צוקרברג חשף: כבר מנענו ניסיונות התערבות בבחירות 2020 לנשיאות ארה"ב

לפי דברי מנכ"ל ענקית הרשתות החברתיות בראיון ל-NBC, גם האיראנים וגם הרוסים ניסו להתערב דרך הפלטפורמה בבחירות העתידיות ● פייסבוק הציגה באחרונה את תכניותיה החדשות להגנה על בחירות 2020

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק. צילום: נשיאות מכסיקו, מתוך ויקיפדיה

פייסבוק חשפה אתמול (ב') את תכניותיה למנוע התערבות בבחירות לנשיאות ארה"ב, שעתידות להתקיים בשנת 2020. מנכ"ל ומייסד ענקית הרשתות החברתיות, מארק צוקרברג, אמר כי החברה גילתה כבר מאמצים חדשים של רוסיה ושל איראן להתערב בבחירות הממשמשות ובאות – וחסמה אותם.

כזכור, פייסבוק הסתבכה עד צוואר עקב פרשיית קיימברידג' אנליטיקה כשחברת מחקר קיבלה לידיה פרטים פסיכולוגיים אודות כ-87 מיליון משתמשיה ועשתה בהם שימוש בכדי למקד אליהם פרסומות ש"ישחקו" על פחדיהם וחששותיהם, ויגרמו להם להצביע בדרך מסוימת. אבל תופעה נוספת שנצפתה בהרחבה בשנים קודמות היא התערבות של מדינות במטרה להטות את תוצאות בחירות 2016 בארה"ב. בזמנו נודע כי סוכנות מחקר האינטרנט הרוסית, שנחשבת כ"חוות טרולים", השתמשה בפלטפורמות מדיה חברתיות, כמו טוויטר ופייסבוק, בכדי להפיץ מידע שגוי ופייק ניוז לקראת בחירות 2016 – אקט שלדברי קהילת המודיעין האמריקנית קידם את המועמד הרפובליקני דאז דונלד טראמפ על פני היריבה הדמוקרטית שלו הילרי קלינטון, והביא לבסוף לניצחונו ולבחירתו לנשיאות.

בוחשות ברשתות החברתיות. איראן ורוסיה. אילוסטרציה: BigStock

בוחשות ברשתות החברתיות. איראן ורוסיה. אילוסטרציה: BigStock

לנוכח החששות שהיא עלולה שוב לשמש קרקע פוריה לניסיונות להטיית תוצאות הבחירות, פייסבוק הציגה כעת "כמה צעדים חדשים" למאבק שלה בהתערבות זרה, להגברת השקיפות ולהפחתת הפצת מידע שגוי בבחירות 2020.

לפי התכניות – המאבק בהתערבות זרה כולל הסרת תכנים שמעידים על "התנהגות לא-אותנטית" בכל היישומים שלה. ועל אף שבמהלך שלוש השנים האחרונות החברה כבר עוסקת הלכה למעשה ב"ניקיון" הפלטפורמה מגורמי זדון בעלי אינטרסים פוליטיים, כעת צוקרברג טוען בפני NBC News כי הוא והחברה שאותה הוא מנהל סיכלו קמפייני התערבות חדשים שמקורותיהם ברוסיה ובאיראן.

"אנו ממשיכים לראות שהטקטיקות שלהם מתפתחות", אמר צוקרברג בראיון ללסטר הולט, ששודר אמש ב-NBC Nightly News. "היום, מה שאנחנו בעצם מכריזים הוא שמצאנו סט של קמפיינים", הבהיר. לדבריו, הקמפיינים מוכיחים כי "הם מתוחכמים ביותר. הם מסמנים שמדינות הלאום הללו מתכוונות להיות פעולות בבחירות הקרובות".

המידע הכוזב ישאר לרוב על הפלטפורמה אך יסומן ככזה

פייסבוק הודיעה כי הסירה ארבע רשתות של חשבונות, דפים וקבוצות בגין "התנהגות לא-אותנטית מתואמת" ביום ב', עוד לפני הראיון של צוקרברג. שלושה מהם הגיעו מאיראן ואחד מרוסיה, כך פירטה החברה בפוסט בבלוג שפרסמה. הרשתות הציגו את עצמן ומעשיהן כלגיטימיים לכאורה, הן בפייסבוק והן באינסטגרם שבבעלותה, אך בפועל עסקו בהכוונת תכנים כוזבים לארצות הברית, צפון אפריקה ואמריקה הלטינית. בראיון אמר מנכ"ל פייסבוק ל-NBC: "הצלחנו לזהות אותם באופן יזום ולהוריד אותם. וזה, באופן כלשהו, מאותת על כך שהמערכות שלנו מתקדמות בהרבה מבעבר".

מפייסבוק נמסר כי היא תפחית את "ההתנהגות הלא-אמיתית", על ידי הגנה על חשבונות המועמדים, כולל של הצוותים שלהם, ותעדכן את מדיניותה בכדי להבהיר כיצד להתמודד עם פרקטיקות מתעתעות.

האמצעי להגברת השקיפות כולל הפיכת דפי פייסבוק "לשקופים יותר על ידי הצגת מיקום המדינה העיקרי של הדף בפני האנשים, והאם העמוד התמזג עם דפים אחרים", כך נכתב בהצהרת פייסבוק. "זה נותן לאנשים יותר הקשר בדף, ומקל על ההבנה מי שעומד מאחוריו", הבהירה הענקית ממאנלו פארק.

המהלכים כוללים גם תיוג של גורמי מדיה שנמצאים בשליטת מדינה, ועדכון של המודעות שאמור לעזור לאנשים להבין יותר על הפרסומים שבהם הם נתקלים.

חשוב לשים לב כי האמצעי להפחתת מידע שגוי פירושו הפחתת הצגת מידע כזה בפיד החדשות של המשתמש, ותיוג מידע שדורג כ"כוזב" על ידי בודקים ועובדי צד ג' – משמע שהמידע עדיין ישאר על הפלטפורמה, אבל ייחשף פחות ובאופן יותר ברור למשתמשים. יצוין כי צוקרברג הגן על ההחלטה של החברה לאפשר לקמפיינים פוליטיים להציג מודעות המכילות שקרים, ואמר ל-NBC: "אני מאמין שחשוב שאנשים יוכלו לשמוע ולראות מה הפוליטיקאים אומרים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים