מה עושות ערים בישראל כדי להפוך לחכמות?

המנמ"רים של ערים מרכזיות במדינה מספרים על פרויקטי העיר החכמה ותהליכי הדיגיטציה בעירם ● לתשומת לב הנהלות הרשויות המקומיות שפחות מתחברות לתחום

ערים חכמות - כך זה מתממש במספר ערים בארץ. אילוסטרציה: BigStock

נושא הערים החכמות, המדובר מאוד בתעשיית הטכנולוגיה, מעסיק חברות פרטיות, גורמי ממשלה, אקדמיה וגורמים נוספים בענף. אבל מה עם הגורם המרכזי, שהטכנולוגיות של הערים החכמות ישפיעו עליו יותר מכל – הרשויות המקומיות?

נציגים של כמה עיריות בולטות שיתפו את משתתפי כנס הערים החכמות של אנשים ומחשבים, שנערך לפני ימים אחדים במרכז הכנסים אווניו שבקריית שדה התעופה, בנעשה בעירם בתחום, ובחדשנות ודיגיטל בכלל. בפאנל שעסק בנושא, בהנחיית יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים, השתתפו המנמ"רים הבאים מהעיריות הבאות: קובי נוח מרמת גן, ענת שלומוביץ' מפתח תקווה, דגנית בן יעקב מרעננה, יהוד מרסיאנו מבאר שבע, בועז תנעמי מאשקלון, איתמר קרונפלד מירושלים ואמיר זיו מהרצליה.

איתמר קרונפלד, מנמ"ר עיריית ירושלים. צילום: ניב קנטור

איתמר קרונפלד, מנמ"ר עיריית ירושלים. צילום: ניב קנטור

קרונפלד סיפר על הפעילות שמבצעת עיריית ירושלים על מנת להעביר את הבירה להיות עיר חכמה, כולל שורה של פרויקטים יחד עם סיסקו. אחד הפרויקטים הוא הטמעת סיבים אופטיים אלחוטיים, שעד כה מומש בכמה בתי ספר בעיר. קרונפלד ציין כי הכוונה היא להרחיב את הפרויקט לבתי ספר ירושלמיים נוספים. כמו כן, הוא ציין כי העירייה מחשבה את מרבית הטפסים, כך שאין עוד צורך לשלוח פקס או להגיע למשרדים כדי להגיש אותם.

לדברי קרונפלד, "המעבר לעיר חכמה מחייבים שינויים אצלנו, בעירייה, לרבות מעבר לענן וחידוש מערכות הליבה שלנו".

קובי נוח, מנמ"ר עיריית רמת גן. צילום: ניב קנטור

קובי נוח, מנמ"ר עיריית רמת גן. צילום: ניב קנטור

נוח ציין ש-"בשנה האחרונה חוללנו שינויים דיגיטליים רבים בשירות לתושב ברמת גן, כולל הכנסת מערכות חדשות. נכנסנו לעולם האופן דטה, בשילוב לימודי מכונה, והיינו הראשונים בישראל לעשות את זה".

הוא אמר שבשנה הקרובה, עיריית רמת גן מתכוונת "להעמיק בתחום השו"ב הארגוני, לשלב את 1,000 המצלמות שיש בעיר למערכת חכמה, שתיתן לנו אינדיקציות על מקרים בזמן אמת".

"אנחנו פרו-אקטיביים, כי מנמ"ר טוב הוא מנמ"ר פרו-אקטיבי. הוא לא מחכה לראות מה אחרים עושים אלא נותן את ההצעות להנהלה בעצמו", הוסיף.

ענת שלומוביץ', מנמ"רית עיריית פתח תקווה. צילום: ניב קנטור

ענת שלומוביץ', מנמ"רית עיריית פתח תקווה. צילום: ניב קנטור

שלומוביץ' ציינה כי "הכנו, בעיריית פתח תקווה, תכנית אב לדיגיטציה ועיר חכמה. יישמנו מערכת CRM, שתהיה לא רק כלי לניהול פניות התושבים, אלא גם כלי לניהול משימות. כל פנייה מתורגמת למשימה, ורק בחודשים האחרונים נפתחו יותר מ-10,000 משימות. בנוסף, אנחנו מנגישים שירותים, והופכים טפסים ותהליכים לדיגיטליים. בחודש הנוכחי השקנו קביעת תורים באופן דיגיטלי".

"בנוגע לעיר החכמה, אנחנו פורסים סיבים – הן לשימוש המצלמות בעיר והן לצרכי Wi-Fi, אינטרנט חכם וכן הלאה. אנחנו עובדים בשתי צורות: נותנים טקטיים וספציפיים לאירועים, אבל גם לוקחים אזור בעיר והופכים אותו לחכם", אמרה שלומוביץ'.

דגנית בן יעקב, מנמ"רית עיריית רעננה. צילום: ניב קנטור

דגנית בן יעקב, מנמ"רית עיריית רעננה. צילום: ניב קנטור

בן יעקב אמרה ש-"הגענו לשלב שיש לנו תשתיות אקטיבית ופסיבית, שמחוברות לרוב מוסדות החינוך ואתרי העירייה. אנחנו מבצעים פיילוטים למצלמות ביטחון – התקנו 200 כאלה ונתקין עוד 400. כמו כן, אנחנו מתקינים מערכת שו"ב במוקד העירוני, שבקרוב תתחיל לפעול".

"אנחנו מתחילים פיילוטים של חיישני זיהום אוויר וניקוז, כדי למנוע הצפות ולראות שהקולטנים לא סתומים, ופיילוט לפתיחת מקלטים בלחיצת כפתור באמצעות חיישנים", הוסיפה. "בנוסף, התקנו מערכת בקרה לכל הרמזורים בעיר, כך שאנחנו מגלים מידית אם יש משהו לא בסדר ברמזור כלשהו".

יהוד מרסיאנו, מנמ"ר עיריית באר שבע. צילום: ניב קנטור

יהוד מרסיאנו, מנמ"ר עיריית באר שבע. צילום: ניב קנטור

מרסיאנו ציין את המהלכים שעושה העירייה יחד עם המשרד לשוויון חברתי ודלויט, לאחר שהמשרד בחר בבאר שבע כפיילוט לעיר חכמה. "זוהי תכנית רב שנתית, שכוללת חמישה פרויקטים שחלקם בביצוע וחלקם יחלו השנה", אמר.

בין היתר, מדובר על פרויקט אופן דטה ופרויקט לקבלת החלטות מבוססות מידע. הוא עמד על החשיבות של שיתוף התושבים בתהליכי קבלת ההחלטות. "ברשויות מקומיות רבות מסתכלים על התושב כלקוח, אבל הוא לא צריך להיות לקוח אלא שותף. ברגע שנקבל אותו כשותף נחזיר חלק גדול מההשקעה. אנחנו רוצים להניע את התושב לפעולה בנושאים רבים, כגון מחזור, חינוך, קבלת החלטות ושיתוף ציבור, כי תושב מעורב הוא תושב מרוצה, וזה יותר טוב גם לנו".

בועז תנעמי, מנמ"ר עיריית אשקלון. צילום: ניב קנטור

בועז תנעמי, מנמ"ר עיריית אשקלון. צילום: ניב קנטור

תנעמי ציין שגם בעיריית אשקלון מבוצעים תהליכי דיגיטציה והעברת המערכות לתהליכיות. כך, למשל, העירייה הטמיעה מערכת לניהול טפסים מקוונים ומערכת לניהול תורים, ששתיהן מתואמות זו עם זו. "כאשר התושב קובע את התור אנחנו מציעים לו טפסים כדי למנוע את ההגעה למשרדים שלנו", אמר.

הוא הוסיף כי "השנה נבצע סקר על מנת למפות את כלל השירותים שהעירייה נותנת, כדי לראות אילו שירותים פרונטליים אנחנו יכולים ורוצים להעביר לדיגיטליים, והאם השירותים הדיגיטליים הקיימים עברו רק דיגיטציה או עשו טרנספורמציה דיגיטלית מלאה".

אמיר זיו, מנמ"ר עיריית הרצליה. צילום: ניב קנטור

אמיר זיו, מנמ"ר עיריית הרצליה. צילום: ניב קנטור

לדברי זיו, "עיריית הרצליה הגדירה תכנית עבודה רב שנתית בנוגע לעיר החכמה. על פי הנחיית ראש העיר, משה פדלון, והמנכ"ל, יהודה עזרא, שרואים בפרויקט ערך משמעותי, הוגדרה מנהלת עיר חכמה, בהשתתפות הגורמים הבכירים בעירייה ובהובלת אגף מערכות המידע".

"השנה נמשיך את הפרויקט בעצימות גבוהה, בשיתוף מגלקום וסימביוט", הוסיף. "נמשיך לפרוס תשתיות, לחבר קומפוננטות לשו"ב של העיר החכמה, כמו בקרת רמזורים, לפרוס עוד מצלמות ולשלב אנליטיקות נוספות על אלה שקיימות, במטרה לצבור מידע שיקל עלינו לשפר את השירות לתושבים".

"במהלך 2019 שילבנו תהליכים וטפסים מקוונים רבים בהנדסה, כגון תעודת גמר, ובאגף הכנסות העירייה, בשיתוף האוטומציה. מגמה זו תימשך גם השנה. בסופו של דבר, האתגר הוא לחבר בין כל המערכות שבתוכנית", סיים זיו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים