הגרדיאן: בכירה באמזון יעצה בחשאי לממשל ארה"ב על פורטל רכש

לפי תחקיר של העיתון, מנהלת המגזר הממשלתי של הקמעונאית הענקית יעצה לבכירה בממשל האמריקני בנוגע לפורטל אינטרנטי שעניינו רכישות פדרליות של מוצרים מסחריים, דבר שלכאורה נותן לאמזון השפעה דומיננטית על הפרויקט ואולי קדימות בקבלת הזכות להקמתו

אמזון. סקירות מזויפות

תחקיר חדש שפורסם בשבוע שעבר בגרדיאן הבריטי, ושהתבסס על הודעות דוא"ל שאוחזרו במסגרת חוק חופש המידע (FOIA), מצא כי מנהלת בכירה של אמזון ייעצה באופן חשאי לממשלת ארצות הברית בנוגע לפורטל רכש עתידי שלה, בדרך שלכאורה מצטיירת כלא אתית.

ההתכתובת של מנהלת תחום הממשל של אמזון, אן רונג (שהגיעה לאמזון אחרי שהייתה חלק מממשל אובמה), עם מארי דייווי ממנהל השירותים הכללי, ה-GSA, נחשפה בתחקיר. רונג טוענת כי השיחות אירעו זמן רב לפני שיושם בארצות הברית ה"תיקון של אמזון" (Amazon Amendment) בשנה שעברה – סעיף 801 בחוק האמריקני, שנקרא באופן לא רשמי בשם זה, ושנועד למנוע מונופול או שליטה של ענקיות כדוגמת אמזון על חוזי ענק ממשלתיים.

מי תחלוש על תחום הרכש הממשלתי?

ארצות הברית מתעניינת בהקמת פלטפורמת רכש במשך זמן מה עכשיו עד כה, ועד היום אף חברה, כולל אמזון, לא זכתה בעסקה עדיין. חברות צפויות להציג את הקונספט שלהן לפורטל שכזה בעתיד הקרוב, וההצעות אמורות להיות מוערכות לפני שהחוזה יוענק סופית לזוכה בנבחרת.

הודעות הדוא"ל משנת 2017, שנחשפו על ידי התחקיר של הגרדיאן, אמנם לא מסגירות פעילות בלתי חוקית, אבל בהחלט מציירות מצב שבו נראה כביכול שהביורוקרטים של הממשל האמריקני עשויים היו להיות מושפעים לטובת אמזון ולהבטחת קבלתה את החוזה המשתלם.

יצוין כי הרכש הפדרלי מוערך כיום ב-53 מיליארד דולר, ואמזון היא אחת החברות המובילות בין המועמדות לקבלת החוזה להקמת ותפעול הפלטפורמה המסחרית של הממשל.
בתגובה לפרסום התחקיר בחרה אמזון שלא לחשוף פרטים על הפרויקט או על שיחותיה עם הממשלה.

ה-GSA שחרר הצהרה לגרדיאן ובה נאמר כי הוא נפגש עם 35 חברות ב-2018 וב -2017 בכדי לדון ב"יכולות מסחריות קיימות ובניהול מחקרי שוק" בנוגע לפלטפורמות של מסחר אלקטרוני. "אף חברה לא קיבלה גישה מיוחדת. במקום זאת, לכל החברות המביעות עניין בתכנית הפלטפורמות המסחריות יש גישה שווה ל-GSA", נכתב בהצהרה. עוד נכתב כי הממשל לא יכול לשער על אילו חברות יוטל להציע הצעות, אילו מהן יתקבלו ויוערכו, וכיצד הזוכה תבחר.

יתרון לא הוגן גם במכרז JEDI

ליסה גילברט, סגנית נשיא לענייני חקיקה ב-Public Citizen – קבוצת תמיכה בצרכנים – אמרה כי היא אמנם לא מאמינה שהקשרים בין רונג לדייווי הם הפרה של החוק, אבל "זה לא מפריע" לחשוב שפקידי ממשלה לשעבר השתמשו בידע הפנימי שלהם לצורך השגת יתרון לארגון שלהם.

אמזון היא אחת מחברות הטכנולוגיה שעובדות בצמוד ביותר בשיתוף פעולה עם הממשל האמריקני הנוכחי. בעיקר היא נחשבת כמועמדת "טבעית", כך נטען, לזכייה במכרז הענן של הפנטגון.
מחלקת ההגנה של ארצות הברית השיקה את חוזה ה-JEDI המקורי לשירותי הענן עבור שירותי הביטחון האמריקניים לפני מספר חודשים, וצפויה להודיע על הזוכה בחוזה באפריל הקרוב. ההנחה הרווחת היא ש-AWS תהיה הזוכה בפרויקט, ששוויו 10 מיליארד דולר, ולנוכח כך, הרוחות מתלהטות בקרב ענקיות אחרות, שטוענות לחוסר הגינות ולהתנהלות לא תקינה בנושא, ושאחדות מהן אף הגישו תביעה בנושא חוסר ההוגנות של המכרז ה"תפור מראש".

לארצות הברית, עם זאת, יש גם שת"פים אחרים, כמו למשל זה עם מיקרוסופט, שקיבלה לאחרונה חוזה למכשירי HoloLens, שישמשו במיוחד את צבא ארצות הברית.
בכל מקרה, טרם פורסמו פרטים רשמיים על החברות האחרות שמתכוננות להציע מודל לפלטפורמה המסחרית של הממשלה, ולא על המועד המשוער להפיכת העסקה לסופית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים