פייסבוק עצרה אפליקציה של אונבו הישראלית

פייסבוק הסירה את אפליקציית ה-VPN של אונבו שבבעלותה מה-Play Store לאחר שהסתבר שהיא קוצרת נתוני משתמשים ● זהו לא המקרה הראשון שאפליקציה של החברה הישראלית בשירות ענקית הרשתות החברתיות מעורבת בהתנהלות לא ראויה הנוגדת את תקנות הפרטיות של החנויות, של אפל וגוגל

נייד. צילום אילוסטרציה:

פייסבוק אישרה בסוף השבוע כי הסירה יישום שפיתחה אונבו הישראלית שבבעלותה, Onavo VPN שמו, מחנות האפליקציות של גוגל – כך על פי דיווח של TechCrunch.

שערוריות הפרטיות שבהן מעורבת פייסבוק פשוט רודפות זו אחר זו ולא חדלות. לפני כמה שבועות התגלה כי ענקית הרשתות החברתיות שילמה למשתמשים, חלקם בני נוער קטינים, בכדי שיתקינו על מכשירי ה-iPhone שלהם יישום, אשר שימש כ-VPN עם הרשאה לגישה אל כל תעבורת הרשת.

הפעילות נעשתה תחת ההנמקה של "תכנית מחקר שוק", והורצה על מערכת ההפעלה של אפל, כך דיווח TechCrunch, שחשף שפייסבוק נהגה לשלם למשתמשים עד 20 דולר לחודש בכדי להתקין את האפליקציה, שכונתה Facebook Research, ושסיפקה לחברה יכולת לפקח על הטלפון ועל פעילות האינטרנט שלהם.

אפל הסירה את היישום במהירות מה-App Store שלה, אבל כעת מסתבר כי הייתה אפליקציה דומה אחרת, שהמשיכה להיות מוצעת לציבור על ידי גוגל, Onavo VPN של Facebook, שאותה החברה הסירה כעת מה-Play Store.

לשמור על הפעילות אונליין?

פייסבוק היא הבעלים של אונבו משנת 2013, אז רכשה את החברה הישראלית – שהוקמה ברמת גן בשנת 2010 על ידי רואי טיגר וגיא רוזן, בתמורה ל-200 מיליון דולר – לטובת מתן אפשרות לקהל המפתחים שלה לקבלת גישה לרשת וירטואלית פרטית (VPN). לאחר שנרכשה, הפכה אונבו לבסיס להקמת פייסבוק ישראל, וזאת למרות שהחברה מבצעת את מרבית פעילותה בקליפורניה.

אפליקציית ה-VPN של אונבו הוצעה להורדה והתקנה בחינם, ואפשרה, לפחות לפי הגדרתה, למשתמשי iPhone ואנדרואיד לשמור על הפעילות אונליין שלהם מפני ספקי שירותי אינטרנט ומפתחי אפליקציות – בדיוק כמו אפליקציות VPN אחרות. אבל משום שאונבו מריצה את פעילות האינטרנט של המשתמש באמצעות השרתים של פייסבוק, ענקית המדיה החברתית הייתה למעשה מסוגלת לעקוב כמעט אחרי כל דבר שעשה המשתמש ברשת.

פייסבוק ידעה לנצל זאת. לא רק שהענקית ממאנלו פארק השתמשה באפליקציית אונבו לכריית ואיסוף הנתונים של המשתמשים בה, על פי הדיווחים לאפליקציית ה-VPN הזו הייתה יכולת לאפשר לפייסבוק לראות עד כמה פופולרי היה היישום ווטסאפ, מה שהביא את הענקית לזהות את ההצלחה שלו ולרכוש אותו.

אפל הסירה באוגוסט – גוגל לא

אפליקציית ה-VPN של אונבו נעלמה כבר באוגוסט האחרון מחנות האפליקציות של אפל. על פי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל, גורמים באפל אמרו לפייסבוק כי האפליקציה מפרה את חוקי החברה האוסרים על איסוף דטה ממכשירי משתמשים על ידי מפתחים.

אבל האפליקציה נותרה עד כה זמינה למשתמשי מכשירים מבוססי אנדרואיד, עד שביום ו' האחרון היא נעלמה. כהסבר להסרה אמר דובר פייסבוק ל-TechCrunch ש"החברה מעבירה את המיקוד שלה למחקרי שוק מבוססי תגמול, שמשמעותם שאנחנו עומדים לסיים את תכנית Onavo".

יצוין כי במרץ 2018 ארע מקרה כמעט זהה – אפליקציית Bolt App Lock של אונבו שהושקה הוסרה במהירות מהחנות של גוגל. אפליקציה זו אפשרה למשתמשים לנעול אפליקציות אחרות במכשירים שלהם. אלא שבעוד שעל פניו, המטרה של Bolt App Lock הייתה להגן על אפליקציות אחרות מפני גישה לא מורשית, נראה שגם היא אספה נתוני משתמשים בצורה לא ישרה ומקוממת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים