מבחנים אונליין? לאוניברסיטת חיפה יש פתרון יצירתי

האוניברסיטה קיימה במהלך הסמסטר בחינות מקוונות - בקמפוס, עם הלפטופים של הסטודנטים ● החלטת הממשלה מאתמול (ב') לא תאפשר לה, כנראה, לעשות זאת בבחינות סוף הסמסטר ועדיין, מדובר בפתרון מעניין ● אלעד בוכמן, מנהל מערכות הווב של האוניברסיטה, הציג אותו בכנס ERP 2020 של אנשים ומחשבים

אלעד בוכמן, מנהל מערכות ה-ווב של אוניברסיטת חיפה. צילום עצמי

אוניברסיטת חיפה, כמו מוסדות אקדמיים אחרים, נאלצה להתמודד בתקופת הקורונה עם האתגר של מעבר חד, בלוח זמנים קצר, מלימודים פרונטליים ללמידה מקוונת, ולהבטיח את רציפות המשך שנת הלימודים האקדמית. פרטים על איך היא עשתה זאת סיפר אלעד בוכמן, מנהל מערכות ה-ווב של האוניברסיטה הצפונית.

בוכמן השתתף בכנס ERP 2020 של אנשים ומחשבים, שנערך השבוע באופן וירטואלי. הוא ציין כי "בתוך ימים אחדים הקמנו שירותים שנתנו מענה למערך ההוראה והבחינות של האוניברסיטה. כל הקורסים הפכו למתוקשבים".

השיעורים הדיגיטליים הועברו במהלך תקופת המשבר לסטודנטים באמצעות מערכת מודל. מדובר במערכת אחת, מבוססת זום, שייתרה את הצורך לעבור בין מערכות. "כל מה שהמרצים והסטודנטים היו צריכים לעשות זה להיכנס למערכת בבוקר, והשיעור החל בלחיצת כפתור", אמר בוכמן. "זאת ועוד, ההרצאות הוקלטו, כך שכל סטודנט יכול היה לצפות בהן בזמנו החופשי, דרך מערכת המודל".

בחינות מתוקשבות – בקמפוס

שאלת הבחינות לסיום הסמסטר נמצאת במחלוקת בין הממשלה לאוניברסיטאות. הממשלה קיבלה אתמול (ב') החלטה לקיים את כלל הבחינות באופן מתוקשב, החל מיום א' הקרוב, אולם ראשי האוניברסיטאות טוענים כי הם לא מוכנים לכך. בין אם הבחינות תהיינה מתוקשבות באופן מלא או לא, אנשי המחשוב של אוניברסיטת חיפה פיתחו מערכת שמאפשרת לקיים בחינות מתוקשבות בקמפוס עצמו. כך גם בוכמן: בשיחה עם אנשים ומחשבים הוא אמר כי ההחלטה להעביר את כל המבחנים לבתים היא "פתרון שלא יכול להיות יעיל ב-100% והוא לא פותר את בעיית ההעתקות, גם אם נוסיף מצלמה שתצלם את הסטודנטים – ואת זה לא נעשה, מן הסתם".

הפתרון שמצאו באוניברסיטת חיפה יצירתי, והוא כבר יושם בבחינות שנערכו במהלך הסמסטר: "גם את הבחינות קיימנו על מערכת המודל. האתגר הראשון היה שלא היה לנו מספיק מחשבים לכל הסטודנטים, ולכן אפשרנו להם להביא את המחשבים האישיים שלהם. אלא שזה יצר אתגר נוסף – מניעת העתקות. הפתרון לכך היה שהבחינות התקיימו בדפדפן סגור, שמונע מהסטודנט לגלוש למקומות נוספים פרט לאתר הבחינה", אמר בוכמן בכנס.

בהמשך הרצאתו הוא ציין תהליכי דיגיטציה נוספים שהאוניברסיטה משקיעה בהם כדי לייעל ולקצר תהליכים, כמו אוטומציה של טפסים והטיפול בהם. הוא אמר כי מערכות ה-ERP לא נותנות מענה לאתגר זה ולכן, יישמו אנשי התקשוב של האוניברסיטה שעל הר הכרמל מערכות צד שלישי חכמות, שיודעות להתחקות אחר תהליכים ולייעל אותם, ולהתממשק עם מערכות מרכזיות. כמו כן, הטמיעה האוניברסיטה מערכות RPA שיודעות לבצע תהליכים שלמים, טוריים, למשל תהליכי קליטת עובד, ובכך חוסכות הרבה זמן ומשאבים.

לסיכום אמר בוכמן כי "התהליך שעברנו בתקופת הקורונה מלמד אותנו לא מעט על העתיד. הקמפוס לא יהיה אותו דבר ויהיו חלופות דיגיטליות ללימודים הפרונטליים".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. Amnon Elbee

    כול המוסדות עושים זאת. איפה כאן פריצת הדרך ?

אירועים קרובים