תכנית BIRD לאנרגיה תשקיע 6.4 מיליון דולר ביוזמות מארה"ב ומישראל

השת"פ וההשקעה מתוכננים סביב פרויקטים של אנרגיה נקייה, המתמודדים עם אתגרי האנרגיה וההזדמנויות המעניינות את שתי המדינות - הפרויקטים מקדמים בין השאר טכנולוגיות ביומסה, תאי דלק, גז טבעי, אנרגיית מים ועוד

קרן BIRD

משרד האנרגיה האמריקני, משרד האנרגיה הישראלי ורשות החדשנות בחרו יחד שבעה פרויקטים של אנרגיה נקייה, שיקבלו סכום כולל של 6.4 מיליון דולר, במסגרת תכנית BIRD (ר"ת Binational Industrial Research and Development) לאנרגיה. השווי של כלל הפרויקטים הוא 15.4 מיליון דולר, והוא כולל תשעה מיליון דולר שיגיעו מגופים פרטיים אשר נבחרו למימון המיזם.

כל פרויקט מנוהל על ידי ארה"ב בשיתוף עם מדינת ישראל, כשהפרויקטים הנבחרים מתמודדים עם אתגרי האנרגיה וההזדמנויות המעניינים את שתי המדינות, ומתמקדים במסחור טכנולוגיות אנרגיה נקייה, שמשפרות את התחרותיות הכלכלית, יוצרות מקומות עבודה, ותומכות בחברות חדשניות.

תכנית BIRD Energy החלה את דרכה בשנת 2009, כתוצאה מחקיקת חוק לעצמאות ולביטחון אנרגטי מ-2007. מאז – כולל הפרויקטים שהוכרזו בשבוע שעבר – מימנה BIRD Energy לא פחות מ-49 פרויקטים בהשקעה ממשלתית כוללת של כ-38 מיליון דולר, בנוסף ל-49 מיליון דולרים שהרימו לצורך כך קרנות תואמות המגיעות מהמגזר הפרטי.

פרויקטים העומדים במימון BIRD Energy חייבים לכלול חברה אמריקנית אחת ואחת ישראלית, או חברה מאחת המדינות, בשילוב עם אוניברסיטה או מוסד מחקר מהשנייה. על השותפים להציג פרויקט הכרוך בחדשנות בתחום האנרגיה, ושהוא בעל אינטרס משותף לשתי המדינות.

 ל-BIRD Energy תהליך בדיקה קפדני והתכנית בוחרת את הפרויקטים ה"כבדים" ביותר מבחינה טכנולוגית, יחד עם פרויקטים שיש להם סיכוי רב להצלחה מסחרית וליצירת השפעה משמעותית. פרויקטים מוסמכים חייבים לממן לפחות 50% מעלויות הפרויקט, ולהתחייב להחזר אם הפרויקט יגיע לכדי הצלחה מסחרית.

אנרגיה נקייה למען כדור הארץ. אילוסטרציה: BigStock

אנרגיה נקייה למען כדור הארץ. אילוסטרציה: BigStock

"משפר את הביטחון האנרגטי של ארצות הברית וישראל כאחת"
"תוכנית BIRD Energy ממשיכה לספק תוצאות באנרגיה, מה שמשפר את הביטחון האנרגטי של ארצות הברית וישראל כאחת", כך אמר שר האנרגיה האמריקני, דן ברוילט. "עד היום התכנית החדשנית הזו מסחרה שבע טכנולוגיות אנרגיה נקיות חדשות, משכה יותר מ-450 מיליון דולר בהשקעות עוקבות, ויצרה מקומות עבודה בשתי המדינות. אני נרגש מהסיכוי של מי שנבחרו היום לתרום להמשך הצלחת התוכנית".

אקופלנט – גם אנרגיה נקייה וגם סיפור של ציונות

ברוך גינדין מייסד גרטנר בישראל ומוביל השקעות היי-טק במועדון המאה. צילום: פרטי

ברוך גינדין מייסד גרטנר בישראל ומוביל השקעות היי-טק במועדון המאה. צילום: פרטי

אחת מהחברות שזכו Echoplant מביאה גם סיפור של ציונות! החברה ממוקמת בעוטף עזה, ואת ההתקנות הראשונות במהלך ההשקה ביצעה במפעלים באזור "העוטף" ולאחרונה נתבשרה על השקעה אסטרטגית בה של 3 מיליון דולר של אחת מהחברות המובילות בעולם Echolabs. המשקיעים המקוריים בחברה היו קבוצת האנג'לים מועדון המאה פלוס, קיבוץ גבים, וקרן BGV מארה"ב. בין חברי מועצת המנהלים נמצאים אורי בן נון, לשעבר מנכ"ל כימיקלים לישראל וכן חברת החשמל וברוך גינדין מייסד גרטנר בישראל ומוביל השקעות היי-טק במועדון המאה.

ד"ר יובל שטייניץ, שר האנרגיה, אמר בתגובה כי "קרן BIRD היא מסגרת שיתוף פעולה מצליחה במו"פ וחדשנות בין משרד האנרגיה הישראלי למשרד האנרגיה האמריקני. שיתוף פעולה זה מאפשר לשתי המדינות לקדם פיתוח משותף של טכנולוגיות באזורים מגוונים, ולהביא אותן למסחור תוך זמן קצר".

אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות, אמר: "קידום חידושים בתחום טכנולוגיות האנרגיה הנקייה הוא מטרה משותפת של רשות החדשנות וארה"ב. שיתוף פעולה זה מביא ערך משמעותי להתפתחות תעשיית הקלינטק בשתי המדינות, וכן קידום מגזרים נוספים באמצעות ניהול אנרגיה יעיל. הפרויקטים המשותפים שזכו בסבב המימון הזה הציגו חידושים טכנולוגיים מבטיחים, העונים על אתגרי אנרגיה נקייה, בשתי המדינות ובעולם כולו".

ד"ר איתן יודילביץ', מנכ"ל קרן BIRD, אמר כי "המימון שהתקבל מתכנית BIRD Energy מאפשר לשיתופי פעולה בין ארה"ב וישראל לפתח טכנולוגיות אנרגיה חלופיות חדשניות, ופתרונות אנרגיה יעילים, אשר תורמים לכלכלות וליעדי הקיימות של שתי המדינות. BIRD Foundation גאה לטפח ולתמוך בשותפויות אנרגיה אמריקאיות-ישראליות בין יזמים, חברות מבוססות ומוסדות מחקר של שתי המדינות".

שבעת הפרויקטים שייזכו בכסף ובתמיכת BIRD הם:

צ'קרטק הישראלית וחברת בלינק צ'רג'ינג האמריקנית ישתפו פעולה בפיתוח והדגמה של הטענה מהירה לכלי רכב חשמליים, באמצעות מערכת אחסון אנרגיה.

אקופלנט הישראלית וחברת אטלס משין אנד סופליי האמריקנית יפתחו מערכת לתכנון דינמי של ניהול צריכת האנרגיה והאיכות של מדחסי אוויר בתעשיית המזון והמשקאות.

אלביט הישראלית וחברת בלאקד אנמנד סיסטמס האמריקנית יפתחו רחפן שפועל על תאי דלק ואשר מיועד לגמוא מרחקים ארוכים, ללא פליטת פחמן.

אטא-בר הישראלית וחברת אדסטו טכנולוג'יס יפתחו שבב המאפשר הפחתת זרמי המתנה (במצב סטנד-ביי) למכשירי האינטרנט של הדברים.

אקסנסי הישראלית וחברת ברייטון אנרג'י האמריקנית יפתחו מערכת לייצור חשמל מפסולת מוצקה.

נטפים הישראלית וחברת פולריס אנרג'י סרביסס האמריקנית יפתחו במשולב מערכת לניהול אנרגיה והשקייה.

חברת רמות שבאוניברסיטת תל אביב וחברת גז טכנולוג'יס יפתחו תהליך לייצור זרז וליישומו במפעל להפקת דלק סינטטי, לצורך הפחתת פליטת גזי חממה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים