תובעים כלליים בארה"ב פתחו בחקירות נגד ענקיות ההיי-טק: ועכשיו – פייסבוק

שתי קבוצות תובעים כלליים של מדינות בארה"ב מתכננות חקירות הגבלים עסקיים נפרדות לענקיות עמק הסיליקון, ומרחיבות את העיסוק בתחום אל מעבר לחקירה הפדרלית שכבר מתרחשת, ולדאגה שבה שקועים משכבר חברי הקונגרס

לטיטיה ג'יימס, התובעת הכללית של ניו יורק.

מומנטום אדיר לחקירות הגבלים עסקיים נגד פייסבוק וגוגל בארה"ב – תובעים כלליים משמונה מדינות וממחוז קולומביה פתחו בחקירה רשמית בנושא פייסבוק ומה שנחשד כהתנהלותה החונקת את התחרות במשק, כך אישר בסוף השבוע (ו') משרד התובעת הכללית של מדינת ניו יורק.

הבדיקה של המדינות תבחן האם פייסבוק "סיכנה את נתוני הצרכנים, הפחיתה את איכות הבחירה של הצרכנים או העלתה את מחיר הפרסום", כך אמרה התובעת הכללית של ניו יורק, לטיטיה ג'יימס, בהצהרה.

כאמור, חקירת ההגבלים העסקיים היא חלק מסקירה רחבה יותר, שאותה משיקות במתואם כמה וכמה מדינות באמריקה, ביניהן קולורדו, פלורידה, איווה, נברסקה, צפון קרוליינה, אוהיו, טנסי וכן מחוז קולומביה. ג'יימס הוציאה הצהרה לתקשורת ובה כתבה כי "אפילו פלטפורמת המדיה החברתית הגדולה בעולם חייבת לציית לחוק ולכבוד את הצרכנים. אני גאה להוביל קואליציה דו-מפלגתית של תובעים כלליים בחקירה האם פייסבוק חנקה את התחרות והעמידה משתמשים בסכנה". 

צרות כפולות לענקיות הטכנולוגיה האמריקניות. חקירת הגבלים עסקיים נוספת - הפעם מטעם המדינות. צילום אילוסטרציה: BigStock

צרות כפולות לענקיות הטכנולוגיה האמריקניות. חקירת הגבלים עסקיים נוספת – הפעם מטעם המדינות. צילום אילוסטרציה: BigStock

חקירות מקיר לקיר

עוד לפני הבשורה על החקירה הנוכחית, ביולי האחרון, בישר משרד המשפטים האמריקני כי הוא משיק חקירת הגבלים עסקיים רחבת היקף לכמה מחברות הטכנולוגיה הגדולות במדינה, וזאת לנוכח ביקורת מצד מחוקקים, על כוחן והשפעתן הנחרצת של חברות כמו פייסבוק, אמזון וגוגל על השוק ועל הצרכנים.

משרד המשפטים לא ציין אמנם מי בדיוק יהיו החברות שחקירת ההגבלים העסקיים שלו תתמקד בהן. אולם אלפבית, חברת האם של גוגל, הודתה ביום ו', בהגשה רגולטורית כי המשרד ביקש ממנה "מידע ומסמכים הנוגעים לחקירות הקודמות בנושא מונופולים בארצות הברית ובמקומות אחרים". אלפבית אמרה כי היא מצפה לקבל פניות דומות מהתובעים הכלליים של המדינות והבטיחה לשתף פעולה עם הבדיקות  בעניינה. 

קודם לבשורה הזו, ביום ד' שעבר, נודע כי קבוצה אחרת של תובעים כלליים של 30 מדינות בארצות הברית מתכוננת להכריז על חקירה בנושא גוגל השבוע, ובדגש על הפרות פרטיות ונתונים מכוונות, וחבלה בפוטנציה בתחרות במשק. לפי הוושינגטון פוסט, החקירה צפויה להיחשף רשמית במסיבת עיתונאים שתיערך ב-9 בספטמבר.

מאז התפוצצות פרשיית קיימברידג' אנליטיקה והחשיפה של האופן המטריד במיוחד שבו התנהלה פייסבוק במהלכה, החלו מחוקקים רבים להיות מודאגים מכוחן הרב של חברות הטכנולוגיה הענקיות. נזכיר כי במרץ האחרון יצאה הסנטורית אליזבת וורן – אשר מתמודדת כמועמדת הדמוקרטים במאבק על נשיאות ארה"ב בבחירות 2020 – בקריאה לחוקק חוק שיקבע שחברות הענק הטכנולוגיות הן "תשתיות פלטפורמה" ואף טענה שיש "לשבור את ענקיות ההיי-טק".

פייסבוק לא הגיבה לבשורות אודות החקירה החדשה של המדינות.

יצוין כי החברה ספגה רק באחרונה קנס עתק של 5 מיליארד דולר שענקית הרשתות החברתיות הסכימה לשלם כפשרה באמצע יולי האחרון לוועדת הסחר הפדרלית האמריקנית, ה-FTC, לאחר שזו סיימה לבחון את פרשיית קיימברידג' אנליטיקה והתנהלות הענקית ממאנלו פארק במהלכה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים