"הדרך לעיר חכמה עוברת בטיפול בתשתיות"

כך אמר בני ביטון, ראש עיריית דימונה, שדיבר בפאנל ראש ערים שנערך במסגרת כנס Smart Cities 2020 שנערך היום (ב') ● עוד השתתפו בפאנל: חיים ברוידא, ליעד אילני, ניסן בן חמו, רם סידיס, עופרה בל, סיגל וייצמן ואור שחף

פאנל ראשי ערים שנערך במסגרת כנס Smart Cities 2020. צילום: ניב קנטור

"כשנכנסתי לתפקידי, הבנתי שאם אני רוצה עיר חכמה, עלי לעסוק בתשתיות. כדי לטפל בתשתיות, נדרשים משאבים תקציביים. ממשלת ישראל ועיריית דימונה הכניסו את היד עמוק לכיס, כדי שזה יקרה", כך אמר בני ביטון, ראש עיריית דימונה.

בני ביטון, ראש עיריית דימונה. צילום: ניב קנטור

בני ביטון, ראש עיריית דימונה. צילום: ניב קנטור

ביטון דיבר בפאנל ראשי ערים שנערך במסגרת כנס Smart Cities 2020. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, התקיים היום (ב') במרכז הכנסים אווניו בהשתתפות מאות אנשי IT וחדשנות מהרשויות המקומיות במדינה. את הכנס, ואת הפאנל, הנחה יהודה קונפורטס, עורך ראשי של הקבוצה.

"דימונה והנגב המזרחי הם אזור חכם", אמר ביטון, "מזה חמש  שנים כל תאורה בעיר היא לד. ההשקייה עוברת דרך מכון טיהור, אנו פועלים רבות לחיסכון של חשמל ומים. הגז הטבעי הגיע לעיר, יש כבר שכונה ראשונה שתושביה צורכים גז. בתוך שנה, כל העיר תהא מחוברת לגז טבעי".
ביטון סיכם באומרו כי "אנו חושבים קדימה. בעוד שנה וחצי תיכנס לפאתי העיר רכבת חשמלית מהירה, שתגיע לתל אביב ב-50 דקות. השנה נקים בעיר מכללת סייבר ראשונה במדינה. אנו מכינים את עצמנו לעליית צה"ל דרומה".

צילום ועריכת וידיאו: ליטל רובינשטיין

חיים ברוידא, ראש עיריית רעננה. צילום: ניב קנטור
חיים ברוידא, ראש עיריית רעננה. צילום: ניב קנטור

חיים ברוידא, ראש עיריית רעננה, אמר כי "יצרתי קואליציה של חברות היי-טק הפועלות בעיר, כדי לשלב אותן בכל תהליך. הקמנו פורום משותף של ראשי רשויות בשרון: רמת השרון, הרצליה, רעננה, כפר סבא, הוד השרון, ומועצות אזוריות דרום השרון וחוף שרון – לטובת שיתופי פעולה אזוריים".

"יש כרגע ברעננה 30 ק"מ של סיבים אופטיים. זה החלק המרכזי בהכנסת תשתיות חכמות: כיום בכל חפירה ברעננה מכניסים תשתיות חכמות למען העתיד", ציין.

"לא כל חיישן שפועל בעיר הופך עיר לעיר חכמה", ציין, "זה תהליך כבד ומורכב". ברוידא סיים באומרו כי רעננה קיבלה דירוג גבוה במדד השקיפות של הרשויות המקומיות, "כי אצלי זה עניין של מדיניות. מדי שבוע אני מעלה לפייסבוק סיכום מה נעשה בעיר. חשוב שהתושבים יקראו וידעו".

ליעד אילני, ממלא מקום ראש עיריית רמת גן. צילום: ניב קנטור

ליעד אילני, ממלא מקום ראש עיריית רמת גן. צילום: ניב קנטור

ליעד אילני, ממלא מקום ראש עיריית רמת גן, אמר כי "לעירייה יש כמה אתגרים: תחבורה, עמידה בתחרות על גיוס 'לקוחות'-תושבים, חינוך, נגישות ושקיפות". לדבריו, "רמת גן היא מעבר בין בקעת אונו לתל אביב, ואנו סובלים ממצוקה קשה בתחבורה ציבורית. אנו עורכים פיילוט לתעדף את קו 67, שהוא מרכזי בעיר. כשהפיילוט יצליח – נרחיבו לקווים נוספים".

"הכל מתחיל בשקיפות", אמר, "עם כל הכבוד לעיר חכמה. בהוראת כרמל שאמה הכהן, ראש העיר, אנו מצלמים ומתמללים ישיבות ועדות עירוניות וישיבות הנהלת עיר, כדי שהתושבים ידעו איך מטפלים במאות מיליוני שקלים". אילני סיכם באומרו כי "לו הייתה רכבת תחתית בין גדרה וחדרה, אנשים היו מתרחקים מלגור במרכז".

ניסן בן חמו, ראש עיריית ערד. צילום: ניב קנטור

ניסן בן חמו, ראש עיריית ערד. צילום: ניב קנטור

ניסן בן חמו, ראש עיריית ערד, אמר כי "אני רוצה לקחת את נושא העיר החכמה לעיר מבוססת תוכן. כמו שאפל החלו בעולם החומרה והשיקו iPhone, וכשכולם ייצרו אותו דבר – הם החלו לייצר תוכן. העיריות היותר אטרקטיביות יהיו מי שיהפכו לספריות תוכן. דרך התוכן אתה מנהל קהילות. התוכן יביא אותך לעיר".

"אנו מפגרים בתשתיות", סיכם בן חמו, "אין סיבה שאדם לא יגור בערד וייסע שעה למרכז. היינו הראשונים לעזוב בעשור הקודם את החברה לאוטומציה – אבל שם נשארנו. אנו מפגרים שנות אור, וצריך להדביק את הפער עם סיבים אופטיים וקישוריות".

רם סידיס, משנה למנכ''ל מרכז השלטון המקומי. צילום: ניב קנטור

רם סידיס, משנה למנכ"ל מרכז השלטון המקומי. צילום: ניב קנטור

רם סידיס, משנה למנכ"ל מרכז השלטון המקומי, אמר כי "המרכז שואב מידע ומפיצו לרשויות. לקחנו על עצמנו משימה מאתגרת: לנצל הזדמנות כשמקימים שכונות חדשות, או כבישים – דבר ראשון להטמין סיבים לטובת אספקת שירותים בעתיד".

עופרה בל, סגנית ראש עיריית הרצליה. צילום: ניב קנטור

עופרה בל, סגנית ראש עיריית הרצליה. צילום: ניב קנטור

עופרה בל, סגנית ראש עיריית הרצליה, אמרה כי "מנהלת עיר חכמה היא האחראית לכל הנושאים מול אגפי העירייה. אם יש תקלה, באים למנהלת, וזו מעבירה את הטיפול לאגף הרלוונטי".

סיגל וייצמן, חברת מועצת העיר תל אביב יפו ומרכזת תחום חדשנות. צילום: ניב קנטור

סיגל וייצמן, חברת מועצת העיר תל אביב יפו ומרכזת תחום חדשנות. צילום: ניב קנטור

סיגל וייצמן, חברת מועצת העיר תל אביב יפו ומרכזת תחום חדשנות, אמרה כי "העירייה חרתה על דגלה את קידום החדשנות. הקשר שלנו עם התושבים חשוב לנו. ביומיום אני עוסקת בחוויית משתמש, כי אנו רוצים שהתושבים יהיו מאושרים". היא סיימה באומרה כי "בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית של מי שלא עוזבים את העיר, עד שנדרשנו לבנות עוד חמישה בתי ספר".

אור שחף, מנהל החברה הכלכלית חיפה. צילום: ניב קנטור

אור שחף, מנהל החברה הכלכלית חיפה. צילום: ניב קנטור

אור שחף, מנהל החברה הכלכלית חיפה, אמר כי החברה מטפלת בנכסים של יותר ממיליארד שקלים. "נכנסנו לתחום עיר חכמה כבר לפני שנים", אמר, "כבר ב-2011 התחלנו פרויקט של קולטים פוטו וולטאיים על גגות, לטובת ייצור חשמל חלופי. בנינו סימולטור אורבני, המדמה את המערכות העירוניות ומאפשר ליזמי סטארט-אפ לבחון את המוצרים שלהם".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אבי

    למה לא לרשת את העיר במערכת WIFI רחבות פס כגון wimax שהיה פעם פעיל. וזה גם עבור שרותי ה ioe וחיבור בתי האזרחים

אירועים קרובים