ג'ף בזוס מבקר בהודו לקידום תכניות להרחבת עסקי אמזון בה

מייסד ומנכ"ל ענקית המסחר האלקטרוני רוצה להשקיע מיליארדים נוספים בשוק זה בהודו, אבל יעמוד בפני מחאות וקשיים מטעם סוחרים מקומיים ושדולת הסחר של המדינה העצומה ● בינתיים, האיש העשיר בעולם הפגין מחווה די מביכה למהטמה גנדי

הפסיד 13.5 מילירד דולר בין לילה. ג'ף בזוס, מייסד אמזון. צילום: סטיב ג'ורבטסון, מתוך ויקיפדיה

מייסד ומנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס, נחת אתמול (ג') בהודו לביקור בן שלושה ימים, שאינו סתם ביקור נימוסין.

כשבזוס החליט לבקר בהודו השבוע, יתכן שחשב כי המדינה, שכלכלית נמצאת במצב לא פשוט, תקבל אותו בברכה בזרועות פתוחות. לעת עתה נראה שמה שיתקל בו הוא בערך הפוך מהציפויות הללו.

עוד קודם להגעתו של בזוס לביקור, ביום ב', הורה רגולטור ההגבלים העסקיים של הודו על בדיקה רשמית של טענות לפיהן אמזון ופליפקארט של וולמארט (חברת מסחר אלקטרוני שאותה רכשה וולמארט ב-2018 בתמורה ל-16 מיליארד דולר) מקדמות כמה מותגים על פני אחרים – פרקטיקות אשר אם ימצאו כקיימות מהוות הפרה של החוקים ההודים המחייבים את עסקי המסחר האלקטרוני שנמצאים בבעלות זרה.

אבל מה שממתין לבזוס בהודו אינן רק צרות משפטיות פוטנציאליות. היום (ד') מתכננת קונפדרציית הסחר של הודו, ה-CAIT (ר"ת The Confederation of All India Traders) – המייצגת 70 מיליון קמעונאים פיזיים ו-40,000 עמותות סחר – מחאות שיערכו ב-300 ערים ברחבי הודו.

"בזוס ואמזון כבר הרסו עסקים קטנים רבים, וכעת הם מנסים לבנות נרטיב שגוי של העצמת קמעונאים קטנים", אמר לבלומברג פרהבין קנדלווהל, מנהיג הקונפדרציה של כל סוחרי הודו.

מצבה הכלכלי של הודו, כאמור, גרוע. תחזיות חדשות מראות כי כלכלתה תצמח השנה רק ב-5 אחוזים, ולפיכך, ניו דלהי זקוקה כיום לכל השקעה זרה שהיא יכולה להשיג.

בהתחשב בשוק הפוטנציאלי העצום שיש במדינה הענקית, שחקניות גדולות כמו אמזון ו-וולמארט משתדלות זה מכבר להשתלט על תחום המסחר האלקטרוני בה. אמזון הזרימה למעלה מחמישה מיליארד דולר לעסקיה בהודו עד היום, כך לפי CNBC, וכן יצאה למסע גיוס עובדים במדינה בשנה שעברה. החברה הכריזה על שיתוף פעולה עם הקמעונאית המקומית פיוצ'ר ריטייל (Future Retail) בתחילת החודש – הכל כדי לנסות להמשיך לצמוח במדינה.

אלא שהסוחרים הקטנים, אשר לובי המסחר שלהם מארגן את ההפגנות היום, שולטים על 90 אחוז מהקמעונאות בהודו, והם תומכים באופן נרחב במחאה כנגד הענקיות האמריקניות בכלל ואמזון בפרט, בתקווה לעצור את השתלטותן זו על המסחר אונליין במדינה.

ראג' גהאט (Raj Ghat) - אתר ההנצחה למהטמה גנדי, שבמזרח ניו דלהי. צילום: BigStock

ראג' גהאט (Raj Ghat) – אתר ההנצחה למהטמה גנדי, שבמזרח ניו דלהי. צילום: BigStock

הודו – המקום שבו הכי הרבה אנשים שעדיין לא התחברו לאינטנט

יצוין כי בשנת 2018 הציגה הודו חוקים חדשים שמונעים מחברות בבעלות זרה למכור את המלאי שלהן – מה שמאלץ ענקיות כמו אמזון לפעול בהודו יותר בסגנון eBay ולמכור רק מוצרים של צד שלישי.

החקיקה פתחה את הדלת לחברות מקומיות לנצל את שוק המסחר האלקטרוני. ענקית האנרגיה ההודית ריליינס, החברה הגדולה ביותר במדינה לפי שווי שוק, קפצה אל הקלחת הרותחת עם אפליקציית ג'יומארט. אם פלטפורמת המסחר הזו תצליח, היא יכולה לקשר בין מיליוני חנויות מקומיות ברחבי הודו, וכך ליצור רשתות אספקה טובות יותר. אבל בינתיים עוד לא ברור לאן הדברים הולכים.

חשוב לזכור כי בהודו חיה האוכלוסייה הגדולה בעולם של אנשים שעדיין לא משתמשים באינטרנט – וזו סיבה נוספת לכך שחברות זרות כמו גוגל, פייסבוק, אפל ואובר רואות במדינה שוק פוטנציאלי לצמיחה אדירה. גם אמזון וולמארט מקוות שיוכלו להמשיך ולחדור בגדול למדינה, למרות החקיקה המקומית, שאולי תתגמש לקראתן.

לכן בזוס מגיע למדינה – בתקווה לחולל שינוי בעמדת הרגולטורים והממשל. הוא גם עתיד להיפגש עם ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, כמו גם עם גורמים ממשלתיים אחרים ומנהיגי התעשייה בדיוק בשל כך.

בנוסף לפי בלומברג, בזוס גם ייפגש עם שורה של סלבריטאים מתעשיית הקולנוע המקומית המכונה בוליווד, שהם כידוע גורמים בעלי השפעה על דעת הקהל.

התנהלות "נונשלנטית" שזוכה ללעג

בזוס מודע לבעיות ולמחאות, אבל מפגין התנהלות "נונשלנטית" לכאורה, וכזו שזוכה ללא מעט לעג בתקשורת.

בעיקר משך אליו בזוס חיצי ביקורת עקב המחווה והכבוד שהפגין כלפי מנהיגה החשוב והמפורסם של הודו מהעבר מהטמה גנדי. זמן קצר לאחר נחיתתו בעיר הבירה, התייצב בזוס בראג' גהאט – אתר שבו ניצבת האנדרטה לזכרו של גנדי, בדיוק היכן שנשרפה גופתו לאחר ההתנקשות בו.

בזוס השתתף בטקס, פיזר במקום עלי כותרת של פרחים, ואחר כך צייץ בטוויטר: פשוט נחתתי בהודו וביליתי אחר צהריים יפה בהוקרת כבוד למישהו שבאמת שינה את העולם. 'חיה כאילו תמות מחר. למד כאילו תחיה לנצח' – מהטמה גנדי", התרפק האיש העשיר בעולם על המנהיג הרוחני המרשים והסגפן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים