קוקה קולה, יוניליוור, וריזון ואחרות מצטרפות לחרם על פייסבוק
רשימת תאגידי הענק שמסרבים לפרסם ברשת החברתית הדומיננטית וקוראים לה "לעצור רווחים משנאה" הולכת ומתארכת ● מניית החברה צנחה ב-8.3% ● צוקרברג, ששבעה מיליארד דולר נמחקו משוויו ביומיים, הגיב וטען שהוא מחויב לחופש הדיבור, אבל במקביל גם למאבק בשנאה
ביום ו' האחרון פרסם מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל הרשת החברתית הדומיננטית בעולם כיום, פייסבוק, הודעה מיוחדת שהוזרמה בלייב בחשבונו. הדברים הגיעו פחות משעה לאחר שענקית מוצרי הצריכה העולמית יוניליוור הוסיפה את שמה לרשימה של כ-100 חברות שהכריזו במהלך השבוע האחרון על חרם פרסום בפייסבוק.
"קיבלנו החלטה להפסיק לפרסם בפייסבוק, אינסטגרם וטוויטר בארה"ב", צייץ חשבון יוניליוור. "האווירה המקוטבת מטילה אחריות מוגברת על מותגים לבניית אקו סיסטם דיגיטלי מהימן ובטוח. הפעולה שלנו מתחילה עכשיו עד סוף 2020".
We have taken the decision to stop advertising on @Facebook, @Instagram & @Twitter in the US.
The polarized atmosphere places an increased responsibility on brands to build a trusted & safe digital ecosystem. Our action starts now until the end of 2020.https://t.co/flHhKid6jD pic.twitter.com/QdzbH2k3wx
— Unilever #StaySafe (@Unilever) June 26, 2020
"עצרו רווחים משנאה"
עקב החרם המתעצם, הודיע צוקרברג בשידור שלו כי פלטפורמת המדיה החברתית בהובלתו מהדקת את מדיניות ניטור וניהול התוכן שלה, כדי להתמודד טוב יותר עם דיבור שנאה ומידע שגוי ומוליך שולל – הנושא שבעטיו היא נצלבת כעת ביתר שאת. אלא שההבטחה של "צוקי" לשינוי המדיניות בפייסבוק לא ממש תרמה להפסקת המחאה והחרם, ההולכים ומתהדקים.
תאגידי ענק מכל רחבי העולם, שהם כמובן המפרסמים החשובים במיוחד לקיומה של פייסבוק, ביקרו את החברה על כך שאינה עוצרת התפשטותו בפלטפורמה של מידע מטעה וכוזב, פייק ניוז ותוכן שמפיץ שנאה וקיטוב חברתי.
המחרימים שכבר הצטרפו לקמפיין העולמי, אשר זכה לסלוגן "עצרו רווחים משנאה" (תחת ההאשטאג StopHateForProfit#), הם למעשה מפרסמים בסדרי גודל שונים, ובולטים בינהם התאגידים הגדולים בן אנד ג'ריס, וריזון, קוקה קולה וכאמור יוניליוור. יצרנית השוקולד הרשי ויצרנית הרכב הונדה מוטור לא השתכנעו והצטרפו אל הקמפיין זמן קצרצר אחרי השידור של צוקרברג. קוקה קולה, אגב, התחייבה לחרם על פייסבוק למשך 30 יום לפחות אבל הדגישה כי החלטתה אינה תלויה בקמפיין החרם המתמשך.
התוצאה של שרשרת ההחרמות הזו כבר מתבטאת בשורת הרווחים של הענקית ממאנלו פארק, כמו גם בשוויו של צוקרברג עצמו. מניות החברה ירדו ביום ו' ב-8.3 אחוזים, בעקבות הכרזתה של יוניליוור, שהיא אחד המפרסמים הגדולים בעולם, על הצטרפותה לחרם והפסקת פרסום מוצריה בפייסבוק, כך דיווח בלומברג. עקב כך, המנכ"ל המיליארדר של החברה ספג מכה קשה ו-7.2 מיליארד דולר נמחקו משוויו האישי.
"לצד מי יעמדו המפרסמים?"
את המחאה הציתו החודש מספר קבוצות זכויות אזרח בארה"ב. היא תולדה של ההפגנות נגד הגזענות שהציפו את ארצות הברית, כמו גם מדינות אחרות בעולם, והגיעו לאחר הריגת ג'ורג' פלויד האפרו-אמריקני הלא-חמוש במיניאפוליס בידי שוטר לבן. האירועים – והמודעות המתרחבת לקיפוח האינהרנטי שמקורו בין היתר בהפצת שנאה ומידע כוזב – הביאו מספר קבוצות בולטות לזכויות אדם לדחוק בעסקים להחרים את פייסבוק ואינסטגרם, שבבעלותה, ולא לספק להן יותר מודעות. גם טוויטר ספגה ריקושטים. הסיבה: ענקיות הרשתות החברתיות לא מפקחות על התוכן בהקפדה, ולא מסירות מהפלטפורומות באופן שיטתי כל מידע שמסית לשווא ומלבה שנאה. במילים אחרות – המחרימים מאשימים את המדיה החברתית, ובמיוחד את פייסבוק הענקית, בכך שלא עשתה די בכדי לעצור התפשטות התוכן הגזעני ברשת.
בין הארגונים שמובילים את המהלך Color of Change, National Association for the Advancement of Colored People (NAACP), Sleeping Giants, Free Press, Common Sense Media, והליגה נגד השמצה (ADL).
באתר של קמפיין החרם נכתב כי פייסבוק "אפשרה הסתה לאלימות נגד מפגינים שנלחמים למען צדק גזעי באמריקה בעקבות (מותם של – ג"פ) ג'ורג' פלויד, ברונה טיילור, טוני מקדייד, אחמוד ארברי, ריישארד ברוקס וכל כך הרבה אחרים. 99% מכלל 70 מיליארד הדולר של פייסבוק נוצרים באמצעות פרסום. לצד מי יעמדו המפרסמים? בואו נשלח לפייסבוק הודעה רבת עוצמה: לעולם לא יהיה שווה לקדם את השנאה, הקנאות, הגזענות, האנטישמיות והאלימות".
בתגובתו של מנכ"ל פייסבוק מיום ו', בסרטון בן 11 דקות, הודיע צוקרברג על מספר יוזמות שהחברה שלו תתחייב אליהן בקרוב, על מנת להפסיק את החששות הנוגעים להפצת "דיבור שנאה" דרכה.
"אני מחויב לדאוג שפייסבוק תישאר מקום בו אנשים יכולים להשתמש בקול שלהם כדי לדון בנושאים חשובים," אמר צוקרברג. "אבל אני גם מתייצב נגד שנאה או כל דבר שמסית לאלימות או מדכא הצבעה (בבחירות – ג"פ), ואנחנו מחויבים להסיר גם את התוכן הזה, לא משנה מאיפה הוא בא". הוא הצהיר כי גם אינסטגרם וגם פייסבוק ימשיכו את המאמצים להגן על האינטרסים של קבוצות ומיעוטים ושוליים, ביניהן כאלו של מהגרים ופליטים. בנוסף הוא אמר שהחברה לא בהכרח תסיר פוסטים שעלולים להפר את מדיניותה, אלא ככל הנראה היא תחיל לתייג אותם ככאלו.
נושא חשוב שקשור באופן הדוק לחרם הוא החששות שפייסבוק עלולה שוב לשמש קרקע פוריה לניסיונות להטיית תוצאות הבחירות הקרובות, שיחולו בארה"ב בנובמבר השנה, כפי שאירע בפרשת קיימברידג' אנליטיקה, שככל הנראה השפיעה עד מאוד על בחירות 2016.
פייסבוק החליטה כי, למרות המדיניות שלה נגד פייק ניוז ומודעות שמכילות מידע שגוי במכוון בתחום הפוליטי, היא לא תטפל במידע שמפרסם גוף פוליטי או פוליטיקאי, אלא אם כן הוא הפר את החוק – וגם אז, רק אם היא מקבלת צו משפטי – או את המדיניות שלה. בהתאם, היא לא שולחת את הפוסטים והמודעות שלהם לבודקי העובדות שלה ולא מצנזרת אותם. רבים זעמו על החלטה זו וטענו כי היא תחבל בבחירות, ואפילו קשות. צוקרברג התייחס בעקיפין לנושא ביום ו' ואמר שפייסבוק תציג מעתה גם קישור למרכז מידע ההצבעה שלה, בפוסטים שמזכירים הצבעה – כולל אלה המשותפים על ידי פוליטיקאים.
ככה מתחילים משטרים טוטליטריים, השתקה דעה וסימונה כלא ראויה לאיזכור. אילו פייסבוק היתה קיימת בזמן גרמניה הנאצית - אין שום ספק שהיטלר היה מחזיק חשבון רב עוקבים אבל גם בטוח שמעמדו היה מתמוטט. לעומת זאת אילו פייסבוק של עוד עשור היתה קיימת בזמן השדים השחורים - העולם היה שחור עד עכשיו.
האבסורד שהחברות מחרימות את המדיה החברתית בגלל א) שזה טרנד ב) שהחברות המדיה לא מספיק שמאלניות עבורם ומצנזרות תוכן של הצד שלא מקבל את תכתיבי הפוליטיקלי קורקט.