ניצלו לרעה את כוחן, וחשפו תרבויות ארגוניות שמטרתן הייתה, ככל הנראה – לעשות כל שביכולתן כדי לשמור על השליטה על חלקים גדולים באינטרנט.

"במילים פשוטות, חברות שפעם היו חברות סטארט-אפ ששות אלי קרב, שערערו את הסטטוס קוו, הפכו לסוגי מונופולים שראינו באחרונה בעידן ברוני הנפט וטייקוני הרכבות", נכתב בדו"ח.

בטרם יצא הדו"ח, אמזון הזהירה בפוסט בבלוג שלה מפני "התערבויות בשוק, שיהרגו קמעונאים עצמאיים ויענישו את הצרכנים, בכך שאותם עסקים לא יוכלו לפעול על גבי חנויות מקוונות פופולריות, מצב שיביא להעלאת מחירים ולצמצום חופש הבחירה של הצרכנים". גוגל מסרה, כי היא "מתחרה בצורה הוגנת בענף מהיר ותחרותי מאוד. אנו חולקים על ממצאי הדו"ח, הכולל טענות מיושנות ולא מדויקות של יריבים מסחריים בנוגע לשירותי חיפוש ושירותים אחרים". פייסבוק כינתה את עצמה "סיפור הצלחה אמריקני" בתגובה לדו"ח וציינה, כי "אנו מתחרים במגוון רחב של שירותים עם מיליונים, אפילו מיליארדים, של אנשים המשתמשים בהם. רכישות הן חלק מכל ענף, וזו רק דרך אחת שבה אנו מספקים טכנולוגיות חדשות כדי לספק ערך רב יותר לאנשים". אפל אמרה, כי "פעילות תת-הוועדה הייתה סבירה והולמת, אך אנו חולקים בתוקף על המסקנות שלה". החברה גם הגנה על שיעורי העמלות שלה ואמרה, שתפרסם תגובה נרחבת יותר בימים הקרובים.

שלושה שבועות לפני הבחירות לנשיאות, תוכן הדו"ח הופך לפוליטי יותר ויותר, ומהווה הזדמנות לרפובליקנים ולדמוקרטים להגביר את אמינותם במאבק נגד השליטה של חברות הטכנולוגיה הגדולות בשוק. עם זאת, משקיפים פוליטיים העריכו, כי הקונגרס לא יפעל ליישום ממצאי הוועדה השנה. הם ציינו, כי הדו"ח משקף את עמדות הרוב הדמוקרטי בבית, ושולח איתות ברור שאם ג'ו ביידן יזכה בנשיאות ארה"ב, ייתכן שהלחץ על החברות הללו יימשך.

יצוין, כי לעת עתה, ההמלצות של תת-הוועדה מוגדרות כטיוטה ועשויות להשתנות. כמו כן, טרם הוברר מי מחבריה יתמוך בהמלצות, על רקע הקיטוב הפוליטי בין שתי המפלגות. בכל מקרה, ציינו, מדובר בתהליך ארוך, שבו הקונגרס יידרש לחקיקה ולשינוי בחוקי ההגבלים העסקיים, שאם יקרה – יהיה השינוי הגדול ביותר זה עשרות שנים.

בסוף יולי השנה ארבע ענקיות הטכנולוגיה נאלצו להציב את ראשיהן – המנכ"לים ג'ף בזוס, טים קוק, סונדר פיצ'אי ומארק צוקרברג – לשימוע בפני הקונגרס של ארצות הברית. על הפרק: חקירת הגבלים עסקיים, או בלשון העם: בירור מעמיק על אודות שיבוש התחרות במשק. השימוע הדרמטי היווה למעשה את הפעם הראשונה שבה כל ארבעת המנהלים הבכירים מעידים יחד מול הקונגרס.

צוקרברג, הבוס והמייסד של פייסבוק, שענה על שאלות בעניינה, כבר העיד בעבר בקונגרס ובסנאט. הרשת החברתית מואשמת, בין היתר, בכך שהפכה לדומיננטית בעסקי המדיה החברתית בזכות הריכוזיות שצברה עקב רכישת שירותים חברתיים אחרים – אינסטגרם ו-ווטסאפ. בעבר ניסו מחוקקי ארה"ב לקבל מצוקרברג מענה בנוגע לפרטיות המשתמשים שלה, ומה שנראה כהפרה בוטה שלה בפרשיית קיימברידג' אנליטיקה, וכן בנוגע למטבע הווירטואלי הליברה, בין השאר.

על פי המדווח, הטיוטה כוללת המלצה לחוקק חוק, שיחייב את חברות הטכנולוגיה לאפשר למשתמשים להעביר בקלות את המידע לגביהן מאתר אחד לשני. חוק מוצע נוסף יחייב, שבמיזוג הקונה יחזיק רק עד 25% מהחברה, וכן ההמלצה לבטל פסיקות של בית המשפט הגבוה, שלפי המבקרים מנעו מרשויות אכיפת החוק לחסום מיזוגים.

לצד החקירה של הקונגרס, תובעים כלליים בכמה מדינות בארה"ב מתכוונים לתבוע בגין מונופול את גוגל, וייתכנו תביעות דומות נוספות בהמשך. בלי ועם קשר, נציבות הסחר הפדראלית (FTC) מתכננת תביעה אפשרית נגד פייסבוק, בעוד רשויות ההגבלים העסקיים חוקרות את ההתנהלות של אמזון ואפל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים