לא רק צוקרברג: עוד בכירי היי-טק שעשו את העשור

אחרי שבחרנו במארק צוקרברג לאיש העשור, לפניכם עוד 10 אנשים מעולם הטכנולוגיה שהשפיעו מאוד על חיינו ב-10 השנים האחרונות ● חלק א'

אלה היו בכירי ההיי-טק שעשו את העשור שמסתיים. צילום: BigStock

ג'וליאן אסאנג'

עולם האינטרנט הביא עמו ים של מידע – וידע, וכמו שאומרים: ידע זה כוח. גם כשזה קשור לחשיפות של דברים שממשלים שונים בעולם לא רוצים שנדע. אחד הבולטים ביותר מבין החושפים בעשור האחרון הוא מייסד ויקיליקס. אסאנג' פרסם באתר שורה של מסמכים שכתבו ממשלים וגופי מודיעין במדינות שונות, בהם על המלחמות של ארצות הברית בעיראק ובאפגניסטן, ושורה של מברקים ששלחו דיפלומטים אמריקניים שמוצבים ברחבי העולם, כולל בישראל.

ג'וליאן אסאנג', מייסד ויקיליקס. צילום: Cropbot, ויקיפדיה

ג'וליאן אסאנג', מייסד ויקיליקס. צילום: Cropbot, ויקיפדיה

אולם, הפרסום של אסאנג' בא גם על רקע שלילי: רשויות החוק בשבדיה מאשימות את האקטיביסט האוסטרלי באונס של שתי נשים. לאחר שבית המשפט בבריטניה פסק שיש להסגירו לשבדיה, הוא ביקש – וקיבל – מקלט בשגרירות אקוודור בלונדון, עד שזו סירבה להמשיך להחזיק אותו לפני מספר חודשים. באחרונה החליטו השבדים לפתוח את החקירה נגדו מחדש.

סרגיי ברין ולארי פייג'

השניים מתאימים להיות חלק מרשימות אנשי העשור בכל אחד משלושת העשורים האחרונים: בשנות ה-90 הם ייסדו את גוגל, בעשור הראשון של שנות ה-2000 הם הפכו אותה למנוע החיפוש הגדול ביותר בעולם, ובעשור הנוכחי הם אמנם פרשו חלקית – ויש האומרים שידעו מה הם עושים, בטרם תיפתחנה חקירות נוספות של רגולטורים בארצות הברית ובאירופה, לאחר שגוגל הפכה למונופול במגוון שדות פעולה.

לארי פייג', ממייסדי גוגל ואלפבית. צילום: מתוך ויקיפדיה

לארי פייג', ממייסדי גוגל ואלפבית. צילום: מתוך ויקיפדיה

החברה שלהם הפכה בעשור האחרון לאחד מתאגידי הטכנולוגיה הגדולים ביותר בעולם, שיש לו אחיזה גם בתחומים כמו הסלולר – מכשירים ובעיקר מערכת ההפעלה אנדרואיד, חנויות האפליקציות, הענן ועוד… גוגל היא גם זו שבה החל הפרויקט הטכנולוגי המדובר האחרון בעולם הארגוני – הקוברנטיס. לפני כמה שנים הם ייסדו את אלפבית – תאגיד על, שמשמש "אמא" ו-"אבא" לגוגל ולכמה חברות אחיות שלה, חלקן פחות ידועות.

אחת ההשפעות השליליות של החברה היא בעולם הפרסום. גוגל היא כבר לא רק ענקית IT, אלא חברת פרסום ענקית, שפועלת כדואופול יחד עם פייסבוק: השתיים גוזלות מחצית משוק הפרסום העולמי ובכך תורמות לגוויעת העיתונות המסורתית, שמתקשה למצוא מודלים עסקיים באינטרנט.

על ההשפעות הטובות והרעות של גוגל, קשה לחשוב איפה היו החיים שלנו בלי השניים האלה, לטוב ולרע.

ג'ף בזוס

אחרי צוקרברג, בזוס הוא אחד האנשים הראויים ביותר לתואר איש העשור. האתר הקמעונאי של אמזון פורח ו-AWS ממשיכה להוביל את שוק הענן בענק, הרבה לפני המתחרה הבולטת שלה, מיקרוסופט, והשחקניות האחרות.

ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון. צילום: סטיב ג'ורבטסון, מתוך ויקיפדיה

ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון. צילום: סטיב ג'ורבטסון, מתוך ויקיפדיה

בעיקר בגלל שתי הפעילויות האלה, אמזון הייתה החברה השנייה בעולם (אחרי אפל) לעקוף את שווי השוק של טריליון דולר ובזוס היה בחלק נכבד מהעשור האיש העשיר ביותר בעולם.

לבזוס יש השפעה בשני תחומים בולטים נוספים: האחד – הוא קנה, באופן אישי, את אחד העיתונים הבולטים בעולם – הוושינגטון פוסט. ביוני 2017 הוא עשה צעד חריג ורכש, הפעם דרך אמזון, רשת קמעונות פיזית. יש האומרים שכל מטרת הרכישה היא צבירת עוד מידע על הלקוחות וחיבור בין מידע על לקוחות בשני העולמות – הפיזי והאונליין.

סטיב ג'ובס

אפל אמנם השיקה את ה-iPhone בעשור הקודם, אבל בתחילת העשור הנוכחי – באפריל 2010 – יצא לאוויר העולם העולל iPad, שבינתיים התבגר והגיע להרבה מאוד משתמשים. כמו שקרה עם הסמארטפון, אפל פתחה עם הטאבלט שלה עידן חדש, כאשר חברות רבות הוציאו בעקבותיה טאבלטים ומכשירי ביניים. הבולטת שבהן היא סמסונג וה-Note שלה. כן, כולל מכשירי ה-Note 7 המתפוצצים.

סטיב ג'ובס. צילום: מתוך ויקיפדיה

סטיב ג'ובס. צילום: מתוך ויקיפדיה

ג'ובס מת בנובמבר 2011, כשנה וחצי לאחר יציאת ה-iPad הראשון, והשאיר אחריו חברה מצליחה והשפעה שלא תסולא בפז על הטכנולוגיה ובכלל על העולם שלנו. השפעה שהתחילה בייסוד החברה ובמקינטושים הראשונים, וניכרת עד היום, עם מכשירים שמשמשים כמעט כל אחד מאתנו.

מארק הרד וצפרא כץ

השניים הללו החליפו ב-2014 את לארי אליסון, המייסד האגדי של אורקל, ומונו למנכ"לים משותפים של החברה. הרד, שמת באוקטובר האחרון, וכץ, שמאז מנהלת את החברה לבדה, הובילו את הפיכת אורקל מחברת תוכנה בלבד, זו שהביאה לאוויר העולם את בסיס הנתונים הרלציוני והייתה שנייה בעולם ה-ERP לחברה שמציעה שלל פתרונות טכנולוגיים, משולבי חומרה ותוכנה, כולל ענן.

מארק הרד, לשעבר המנכ''ל המשותף של אורקל. צילום: יח"צ

מארק הרד, לשעבר המנכ"ל המשותף של אורקל. צילום: יח"צ

למעשה, הענן הוא התחום שלאחר פרישתו מהמנכ"לות לטובת תפקיד סמנכ"ל הטכנולוגיות, אליסון הבטיח שאורקל תצטיין בו, עד כדי כך שתכבוש את השוק. זה בינתיים לא קרה והענן של אורקל, אם להתבטא בעדינות, מדשדש – הרבה אחרי AWS, מיקרוסופט ושאר מובילות השוק.

צפרא כץ, מנכ''לית אורקל. צילום: עזרא לוי

צפרא כץ, מנכ"לית אורקל. צילום: עזרא לוי

למה בחרנו במארק צוקרברג לאיש העשור? לחצו כאן כדי לדעת.

לחלק ב' לחצו כאן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים