תיק 4,000: המשטרה ממליצה להעמיד לדין את נתניהו ואלוביץ'

נתניהו מואשם בין היתר בלקיחת שוחד ואלוביץ' – בנתינתו ● החשד: ראש הממשלה התערב למתן הטבות רגולטריות לטובת בזק בתמורה לסיקור אוהד בוואלה ● עוד ממליצה המשטרה להעמיד לדין את שרה נתניהו, סטלה הנדלר, לשעבר מנכ"לית בזק, ואיריס אלוביץ'

מימין: ראש הממשלה, בנימין נתניהו (צילום: רומן ינושבסקי, BigStock), ושאול אלוביץ', בעל השליטה בבזק (צילום: יח"צ)

המשטרה ורשות ניירות ערך ממליצות להעמיד לדין את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעל השליטה בבזק, שאול אלוביץ', וכן את רעיותיהם, שרה נתניהו ואיריס אלוביץ', ואת המנכ"לית לשעבר של בזק, סטלה הנדלר, בתיק 4,000. החשדות נגד נתניהו הן לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים, וקבלת דבר בנסיבות מחמירות. נגד אלוביץ' התגבשה תשתית ראייתית למתן שוחד, שיבוש מהלכי חקירה ומשפט, עבירות דיווח לפי חוק ניירות ערך ועבירות לפי חוק איסור הלבנת הון.

החשד הוא שאלוביץ' נתן סיקור אוהד לנתניהו ולרעייתו באתר וואלה, שבבעלות בזק, בתמורה להטבות רגולטוריות לקבוצה. בהודעת המשטרה נכתב כי "החשד המרכזי הינו שראש הממשלה לקח שוחד ופעל תוך ניגוד עניינים, בכך שהתערב ופעל בהחלטות רגולטוריות המיטיבות עם אלוביץ' ועם בזק, ובמקביל דרש, במישרין ובעקיפין, להתערב בתכני וואלה באופן שייטיב עמו". אלוביץ' קיווה לקבל תמורת הסיקור האוהד הקלות רגולטוריות, ובפרט אישור מנתניהו, שהיה אז גם שר התקשורת, למיזוג בזק ו-yes.

מהלך החקירה

ראשיתה של הפרשה בחקירה שניהלה מחלקת חקירות ברשות ניירות ערך בעניינה של קבוצת בזק – חקירה שהפכה גלויה לפני כשנה וחצי, עם מעצרם של אלובית', הנדלר ובכירים נוספים בה. "במסגרת חקירה זו אותרו ראיות משמעותיות, אשר הצביעו על חשדות לעניין התנהלותו והתערבותו הפסולה של מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, בענייני בזק ושאול אלוביץ' בסוגיות רגולטוריות שונות", נכתב בהודעה. "כל זאת, תוך הסתרת פעילותו זו מעיניהם של גורמים מקצועיים ומשפטיים במשרד האוצר, במשרד התקשורת ובמשרד המשפטים, ותוך העדפת האינטרסים של אלוביץ' ובזק על פני האינטרס הציבורי".

"לאחר העברת תיק החקירה בעניינה של קבוצת בזק לפרקליטות ובמסגרת השלמת חקירה שבוצעה על ידי חוקרי הרשות לניירות ערך, אותרו ממצאים ראייתיים משמעותיים, שבעקבותיהם המליצו פרקליטות מיסוי וכלכלה ופרקליט המדינה ליועץ המשפטי לממשלה להרחיב את החקירה, ובכלל זאת לפתוח בחקירה גם נגד ראש הממשלה. היועץ המשפטי לממשלה קיבל את ההמלצה", צוין בהודעה.

עם התפתחות החקירה החליטו שני חשודים בולטים בפרשה – פילבר וניר חפץ, לשעבר דוברו ויועצו של נתניהו – להפוך לעדי מדינה. הם העידו במשטרה על חלקם בפרשם ו-"חשפו התנהלות פסולה בין נתניהו לאלוביץ' בשני צירים מרכזיים: הטיית הסיקור התקשורתי תמורת רגולציה מיטיבה", לשון ההודעה. "מממצאי החקירה עולה כי ראש הממשלה פעל לקידום ענייניו של אלוביץ' בתחום הרגולציה, ובין היתר בסוגיית מיזוג בזק-yes, תוך כריכת קידום עניינים אלה בסיקור החיובי בוואלה", נכתב בהודעה.

המלצות המשטרה והרשות נסמכות על חקירות של 13 חשודים ו-60 עדים, כולל ביצוע חיקורי דין בחו"ל. עוד נמסר מגופי החקירה כי בשלביה השונים נתפסו נכסים וכספים המיועדים לחילוט מקרב מי מהמעורבים בפרשה בסך הנאמד ב-118 מיליון שקלים.

החשד: נתניהו התערב במינויים של כתבים ועורכים בוואלה

"הראיות בתיק מצביעות על כך כי מערכת היחסים בין ראש הממשלה ומקורביו לאלוביץ' הייתה מערכת יחסים שוחדית", על פי המשטרה. "מממצאי החקירה עולה כי בין השנים 2012 ל-2017 התערבו נתניהו ומקורביו באופן בוטה ומתמשך, ולעתים אף יום יומי, בתכנים שפורסמו באתר וואלה, וביקשו להשפיע על מינויים של נושאי משרה באתר – עורכים וכתבים. זאת, תוך שימוש בקשרים שהיו להם עם שאול ואיריס אלוביץ'. התערבות זו נועדה לקדם את האינטרסים האישיים שלו, וזאת באמצעות פרסום כתבות ותמונות מחמיאות, הסרת תכנים ביקורתיים כלפי ראש הממשלה ובני משפחתו וכדומה".

"עוד עלה מן הממצאים כי בני הזוג אלוביץ' השפיעו על הפרסומים בוואלה, בעד החלטותיו הרגולטוריות של ראש הממשלה לטובת שאול אלוביץ' וקבוצת בזק, ומתוך רצון להמשיך ולקדם את האינטרסים העסקיים של קבוצת בזק בכלל ובעל השליטה בה בפרט", ציינו גורמי החקירה.

עיקרי החשדות

נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו – לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות.

נגד שרה נתניהו – לקיחת שוחד (בצוותא), מרמה והפרת אמונים (בצוותא), ושיבוש מהלכי חקירה ומשפט.

נגד שאול אלוביץ' – מתן שוחד, שיבוש מהלכי חקירה ומשפט, עבירות דיווח לפי חוק ניירות ערך ועבירות לפי חוק איסור הלבנת הון.

נגד איריס אלוביץ' – מתן שוחד, שיבוש מהלכי חקירה ומשפט ועבירות לפי חוק איסור הלבנת הון.

נגד סטלה הנדלר, המנכ"לית דאז של בזק – מרמה והפרת אמונים בתאגיד, ועבירות דיווח לפי חוק ניירות ערך.

עוד ממליצה המשטרה להעמיד לדין את אור אלוביץ', בנם של שאול ואיריס אלוביץ'; עמיקם שורר, סמנכ"ל הפיתוח העסקי דאז של בזק; וזאב רובינשטיין, איש עסקים המקורב למשפחות נתניהו ואלוביץ', המכהן כסגן יו"ר הבונדס.

שלושה חשודים שנגדם לא התגבשה תשתית ראייתית מספקת לביצוע עבירות, ולכן המשטרה ממליצה שלא להעמיד אותם לדין, הם יועץ התקשורת אלי קמיר, עו"ד איתן צפריר ויאיר נתניהו, בנם של ראש הממשלה ורעייתו.

נתניהו: עיתוי פרסום ההמלצות – שקוף

נתניהו מסר בתגובה כי "המלצות המשטרה לגביי ולגבי רעייתי לא מפתיעות איש, וכן לא העיתוי השקוף של פרסומן. המלצות אלה נקבעו והודלפו עוד לפני שבכלל החלו החקירות". הוא הזכיר ש-"אין להמלצות המשטרה מעמד משפטי. רק באחרונה, הגורמים המוסמכים דחו באופן גורף את המלצות המשטרה נגד שורה של אישי ציבור. אני בטוח שגם במקרה הזה, לאחר שיבחנו את הדברים, הם יגיעו לאותה המסקנה – שלא היה כלום כי אין כלום".

לדברי פרקליטו של שאול אלוביץ׳, עו״ד ז׳ק חן, ״מזה זמן רב שהמשטרה בהדלפותיה הכינה אותנו להמלצה זו. מדובר באטריות מחוממות ואין חדש תחת השמש. אנחנו מקווים שעכשיו יתפנו אנשי המשפט לבחון את הראיות בכלים משפטיים ומקצועיים, כשהם מנסים לעמוד במשימה הלא פשוטה לנתק את עצמם מהלחצים העצומים שמופעלים עליהם, ושליוו חקירה זו מראשיתה וזיהמו אותה. אלוביץ׳ עומד על טענתו שלא עבר כל עבירה״.

עו"ד מיכל רוזן-עוזר, פרקליטתה של איריס אלוביץ׳, מסרה כי ״המלצות המשטרה היום הן חלק מהמגמתיות שבחקירתה ומעצרה של אלוביץ׳ מלכתחילה. אנחנו תקווה שאנשי הפרקליטות יוכלו להשתחרר ממגמתיות זו ויבחנו את הראיות. אין לנו ספק שבחינה כזו מלמדת שהיא לא עברה עבירה״.

התגובות במערכת הפוליטית היו צפויות: שרי הממשלה, בפרט מהליכוד, יצאו להגנתו של נתניהו, בעוד שבאופוזיציה תקפו אותו. השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, אמרה כי "המשטרה שוברת פה שיאים בהמלצתה להעמיד לדין על החלטה שקיבל בהמלצת הדרג המקצועי. אני בטוחה שהיועץ המשפטי לא יקבל את זה. יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, אמר כי "ראש ממשלה עם כל כך הרבה פרשיות שחיתות סביבו לא יכול להמשיך בתפקידו ועליו להתפטר. כל יום נוסף בתפקידו הוא נזק לאזרחי ישראל".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים