גוגל מנסה להתרחק מהמאבק המשפטי בין אפל ליוצרת פורטנייט

הענקית ממאונטיין וויו אמנם סילקה את פורטנייט מחנותה, ממש כפי שאפל עשתה, אבל טוענת בפני השופטים - בשתי התביעות הנפרדות שהגישה היצרנית אפיק גיימז - כי יש הבדלים בסיסיים בין התנהלות חנויות היישומים שלה ושל אפל

האם הן חונקות תחרות? אפל וגוגל עם ה-Google Play וה-App Store שלהן. צילום: BigStock

בית המשפט האמריקני נדרש לפסוק בעניין המחלוקת בין יצרנית פורטנייט (Fortnite), חברת אפיק גיימז (Epic Games) לאפל (Apple), בתביעה שאותו יזמה הראשונה נגד הענקית מקופרטינו. גוגל (Google), שגם נגדה הוגשה תביעה נפרדת מטעם אפיק, לא רוצה להיות קשורה לסכסוך בין השתיים ומבקשת מבית המשפט להתיר לה לעסוק בעניינה שלה בלבד, למרות שמדובר, לכאורה, בתביעות חופפות בעצם.

הכל התחיל כשאפיק גיימז החליטה להקים מעין חנות משלה, עם תשלום ישיר אליה בעבור המשחק, הן למכשירי iOS והן למכשירי אנדרואיד. מה שאפיק התכוונה לעשות במהלך שלה – שאותו החלה בסוף 2018, כשפורטנייט הלך והסתמן כאטרקציה בעבור מיליוני גיימרים בכל העולם – היה לעקוף את מערכות התשלומים של גוגל ואפל, בכדי להימנע מתשלומי עמלות בגובה 30% על המכירות בתוך האפליקציה. בתגובה למהלכה זה, שקרא למעשה תיגר על השליטה של השתיים בשוק האפליקציות, ענקיות הטכנולוגיה סילקו את פורטנייט מחנויותיהן, ה-Google Play וה-App Store, בתחילת אוגוסט האחרון. אבל אפיק גיימז לא רק שלא התקפלה, אלא הודיעה כמעט מיד שהיא תובעת את אפל וגוגל בגין ההחרמה, וכך עשתה ב-13 באוגוסט, אז הגישה תביעות נפרדות נגד אפל וגוגל באותו עניין.

אפיק הודיעה שהיא לא מבקשת פיצוי כספי מאף אחת מהחברות, אלא רק כי הן יבטלו את מה שהיא מתייחסת אליו כשיטות מונופוליסטיות מטעמן, או במילים אחרות – שימשיכו את הצעת המשחק דרכן, אבל גם יאפשרו לה, ואלי כמקרה תקדימי לאחרים, להציע את היישום עצמאית למעוניינים בכך.

כדאי לשים לב שהדברים הללו מתרחשים בזמן שגם אירופה וגם ארה"ב בוחנות את אפל, גוגל וענקיות טכנולוגיה אחרות בהיבטים של הגבלים עסקיים ובחשד להתנהלות מונופוליסטית.

התחיל את המהומה כשסולק מהחנויות של גוגל ואפל. פורטנייט. צילום אילוסטרציה: BigStock

התחיל את המהומה כשסולק מהחנויות של גוגל ואפל. פורטנייט. צילום אילוסטרציה: BigStock צילום: BigStock

המשפט של גוגל מתמהמה – הענקית טוענת "מקרה שונה"

לעת עתה התיק נגד גוגל טרם החל להתגלגל, וזה של אפל כן. האחרונה החליטה להילחם ביריבה הקטנה יחסית, אך הנועזת, ולא לוותר. בינתיים התביעה נגד אפל כבר הניבה צו מניעה זמני נגד יצרנית מכשירי ה-iPhone – היא לא תידרש להחזיר את פורטנייט לחנות האפליקציות שלה, אך הצו מונע ממנה לבטל את הגישה לכלי המפתחים Unreal Engine של Epic.

לשם הבנה של הפגיעה הספציפית באפל, ולא רק בשליטתה בתחום האפליקציות למערכת ההפעלה שלה, חשוב להבין שפורטנייט הורד למעלה מ-250 מיליון פעמים רק ב-iOS. 

כעת, בזמן שאפל ואפיק ממשיכות להיפגש בבית המשפט, וממש לפני שהתביעה נגד גוגל תתחיל לתרגם למפגשים שכאלו, גוגל טוענת בפני בית המשפט ששני המקרים "לא צריכים להיות קשורים זה לזה".

הענקית ממאונטיין וויו מציינת כי ישנם מספר הבדלים מרכזיים בין שוק ה-iOS לבין מה שהיא מציעה ב-Google Play. "אנדרואיד ו-iOS מתחרות על מנת למשוך מפתחי אפליקציות ומשתמשי קצה, אך ההתנהלות העומדת בבסיס התחרות שלהן – ובדיון בשתי התביעות הנפרדות הללו – שונה", כתבה גוגל במסמכים שהגישה כתשובה לשופטים בתיקים השונים – כולל לשופטת איבון גונזלס רוג'רס, המטפלת במקרה של אפיק נגד אפל – אחרי שלטענתה השופטים שקלו לשייך את שתי התביעות זו לזו.

"בעוד ש-iOS של אפל מאפשרת הפצה של אפליקציות רק דרך חנות האפליקציות הקניינית של אפל, מכשירי אנדרואיד, לעומתם, יכולים להכיל מספר חנויות אפליקציות בו-זמנית, המותקנות מראש או מורדות, ולאפשר למשתמשי הקצה לטעון אפליקציות דרך האינטרנט", הסבירה גוגל את הטיעון שלה.

"כתוצאה מכך", המשיכה וטענה ענקית החיפוש, "אפל וגוגל מנהלות כל אחת משא ומתן נפרד וייחודי משלהן עם מפתחי אפליקציות ויצרני ציוד מקורי. הבדלים מהותיים אלה באופן שבו אפל וגוגל תומכות בהפצת אפליקציות יוצרים הבחנות מרכזיות בתביעות ובהגנות ב-iOS/המקרה של אפל ולאנדרואיד/המקרה של גוגל".

המשמעות של מה שגורסת גוגל היא שמפתחי אפליקציות אנדרואיד יכולים להפיץ אפליקציות דרך מספר חנויות אפליקציות לאנדרואיד, ולעבוד ישירות עם יצרני ציוד מקורי (OEMs) או ספקים לטעינת אפליקציות מראש ולהפצת אפליקציות למשתמשים ישירות מאתרי האינטרנט שלהם.

עורכי דינה של גוגל טוענים כי במקרה שלה טרם הוגשה לחברה התלונה, ולכן המשפט מול גוגל לא החל. לאחר שהמסמכים יוגשו וההליך יתניע עם הזימון הראשוני להליכים משפטיים, גוגל מתכננת להילחם מול Epic באופן נרחב, ו"בהסתמך על נסיבות ייחודיות לאנדרואיד".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים