המבקר יבדוק: האם המדינה ערוכה למתקפת סייבר על מערכת הבחירות

"הוריתי לכל הגורמים במשרדי לבדוק את היערכות הרשויות להתגוננות מפני מתקפת סייבר על המערכות הממוחשבות שנדרשות לתקינות הליך הבחירות", אמר השופט בדימוס שפירא בכנס איגוד המבקרים הפנימיים, שמופק על ידי אנשים ומחשבים ● הוא יבצע ביקורת גם על הפעילות ברשתות החברתיות

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא. צילום: ניב קנטור

מבקר המדינה עומד לבדוק האם מערכות המחשוב של רשויות המדינה שעוסקות במערכת הבחירות, ובראשן ועדת הבחירות המרכזית, ערוכות למתקפות סייבר – כך אמר המבקר, יוסף שפירא, בכנס של IIA ישראל – איגוד המבקרים הפנימיים בישראל, שנערך הבוקר (ה'). הכנס נערך במרכז האירועים אווניו שבקריית שדה התעופה, בהפקת קבוצת אנשים ומחשבים ובהשתתפות מאות מבקרים פנימיים מארגונים מובילים בארץ.

המבקר ציין כי "הוריתי לכל הגורמים במשרדי להיערך לביקורת גם ברשתות החברתיות ובכל המרחב הקיברנטי, וכן לבדוק את היערכות הרשויות להתגוננות מפני מתקפת סייבר על המערכות הממוחשבות שנדרשות לתקינות הליך הבחירות".

לדבריו, "הביקורת בנוגע לבחירות לכנסת ה-21, לרבות הפריימריז, מציבה בפנינו אתגר חדש, חשוב ומהותי, שכן כיום חלק גדול מתעמולת הבחירות מתבצע ברשתות החברתיות ובאתרי האינטרנט. מדובר באתגר קשה ליישום, אך ביקורת שאיננה מתאימה את עצמה לרוח העידן הופכת לבלתי רלוונטית".

"כך גם לעניין ניהול הליך הבחירות עצמו – אבן יסוד באמון הציבור בדמוקרטיה הישראלית היא שתוצאות הבחירות משקפות את רצון הבוחר. התערבות זרה, שתפגע באמינות המערכות ובאמינות התוצאות, עלולה להביא לפגיעה עמוקה ואנושה באמון הציבור בשלטון ואחריתה מי ישורנו", הוסיף.

עם ההחלטה על הבחירות הועלה חשש בקרב המומחים וגורמים נוספים שהאקרים ינסו לתקוף את מערכות המחשוב של הגורמים הרלוונטיים, על מנת לשבש את ההליך הדמוקרטי. כמו כן, ראש השב"כ, נדב ארגמן, הזהיר ש-"מדינה זרה" עתידה להתערב במערכת הבחירות בישראל במרחב האונליין. ארגמן אמר את הדברים לאחר שרוסיה התערבה, ככל הנראה, במערכות הבחירות האחרונות בארצות הברית, צרפת ומדינות נוספות.

במסגרת ההיערכות מינתה ועדת הבחירות המרכזית באחרונה את בוקי כרמלי, לשעבר ראש רשות הסייבר, ליועץ לה בתחום.

המבקר נגד המתקפות על שומרי הסף

בתוך כך, התייחס המבקר לדבריו של השר יואב גלנט, שטען שמינויו לרמטכ"ל בוטל כיוון שהיועץ המשפטי לממשלה לשעבר, יהודה ויינשטיין, ומבקר המדינה הקודם, מיכה לינדנשטראוס, נסחטו על רקע צנעת הפרט. הוא אמר כי "אני דוחה בשאת נפש מתקפות אלה, ובוודאי מפי גורם בכיר שמבקש את אמונו של הציבור. הן היועץ המשפטי לממשלה והן מבקר המדינה פועלים באופן מקצועי לחלוטין, ואין הם שוקלים שיקולים פוליטיים בהחלטותיהם. כך היה בעבר, כך מתקבלות החלטות בהווה, וכך יהיה גם בעתיד".

"אני מנצל במה זו ומבקש מכל המועמדים ומכל המפלגות להקפיד ולנהל מערכת בחירות עניינית ומכבדת, ובוודאי שלא לתקוף את שומרי הסף כחלק מקמפיין הבחירות שלהן. יש לזכור שיש גם חיים לאחר הבחירות, וכן שהציבור כולו מסתכל על התנהלות נבחריו", הוסיף המבקר.

לדבריו, "השמירה על עצמאותם של שומרי הסף – של מערכת המשפט, של גורמי אכיפת החוק וגם של מבקר המדינה – היא הערובה ליכולת של כולנו לחיות במדינה אחת, למרות חילוקי הדעות העמוקים בין הקבוצות השונות בישראל. חלילה לנו להגיע למצב שבו הציבור יחשוב שההחלטות שמקבלים מנהיגי המדינה נובעות משיקולים ואינטרסים, אישיים שכן זהו מתכון ברור להתפוררות החברה והמדינה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים