אחרי רכישת NSO: ארגוני זכויות אדם מציגים דרישות לקרן נובלפינה קפיטל

אמנסטי אינטרנשיונל וארגונים רבים אחרים פנו לקרן הפרייבט אקוויטי האירופית במכתב פתוח ● לדבריהם, לנוכח מעללי החברה לכאורה בעבר, הם דורשים ממנה דיווח על הדרך שבה תמנע מקבוצת NSO להמשיך בהפרת זכויות אדם ברחבי העולם באמצעות כלי הסייבר והביון שהיא מפתחת

NSO

ביום ה' האחרון נודע כי קרן ההון הסיכון האמריקנית פרנסיסקו פרטנרס מכרה את חברת המודיעין הישראלית NSO למייסדיה הישראלים, שלו חוליו ועומרי לביא, ולחברי הצוות הבכיר בחברה. NSO לא סיפקה פרטים על העסקה אולם על פי הערכות היקפה עומד על כמיליארד דולר. המייסדים וצוות הניהול נתמכים ברכישה על ידי חברת ההשקעות הפרטית האירופית קרן נובלפינה קפיטל, וממומנים על ידי קבוצת ג'פריס, כשחוליו ולביא עצמם השקיעו כ-100 מיליון דולר ברכישה.

עקב שינויי הבעלות, הודיעה אמנסטי אינטרנשיונל ביום ב' כי היא דורשת מנובלפינה קפיטל לגלות מיידית כיצד היא מתכוונת למנוע הפרות נוספות של זכויות אדם על ידי קבוצת NSO, ששמה נקשר למספר התקפות מצמררות על מגיני זכויות אדם.

פרנסיסקו פרטנרס רכשה את NSO בשנת 2014 תמורת 130 מיליון דולר בלבד, ועוד בטרם יצא שמה ברחבי העולם כחברת סייבר שנויה במחלוקת.

NSO ידועה כיום בעיקר כספקית של כלי מעקב אחרי ניידים, שבין לקוחותיה נמנות ממשלות ורשויות אכיפת חוק. בשנת 2018 היו לה הכנסות של 250 מיליון דולר ועשרות לקוחות רשמיים.

אלא שהבעיה מתחילה בלקוחות הלא ממש מוכרזים או לגיטימיים של החברה הישראלית, שהוקמה בשנת 2009 על ידי יוצאי 8200, כשהמטה המרכזי שלה מוקם בלוקסמבורג. החברה נכנסה לאור הזרקורים ומשכה את תשומת לב העולם בשנת 2017, בשל הטענות כי ממשלת מקסיקו השתמשה בתוכנת Pegasus שלה לצורך ריגול סלולרי שהתמקד באזרחים פרטיים, פעילי זכויות אדם ואקטיביסטים שהמדינה רצתה לסכל את מהלכיהם.

חשוקג'י – היה על הכוונת בזכות פגסוס?

עוד נזכר שמה של החברה בהקשר לשותפות ברצח העיתונאי הסעודי, ג'מאל חשוקג'י, שנרצח על ידי אנשי הממשל הסעודי באוקטובר אשתקד, בקונסוליה הסעודית באיסטנבול שבטורקיה.

בפרסומים הרבים, וכן בתביעות משפטיות שהוגשו נגד NSO, נטען כי זו סייעה לממשל הסעודי כשהרוגלה שלה הושתלה בטלפון הנייד של עומר עבדול עזיז – פעיל חברתי סעודי המתגורר בקנדה וחברו של העיתונאי – ושאבה מידע על שיחותיהם, שבדיעבד סייע לרודפיו לחסלו. בנובמבר האחרון פרסם עיתון הארץ כי חברת הסייבר הישראלית ניהלה בשנת 2017 מגעים עם סעודיה למכירת הרוגלה, המאפשרת לעקוב אחר מכשירי טלפון סלולריים.

כעת, עם החלפת הבעלות הנוספת ועל רקע שלל השערוריות שנקשרו בשמה של NSO, הוציא, כאמור, ארגון אמנסטי אינטרנשיונל מכתב פתוח לקרן המממנת, נובלפינה קפיטל, שעליו חתומים ארגונים רבים לזכויות אדם, ביניהם: עיתונאים ללא גבולות, המכון על שם ברנשטיין לזכויות אדם בקליניקה לצדק גלובלי שבבית הספר למשפטים באוניברסיטת ניו יורק, Human Rights Watch, R3D: Red en Defensa de los Derechos Digitales וכן Privacy International Access Now.

במכתב קראו הארגונים לקרן להתחייב בפומבי לאחריות על התנהלות העבר החמורה של קבוצת NSO, כולל ההתמקדות בעובד של ארגון אמנסטי אינטרנשיונל – שהותקף, לפי תחקיר של הארגון ו-Citizen Lab, ביוני האחרון באמצעות כלי פגסוס של NSO – והסיוע, לכאורה, לרוצחי חשוקג'י.

"NSO היא ישות מסוכנת ביותר"

דנה אינגלטון, סמנכ"לית אמנסטי אינטרנשיונל, אמרה כי: "למנהלים של נובלפינה יש שאלות רציניות להשיב על המעורבות שלהם עם חברה שהפכה לכלי מעקב של ממשלות מתעללות. מכירה זו באה בעקבות דיווחים כי NSO שילמה לפעילים פרטיים כדי להפחיד פיזית אנשים המנסים לחקור את תפקידה בהתקפות על מגיני זכויות אדם – הוכחה נוספת כי NSO היא ישות מסוכנת ביותר".

חוליו, מייסד ומנכ”ל קבוצת NSO אמר לאחר הבשורה על הרכישה כי "מאז הקמת הפעילות הישראלית ב-2010 החברה ועובדיה הגיעו להישגים מרשימים ואני גאה בהם. יחד בנינו חברת טכנולוגיה מצויינת שעוזרת לארגוני מודיעין להילחם בטרור ובפשיעה, ובכך להפוך את העולם למקום בטוח יותר. הצטרפותה של נובלפינה כשותפה, לאחר תקופה של בדיקת נאותות מקיפה, מהווה הבעת אמון בחברה. אני בטוח שיחד ניקח את החברה לשלב הבא של השקת טכנולוגיות חדשניות שיסייעו ללקוחותינו לצמצם את איומי הטרור והפשע עימם מדינות מתמודדות. אני רוצה להודות לפרנסיסקו פרטנרס על התמיכה והליווי בשנים האחרונות, שהיו משמעותיים ביותר להצלחת החברה”.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים