"דטה סנטר שאינו מנוהל היטב ואינו נמצא במעקב יום יומי – לא ישרוד"

אמר משה לסמן, מייסד ומנכ"ל גלובל דטה סנטר ● לדבריו, "צריך לקרוא את העתיד, להבין את הצרכים של הלקוחות, ולהיות מוכנים כל הזמן ולא להגיע למצב בו מרכיבים את הדטה סנטר בצורה של טלאים"

משה לסמן, מייסד ומנכ"ל גלובל דטה סנטר, צילום: ניב קנטור

"ארגונים שעוברים טרנספורמציה דיגיטלית צריכים להשתחרר מהדברים הטריוויאליים, מאותם דברים שקיימים כבר בשטח ואפשר לרכוש בחוץ", אמר השבוע משה לסמן, מייסד ומנכ"ל גלובל דטה סנטר, המפעילה מתקן דטה סנטר בהרצליה פיתוח.

לסמן אמר את הדברים בכנס Data Centers 2019. הרצאתו עסקה ב"טרנספורמציה דיגיטלית: מעבר לשירותי אירוח במיקור חוץ".

הוא דיבר באירוע בפני אנשי המקצוע הרבים, לקוחות וספקים כאחד, שמלאו את אולם האירועים לאגו שבראשון לציון בכנס הבינלאומי להקמה, ניהול ותפעול של תשתיות מחשוב ארגוניות אותו הפיקה אנשים ומחשבים כמו בכל שנה.

לדברי לסמן, "זה הזמן, וכבר רואים זאת, שפרויקטים של IT יהפכו למעשה לכאלה המשתמשים בשירותים מהמדף. חברות קונות מוצרי ERP ו-CRM ורק מבצעות התאמות כדי ליישם אותם. לא צריך לבנות משהו מיוחד, כי מדובר בתשתית שקל מאוד לקבל אותה, ולא משנה אם מדובר בהתקנה מקומית בענן. אלו הן חלק מהסיבות העיקריות, יחד עם היקפי צריכת חשמל שהולכים וגדלים באופן קבוע, והעובדה שאנחנו נמצאים בעידן של התפוצצות נתונים שדורשת מאתנו עוד ועוד שטחים, שיש האצה בהעברת תשתיות המחשוב הארגוניות לאירוח במתקני דטה סנטר".

"לתת פתרונות בלי הצורך להשקיע מראש מחשבה"

לסמן הוסיף ואמר כי "ברגע שעוברים לדטה סנטר חיצוני מגיעים לסביבה שיכולה למעשה להעביר משאבים מלקוח ללקוח והיא יכולה לתת פתרונות בלי הצורך להשקיע מראש מחשבה ובלי לנסות לנחש מה יהיו הצרכים העתידיים, וזה מוריד בבת אחת את המצוקה האפשרית העתידית כשמנסים לתכנן דטה סנטר מקומי, וזאת כשהרבה מאוד ארגונים מבינים שאין להם את משאבי הזמן והאנשים הרלוונטיים בתחומים דוגמת חשמל, מיזוג אוויר ותשתיות פסיביות".

לטענתו, המעבר לדטה סנטר מתמחה מציע לרוב הארגונים יתרונות רבים, ובראשם יתירות, זמינות, גמישות בהקצאת שטחים והקצאת חשמל, ביטול הצורך בהשקעות הוניות וגם השקה קטנה בהרבה של מה שניתן להגדיר כתשומות ניהוליות.

"אנחנו גם רואים כיום מגמה לפיה ספקיות ענן גדולות בונות מרכזי נתונים באזורי הלקוח כדי לעזור בהיבט התפעולי, כדי לתת פתרונות עבור אלו שצריכים את הדטה סנטר קרוב אליהם, וגם כדי לקצר את זמן האחזור. בישראל, בגלל המצב הרגיש, חייבים כמובן להתייחס למצב הבטחוני כי המשק הרי חייב להמשיך ולפעול בשעת חירום", הוא סיפר.

מיקור חוץ או דטה סנטר מקומי?

לסמן גם הצביע על מגמה לפיה הדרישה הרבה לאירוח מובילה לכך שבמדינות רבות משקיעים משאבים רבים בבניית דטה סנטרים המספקים שירותים אזוריים ולא רק מקומיים, וזה קורה בעיקר אזור המזרח התיכון וכן באזור אסיה והאוקיינוס השקט.

"אין לי ספק שאם המצב הפוליטי הישראלי היה נוח יותר היינו רואים פה צמיחה חזקה של שוק דטה סנטר המספק פתרונות אירוח עבור חברות ומדינות באזור ולא רק באופן מקומי. רואים את זה לדוגמה בדובאי שהפכה למדינה של דטה-סנטרים מאורחים", תיאר לסמן את ההתפתחות.

"זה נדחף בידי פריחת הכלכלה הדיגיטלית ובמידה רבה בזכות פריסה של סיבים אופטיים תת ימיים, שיפור קישוריות פס רחב באזורים כפריים, גידול בחדירת תקשורת סלולארית מתקדמת וכדומה", הוא הוסיף.

לסמן אף הזכיר שוב ושוב שאין תשובה אחת נכונה לגבי הבחירה האם לצאת למיקור חוץ או לבנות דטה סנטר מקומי. "דטה סנטר כמובן צריך להתאים קודם כל לצרכים הנוכחיים עם קצת צפי לעתיד. אני לא חושב שיש פתרון בית ספר שמתאים לכל הלקוחות, אבל ככל שהקריטיות של המערכות יותר גבוהה וככל שזמן ההתאוששות חיוני יותר אין לי ספק שצריך ללכת לדטה סנטר מתמחה עם היתירות ועם יכולת ההתאוששות שקשה למצוא בדטה סנטר פנימי. אבל כל לקוח עם הפרמטרים שלו, וכל לקוח צריך לתת משקלות ספציפיים למה שחשוב לו יותר, ורק הוא זה שצריך לעשות את עבודת ההכנה", הוא אמר.

כמנכ"ל חברה שמהות קיומה הוא תפעול של דטה סנטר מומחה, לסמן מכיר מקרוב את האתגרים השונים הנלווים לכך, והוא שיתף את הנוכחים בהרצאתו בכמה תובנות.

"האתגרים בדטה סנטרים הם יום יומיים. דטה סנטר שאינו מנוהל היטב ואינו נמצא במעקב יום יומי לא ישרוד. צריך לקרוא את העתיד, להבין את הצרכים של הלקוחות, ולהיות מוכנים כל הזמן ולא להגיע למצב בו מרכיבים את הדטה סנטר בצורה של טלאים, שכבה על שכבה. חייבים מראש לתכנן את כל המערכת לצריכה ולנפח הסופיים, לכוון אל נקודת הקצה. לא חייבים לבנות הכל מיד, אבל צריכים להיות מוכנים לגידול ולא לחשוב בכל פעם מחדש מה לעשות כשצריך להגדיל או רוצים להוסיף", הוא הסביר.

לדבריו נכון להיום אפשר גם לומר שכמות המידע הזורמת במערכות המחשוב של הארגונים השונים מנצחת במידה מסוימת את ההתקדמות הטכנולוגית. "אמנם מצד אחד יש שיפור טכנולוגי כל הזמן, ובאופן משמעותי, אבל בכל פעם שמצליחים להכניס שורה שלמה של שרתים למארז אחד, מהר מאוד רואים איך בהדרגה השורה גודלת שוב כי למרות השיפור הטכנולוגי העצום, שמאפשר לשמור הרבה יותר נתונים בכל יחידת אחסון, כמות הנתונים שאנחנו צריכים לשמור עולה על כך פי כמה", סיכם לסמן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים