חזי כאלו, מנכ"ל בנק ישראל – פורש; הוביל מהלכים טכנולוגיים משמעותיים בבנק

כאלו פורש בתום 12 שנים כמנכ"ל הבנק המרכזי ולאחר שהוביל בו שורה של פרויקטים טכנולוגיים, ובמרכזם הקמת מאגר נתוני האשראי והתאמת התשתיות הטכנולוגיות של הבנק למאה ה-21

חזי כאלו, חבר בוועדה המייעצת של קרן SIBF. צילום: ניב קנטור

חזי כאלו, מנכ"ל בנק ישראל, הודיע היום (ג') כי יסיים את תפקידו ב-15 בספטמבר, בתום 12 שנים כמנהל הבנק המרכזי. כאלו הוביל תהליכים מחשוביים רבים בבנק ישראל, בהם הקמת המאגר הלאומי לנתוני אשראי ושדרוג התשתיות הטכנולוגיות של הבנק.

במהלך שנותיו בבנק ישראל כיהן כאלו כמנכ"ל הבנק לצד שלושה נגידים: פרופ' סטנלי פישר, פרופ' קרנית פלוג ופרופ' אמיר ירון. הוא פעל עם הנגיד פישר לאישור חוק בנק ישראל החדש בכנסת, המסדיר את תפקידיו של הבנק המרכזי. במסגרת תפקידו, הוא היה הממונה הישיר על מספר חטיבות ומחלקות בבנק: מחלקת המטבע, מחלקת חות"ם, חטיבת משאבי אנוש ומינהל, חטיבת טכנולוגיית המידע, המערכת לשיתוף נתוני אשראי, היחידות להמשכיות עסקית, ניהול סיכונים תפעוליים וקצין ציות. זאת, מעבר לניהול השוטף של הבנק.

הפרויקטים המחשוביים שבוצעו תחת אחריותו

בשנים האחרונות, כאלו ניהל את הפרויקטים הטכנולוגיים בבנק ישראל יחד עם המנמ"ר, אבנר זיו, שהודיע על פרישתו לפני כשבועיים וחצי, וקיבל בשנה שעברה פרס מיוחד מטעם אנשים ומחשבים. הפרויקט המרכזי בהם היה הקמת המאגר הלאומי לנתוני אשראי, שאותו אישרה הנגידה פלוג בהתאם להחלטת הממשלה. מדובר במאגר שמאגד את כל נתוני האשראי של אזרחי ישראל. בבנק ישראל אומרים שהוא הביא מאז שהחל לפעול באפריל אשתקד לכניסת שחקנים חדשים, חוץ בנקאיים, לשוק זה ולהגברת התחרות בו, ומציינים כי הוא בוצע תוך "שמירה קפדנית" על תקנות אבטחת המידע ועל הפרטיות. כאלו כינה את הפרויקט "רפורמה אדירה".

כמו כן, בתקופתו בוצע פרויקט לשדרוג והתאמת תשתיות הבנק לעמידה בתקנות בטיחות והתנהלות בחירום – הן ברמה הפיזית והן ברמה הטכנולוגית. כחלק מהפרויקט, בוצעו שימור של מבנה הבנק בירושלים, שהוקם בשנות ה-60, והתאמתו לסטנדרטים גבוהים של בטיחות ובנייה ירוקה. במסגרת פרויקט זה הוקם גם בניין לטכנולוגיה וחירום, שמבטיח רציפות תפקודית מלאה של הבנק בעתות משבר וחירום. הבניין נבנה בתקן שאושר על ידי הקבינט הביטחוני. כמו כן, בסיטי של תל אביב הוקם מרכז מבקרים לצורך קידום החינוך הפיננסי של הציבור.

בניין בנק ישראל בירושלים. צילום: BigStock

בניין בנק ישראל בירושלים. צילום: BigStock צילום: BigStock

בחודשים האחרונים, בנק ישראל בהובלתו ביצע התאמות וצעדים על מנת להתמודד על הצד הטוב ביותר עם משבר הקורונה, במטרה לשמור על הפעילות התקינה וההמשכיות העסקית של הבנק המרכזי גם בימים מורכבים אלה. בראיון לאנשים ומחשבים הוא סיפר על ההיערכות, לרבות לפעילות הקשורה לשקל, לעבודה מרחוק ול-וידוא הרציפות התפקודית של מערכות תשלומים והסליקה וההערכות בתחום המטבע.

פרויקטים טכנולוגיים נוספים שביצע הבנק בתקופת כהונתו של כאלו הם הקמת היחידה להמשכיות עסקית וגיבוש "תורת לחימה" להערכות הבנק לעתות חירום, ניהול סיכונים וציות; קידום מערך התשלומים האלקטרוניים; ושדרוג המערכים הטכנולוגיים של הבנק והטמעת טכנולוגיה לטיפול בביג דטה.

"משימת החיים של כאלו – שירות למען מדינת ישראל"

כאלו בן ה-68 הצטרף לבנק ישראל לאחר ששימש כסמנכ"ל בשירותי בריאות כללית במשך חמש שנים – בתפקידו הראשון כאחראי על התכנון והמידע, ולאחר מכן כאחראי על המידע ומשאבי האנוש. הוא הגיע לארגון הבריאות מהשב"כ, שם כיהן במגוון תפקידים, בהם כראש החטיבה היהודית.

פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל, אמר כי "משימת החיים של כאלו היא שירות למען מדינת ישראל – הוא הגיע אלינו לאחר שנים ארוכות ששירת בתפקידים בכירים במערכת הביטחון, והוא פורש היום לאחר שנים ארוכות של שירות למען כלכלת ישראל. במידה רבה, כאלו אחראי לעיצובו של בנק ישראל בעשור האחרון, ועשה זאת בממלכתיות ראויה לציון. הצלחתו היא תולדה של השקעה אין סופית ועמידה נחושה מול אתגרים מגוונים ורבים, שהוא התמודד איתם בהצלחה לאורך הדרך. ואת כל זה הוא עשה ועושה בנעימות, בצניעות ומתוך מסירות אין קץ".

פרופ׳ שוקי שמר, יו״ר המועצה המנהלית של בנק ישראל, ציין כי "כאלו תפקד בצורה מרשימה כמנכ״ל הבנק, ובמיוחד בממשק איתנו. הוא עשה זאת תוך מחויבות אין קץ לתפקידו והזדהות אמיתית עם הבנק כולו. כאלו השכיל להצעיד את ניהול בנק ישראל קדימה בשנות כהונתו, בדרכו המיוחדת כ-'קצין וג׳נטלמן'״.

כאלו עצמו סיכם את שנות כהונתו בבנק ישראל באמרו ש-"נפלה בחלקי הזכות לנהל את אחד המוסדות החשובים במשק הישראלי, לצד שלושה נגידים שמהם החכמתי וזכיתי לשיתוף פעולה מלא. זו הייתה תקופה מרובת אתגרים כלכליים, תשתיתיים וטכנולוגיים. בנק ישראל, בהובלת כל חברי ההנהלה ומנהלי הבנק, ובזכות מאות עובדים מקצועיים ומסורים, עמד בה בכבוד וסייע לנווט את המשק הישראלי בחוכמה. עם פרוץ מגפת הקורונה בישראל פועל הבנק בנחישות בהובלתו של פרופ' ירון בחזית ההתמודדות של המשק עם המשבר, ושמחתי לסייע לו בכך בתחומי אחריותי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים