טיק-טוק פנתה לבית המשפט: הסר החרם שנקבע ל-27 בספטמבר

בסוף השבוע האחרון נדמה היה שהסאגה שבטבורה הנשיא האמריקני טראמפ ואפליקציית סרטוני הווידיאו טיק-טוק לקראת סיום ● עסקה לרכישת חלק מפועלה על ידי הענקיות האמריקניות וולמארט ואורקל קיבלה אור ירוק מהנשיא ● אבל אז הוא חזר בו, וכעת הפרשה שוב מגיעה לבית המשפט

הייתה השנה על הכוונת של הממשל האמריקני. טיק טוק. צילום: BigStock

טיק-טוק (TikTok) ביקשה מבית המשפט הפדרלי של ארצות הברית לפסוק נגד צו החירום להחרמת שירותיה במדינה, שהדד-ליין שלו מתקרב מאוד. החברה טוענת גם כי הצו של ממשל טראמפ מפר את זכותה להליך הוגן ולחופש הביטוי, ומבקשת משופט מחוז קולומביה לחסום את התקנה שעומדת לחייב את אפל וגוגל להסיר את האפליקציה מחנויותיהן מה-27 בספטמבר.

כזכור, הנשיא דונלד טראמפ הוא שהתערב והנפיק את הצו נגד האפליקציה הפופולרית, שנמצאת בבעלות של חברה סינית בשם בייט-דאנס (ByteDance), וזאת משום החששות שהנתונים שנאספים דרך היישום מועברים על ידי החברה לממשל הסיני הקומוניסטי. 

כעת העותרת טוענת כי המהלך של טראמפ הוא תוצר של פוליטיקת בחירות, ולא נובע מחששות לגיטימיים לביטחון המולדת. הדיון בתיק ייתרחש היום (ה'), והשופט עתיד להחליט אם להקפיא את הצו של טראמפ עד להכרעה בתביעה בגינו, או לאשר את הוצאתו לפועל.

הצו הנשיאותי מפר את החוקה

"כפי שמדגימות ההצהרות המבלבלות והסותרות על טיק-טוק במשך חודשים רבים, מטעם הנשיא ובכירים אחרים בסוכנות השונות, האיסורים לא היו מוּנעים מדאגה אמיתית לביטחון לאומי, אלא על ידי שיקולים פוליטיים הנוגעים לבחירות הכלליות הקרובות", נכתב בעתירה.

טיק-טוק תסבול מ"נזק הרסני" ממנו לא תוכל להתאושש, אם הצו של טראמפ יכנס לתוקפו בקרוב, כך נטען על ידי העותרים. עורכי הדין של טיק-טוק המשיכו וגרסו כי התנהלות ממשלת ארה"ב הייתה "שרירותית וקפריזית במובנים רבים", ושהצו הנשיאותי מפר את החוקה.

לטיק-טוק, שהפכה לתופעה עולמית כרשת חברתית לצעירים המציעה להם ליצור סרטוני וידיאו קצרצרים וממכרים, יש כמאה מיליון משתמשים אמריקנים. ככל שיחסי ארה"ב עם סין הלכו והסלימו, טראמפ הגביר את העיסוק שלו ביישום ובסכנות שהוא מהווה, לכאורה, לביטחון משתמשיו האמריקנים, וכך גם נטען בעתירה. עורכי הדין קבעו כי טיק-טוק נמצאת על הכוונת של טראמפ גם בגלל אירוע שאורגן על ידי אמריקנים צעירים, שעשו שימוש באפליקציית סרטוני הווידיאו לשם תיאום הזמנות כרטיסים (חינמיים) המוניות לעצרת בחירות שקיים המועמד הרפובליקני והנשיא המכהן בטולסה ביוני השנה, מה שגרם למבוכה כאשר המזמינים לא התייצבו לאירוע, והאולם נותר ריק בחלקו.

העסקה כבר אושרה אבל אז…

כזכור, בסוף השבוע האחרון (ש') התבשרנו כי הממשל האמריקני אישר עסקה שבמסגרתה ישתפו פעולה החברות אורקל (Oracle) ווולמארט (Walmart) – ענקית הקמעונאות המובילה בארה"ב – לרכישת אחזקה של 20% בחברה חדשה שתכונה TikTok Global. שתי החברות אף פרסמו הצהרות המאשרות את המשא ומתן, ומרחיבות אודות ההסדר הכספי שתכלול העסקה: אורקל תיקח בעלות על 12.5% ממניות החברה, ו-וולמארט על 7.5% מהן. לפי ההודעות הנפרדות של הענקיות, החברה החדשה שתיווסד תעסוק בלעדית בניהול הפעילות בארה"ב, כמו גם בטיפול במשתמשים "בשאר העולם".

הפתרון הזה היה אמצעי שנועד למניעת החרם שעתיד להיגזר על טיק-טוק בארה"ב, אלא שהעסקה לשינוי הבעלות על אפליקציית הווידיאו הפופולרית, שטראמפ כאמור נתן לה אור ירוק, זכתה שוב למעצור מטעם הנשיא האמריקני ביום ב' השבוע, כאשר הוא נשבע לחסום כל עסקה שתאפשר לחברת האם הסינית לשמור על שליטה בטיק-טוק.

לחברת האם הסינית בייט-דאנס "לא יהיה שום קשר לזה". דונלד טראמפ. צילום: BigStock

לחברת האם הסינית בייט-דאנס "לא יהיה שום קשר לזה". דונלד טראמפ. צילום: BigStock

טראמפ אמר ביום ב' לפוקס ניוז כי לחברת האם הסינית בייט-דאנס "לא יהיה שום קשר לזה, ואם כן, אז פשוט לא נעשה את העסקה". הוא הוסיף כי אורקל ו-וולמארט "הולכות להיות בעלות על השליטה. הכל יועבר לענן של אורקל… והוא נשלט – נשלט לחלוטין על ידי אורקל".

נזכיר כי טראמפ קבע במקור את ה-15 בספטמבר כמועד אחרון למכירת עסקי טיק-טוק במדינה. אחר כך הוא הורה לחנויות האפליקציות להפסיק להציע את האפליקציה דרכן החל ב-20 בספטמבר. בייט-דאנס הסינית קיבלה הארכה של הרגע האחרון, לאחר שטראמפ אישר הסכם טנטטיבי עם אורקל, שבינתיים השתנה והתווספה לו וולמארט, אבל שכאמור גם עליו צצו השגות חדשות של טראמפ, ולפיכך הצו להחרמת היישום מחנויות האפליקציות עדיין תקף.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים