מבקר המדינה נפרד ממבקרי הפנים: "מקצוע שחשיבותו גוברת מיום ליום"

בדברים שאמר בכנס השנתי של המבקרים הפנימיים, בתום שבע שנות כהונה, דיבר השופט (בדימוס) יוסף שפירא על מוסד מבקר המדינה, תפקידי המבקרים הפנימיים והמאבק בשחיתות ● "אני בטוח שמבקר המדינה הבא ימלא את תפקידו היטב", ציין

מבקר המדינה היוצא, השופט (בדימוס) יוסף שפירא. צילום: אלעד גוטמן

"אני מסיים בימים אלה שבע שנות פעילות אינטנסיבית בכל התחומים, והקשר עם מבקרי הפנים היה מאוד חשוב לי. מדובר במקצוע חשוב, שעוצמתו רק גוברת מיום ליום. בפעם הראשונה בה התארחתי בכנס של IIA הצהרתי על תפקידי לקדם את זכויות האדם, להרחיב את ההגנה על חושפי השחיתות ובכלל על שומרי הסף, ולמצוא מוצא למחלוקת בין ארגוני הביקורת הפנימית. אני חושב שעמדתי בזה", כך אמר היום (ד') השופט (בדימוס) יוסף שפירא, מבקר המדינה היוצא.

שפירא נפרד ממבקרי הפנים בכנס GRC 2019, הכנס השנתי המשותף של איגוד המבקרים הפנימיים בישראל IIA ושל איגוד מבקרי הפנים של מערכות המידע ISACA. האירוע, שהופק על ידי אנשים ומחשבים, התקיים באולם האירועים LAGO שבראשון לציון, ומשך אליו מאות חברים ומקצוענים בתחום ובארגונים. שפירא קיבל במהלך הכנס אות הוקרה מיוחד, יחד עם מנכ"ל משרדו, אלי מרזל, מחברי ההנהלה של IIA.

הוא ניצל את הבמה כדי לציין שלדעתו, גם מי שאינו רואה בביקורת המדינה רשות נפרדת, ברור לו שהיא עזר כנגדה של הכנסת בתפקידה כזרוע המפקחת על הרשות המבצעת. "עם זאת, ביקורת המדינה איננה ביקורת הפנים של ממשלת ישראל. מוסד מבקר המדינה הוא גוף ממלכתי שתכליתו לשפר את השירות הציבורי, לטובת כלל אזרחי ותושבי המדינה. מכאן, ביקורת המדינה חבה חובת אמונים לא רק כלפי הגופים המבוקרים אלא גם כלפי הציבור בכללותו. שוני זה, בין הביקורת הפנימית לבין מוסד מבקר המדינה, הנו שוני מהותי, מצוי ורצוי", אמר.

מבקר המדינה היוצא נימק את טענתו לגבי קיומם של הבדלים מהותיים בין הביקורת הפנימית למוסד מבקר המדינה. "הביקורת הפנימית כפופה להנהלת הגוף בו מתבצעת הביקורת ותכנית העבודה שלה היא בתיאום עם מנכ"ל הארגון. לעומתה, ביקורת המדינה פועלת מכוח החוק ואינה תלויה ברצונם של הגופים המבוקרים", ציין.

"חידדתי את ביקורת המדינה – מבלי לסטות מעקרונותיה"

שפירא אמר כי בתקופתו הורחב השיח לגבי תפקידו ומרחב עבודתו של המבקר. "מבקר המדינה הוא אחד הכלים המרכזיים הפועלים למען זכויות האדם. חידוד הביקורת בהיבט הזה נעשה באופן ברור, מבלי לסטות כהוא זה מהעקרונות של הביקורות. בתקופת כהונתי הורחבה ההגנה על חושפי שחיתות וכן סופקה הגנה שאפשר להגדירה כמיוחדת על מבקרי הפנים. דלתי הייתה תמיד פתוחה בפניהם, ולדעתי זה צריך להימשך כך: מבקרי הפנים צריכים לדעת שיש להם אוזן קשבת אצל מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, חשוב שהם ידעו שיש להם אצלו גב חזק למלא את תפקידכם כפי שצריך", ציין.

הוא התייחס, יחסית בהרחבה, לתהליך שהוביל לטמינת הקרדום במאבק בין איגוד מבקרי הפנים ולשכת המבקרים הפנימיים. "כאמור, אחד היעדים שלי היה לעזור להשכנת שלום בין ארגוני הביקורת השונים. זה היה קשה והיו כאלה שחשבו שזה משהו שלא ניתן יהיה להשלימו. אבל ההכרה של ראשי הארגונים שיש לעשות זאת ומאמצים רבים של מרזל עזרו להשיג את היעד, והוסכם לפרק את הארגונים ולהקים גוף חדש כלשכה מאוחדת, שתשמש למבקרים שכירים ועצמאיים בית", אמר שפירא.

לסיכום הוא אמר כי "כל מבקר מדינה משאיר בסופו של דבר את חותמו בתחומים שיותר קרובים לליבו, אבל כולם, ללא יוצא מן הכלל, פועלים ומבקרים בדיוק בהתאם להוראות החוק, בודקים את חוקיות הפעולות של הגופים המבוקרים, את היעילות והחסכון ואת טוהר המידות. אני סמוך ובטוח שמבקר המדינה הבא, מתניהו אנגלמן, ימלא את תפקידו היטב, ללא מורא וללא משוא פנים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים