קנס של 170 מיליון דולר לגוגל ויוטיוב, שהפרו פרטיות של ילדים

הענישה מגיעה אחרי חקירה של ה-FTC האמריקנית שבחנה האם הענקית ופלטפורמת הווידיאו וההזרמות שלה הפרו את חוק הגנת פרטיות הילדים אונליין, המכונה COPPA, כשעקבו אחרי בני 13 ומטה ומיקדו אליהם פרסומות

עכשיו פרטיותם תישמר סופסוף? ילדים ביוטיוב. צילום אילוסטרציה: BigStock

בתחילת השבוע נחשף כי גוגל הגיעה לפשרה אחרי חקירה של ועדת הסחר הפדרלית האמריקנית, ה-FTC, בגין מה שנחשד כהפרה של חוק הגנת פרטיות הילדים אונליין, המכונה COPPA (ר"ת Children’s Online Privacy Protection Act), שביצעה יוטיוב, שבבעלותה. כעת נודע סופית כי הענקית תשלם בסך הכל 170 מיליון דולר כקנס לרשויות על ההפרה החמורה. למעשה ההסדר מחייב את גוגל ויוטיוב לשלם 136 מיליון דולר ל-FTC ו-34 מיליון דולר למדינת ניו יורק.

ב-FTC הצביעו על אישור הפשרה וההצבעה עברה ברוב של 3-2, כששני הנציגים הדמוקרטים שהתנגדו לפשרה טענו שהענישה נרפית מדי, כך על פי דיווח ב-CNBC News.

הדיווחים על חקירת ה-FTC את התנהלות פלטפורמת הווידיאו בהזרמה צצו במקור ביוני, לאחר שכמה קבוצות פרטיות טענו שיוטיוב אספה נתונים על הצופים הצעירים ביותר שלה ללא הסכמת הוריהם, במאמץ להציג להם מודעות ולגזור מכך קופון כספי. לוועדה הגיעו בזמנו תלונות על כך ש-YouTube הפרה את חוק הגנת פרטיות הילדים אונליין, שמונע מחברות לעקוב ולמקד משתמשים מתחת לגיל 13.

"החברות מציבות סיכון לילדים וניצלו לרעה את כוחן"

כבר עם הדיווח הראשוני על הפשרה המתגבשת החלה להישמע ביקורת מצג גופי הגנת הילדים והצרכן בדבר הקנס הנמוך מדי, וזאת על אף ש-136 מיליון הדולרים מהווים את הסכום הגדול ביותר שקבעה ה-FTC אי פעם כקנס בגין הפרת ה-COPPA מאז שהקונגרס חוקק את החוק ב-1998.

התובעת הכללית של ניו יורק, לטיטיה ג'יימס, הצהירה בהודעה כי "גוגל ויוטיוב, במודע ובאופן לא חוקי, מנטרות, ומציגות מודעות ממוקדות לילדים צעירים, רק כדי לשמור על כספי הפרסום זורמים. חברות אלו מציבות סיכון לילדים וניצלו לרעה את כוחן, וזו הסיבה שאנו מטילים רפורמות משמעותיות בפרקטיקות שלהן וגורמים להן לשלם את אחד הקנסות הגדולים ביותר בעבור עניין פרטיות בהיסטוריה של ארה"ב".

במסגרת אירוע לתקשורת, שבו בישרו על הענישה והפשרה, אמר אנדרו סמית', מנהל הלשכה להגנת הצרכן של ה-FTC, כי זו הייתה הפעם הראשונה שהוועדה קנסה "פלטפורמה שעשויה להיות אחראית לתוכן שהועלה על ידי מישהו אחר. זה עניין גדול באמת. זה משנה-משחק".

כחלק מהאשמות שבגינן הושת הקנס נטען כי גוגל, הבעלים, "הרוויחה מיליוני דולרים" בגין ההפרה, איסוף המידע של צופי ערוצי יוטיוב המופנים לילדים, ואז מיקוד מודעות אליהם, וכל זאת מבלי לציית לחוק המחייב חשיפה של נוהגי המעקב והסכמת ההורים.

יו"ר ה-FTC, ג'ו סימונס, אמר כי יוטיוב "סירבה להכיר בכך כי חלקים מהפלטפורמה שלה מופנים בבירור לילדים. אין שום תירוץ להפרות החוק של YouTube". במסיבת העיתונאים הדגישו סימונס וסמית' שה-FTC נאלצה להוכיח כי לפלטפורמה היה "ידע ממשי" שתכנים שפורסמו באתר הופנו לילדים.

על פי הוועדה, גוגל העבירה מסרים סותרים לגבי התוכן ביוטיוב – היא טענה שמדובר באתר לקהל הרחב, ואף אמרה לחברת פרסום אחת שאינה חייבת לציית לחוק הפרטיות של הילדים, מכיוון שאין לה משתמשים הצעירים מגיל 13 בפלטפורמה שלה. אולם מנגד, ציינה ה-FTC, יוטיוב שיווקה את עצמה ליצרני צעצועים – כמו למשל לחברות מטאל יצרנית בובות הבארבי המפורסמת, או האסברו – כיעד פופולרי לילדים, מה שגרם להן לפרסם אצלה באופן מוגבר. על פי הוועדה, שני המותגים היו המובילים בפנייה לילדים בגילאי 6-11.

"אינך יכול לשווק את היכולת שלך להגיע לצופים שהם ילדים מצד אחד, ולהתנער מכך שהיית מודע לכך מצד שני", אמר סמית' לעיתונאים.

ההסדר שהושג עם ה-FTC מחייב גם שגוגל ויוטיוב יודיעו לבעלי הערוצים כאשר התוכן שלהם עשוי להיות כפוף לחוק פרטיות הילדים, ומחייב אותם לציות לעובדי יוטיוב מסוימים. כמו כן נדרש שהפלטפורמה תכווין בעלי ערוצי ביוטיוב לזהות תוכן של ילדים שהם מפרסמים ולסמן אותו במיוחד, בכדי לעמוד בחוק.

לימוד מכונה יסייע למצוא סרטונים הממקדים קהלים צעירים

יוטיוב

יוטיוב

בפוסט בבלוג של יוטיוב הגיבה המנכ"לית, סוזן וויצ'יצקי, והבטיחה כי שירות ההזרמה והסרטונים יבצע סדרת שינויים בפלטפורמה ושהחברה מתחייבת ה כי בתוך ארבעה חודשים היא "תתייחס לנתונים מכל מי שצופה בתוכן של ילדים ב-YouTube כמגיעים מילד, ללא קשר לגיל המשתמש. פירוש הדבר שנגביל את איסוף הנתונים והשימוש בסרטונים המיוצרים לילדים רק למה שצריך, כדי לתמוך בהפעלת השירות", כתבה המנכ"לית. היא הוסיפה והתחייבה: "אנו גם נפסיק להציג מודעות מותאמות אישית על תוכן זה לחלוטין, ותכונות מסוימות לא יהיו זמינות עוד בסוג זה של תוכן, כמו הערות והודעות".

עוד לדבריה, יוטיוב תשתמש ב"לימוד מכונה" בכדי למצוא סרטונים הממקדים קהלים צעירים, כולל כאלה ששמים "דגש על דמויות, נושאים, צעצועים או משחקים לילדים".

הפשרה צריכה עדיין לקבל אישור מטעם שופט פדרלי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים