מס הלינקים של האיחוד האירופי עלול לסגור את Google News

בשל התכניות האזוריות לגבות "מס לינקים" על שימוש בכתבות חדשותיות, שירות החדשות של גוגל עלול להיות לא זמין יותר באיחוד האירופי ● ריצ'רד גינגראס, סגן נשיא מנוע החיפוש של הענקית האמריקנית, טוען שזה מה שעלול לקרות, אלא אם כן החקיקה תשתנה בצורה כלשהי

Google News. אילוסטרציה: BigStock

גוגל עשוייה לסגור את שירותי Google News ביבשת אירופה אם האיחוד האירופי ימשיך בתוכנית שלו להנהיג תשלום "מס לינקים" על שיתוף ידיעות וכתבות חדשותיות במדינות החברות בו.

מס הלינקים נועד לאפשר ליוצרי תוכן לחייב מנועי חיפוש כמו זה של גוגל בעבור שילוב של פריטים קצרים או אפילו קישור למאמרי החדשות שלהם. ההצעה של הנציבות האירופית שואפת לוודא שאמנים, בעיקר מוזיקאים, יוצרים ומחברי תסריטים, כמו גם מו"לים של עיתונים ועיתונאים, יזכו בתשלום בעבור עבודתם, כאשר משתמשים בהם בפלטפורמות שיתוף כגון יוטיוב (הנמצאת בבעלות גוגל), או פייסבוק, ובשירותים שמגישים לציבור אוסף חדשות, כמו זה שמציע ה-Google News.

סגן נשיא גוגל והממונה על מנוע החיפוש שלה, ריצ'רד גינגראס, אמר לגארדיאן כי החברה מודאגת מאוד מתקנות המס העתידיות באירופה ולא תשלול את השבתת Google News במדינות האיחוד אם החקיקה תיכנס לתוקפה במתכונת הנוכחית.

הזכות לחייב את Google News ומשתפים אחרים של התכנים

כדי להבין טוב יותר במה מדובר – סעיף 11 של החקיקה המתגבשת באיחוד, שמהווה חלק מכללי זכויות היוצרים של האיחוד האירופי, ושהוא למעשה הכלל שיאפשר גביית מס לינקים, פירושו שמוציאים לאור – כגון אתרי חדשות שמאבדים כעת פרסומות לפלטפורמות המקוונות האחרות – יוכלו לחייב את Google News ומשתפים אחרים של התכנים שהם הפיקו בעבור התוכן שלהם.

מתנגדי התקנה המסוימת טוענים שבעלי אתרים שבהם מתפרסם תוכן מקורי בעצם מסתמכים כיום על שיתופי החדשות של גוגל, שמאפשרים להם חשיפה רחבה יותר ותנועה לאתריהם.

סעיף 13 לחוק המוצע, שעליו שמענו באחרונה השגות קשות מטעם סוזן ווייציצקי, מנכ"לית יוטיוב, יחייב אתרים, כמו פלטפורמת שיתוף הסרטונים הדומיננטית, לקנות רשיונות לתוכן כגון קליפים של מוזיקה אשר מועלים לשירות.

הסעיפים של תקנות האיחוד מחייבים אתרי אינטרנט לבנות "טכנולוגיות לזיהוי תוכן", שיוכלו לבדוק האם תוכן מסוים מפר זכויות יוצרים. כך, למשל, הכלים האלה אמורים לבדוק אם גולש העלה תמונה או וידיאו שהזכויות עבורם אינן שייכות לו. המתנגדים טוענים שאם יתקבל, החוק יגביל את החופש באינטרנט ויקשה על שיתוף מידע בין גולשים.

חברי הפרלמנט האירופי תמכו בסעיפים אלו בספטמבר, אך גוגל – שהיא אולי הנפגעת הראשית מהתקנות המתגבשות – פועלת בעוצמה ועסוקה בלובינג חזק נגד כניסת התקנות, ובעיקר שני סעיפים אלו בהן, לתוקף.

מנכ"לית יוטיוב שמחתה נגד סעיף 13 הסבירה כי בקנה המידה של פעילותה של יוטיוב, שבמסגרתו יותר מ-400 שעות של וידיאו מועלות מדי דקה, לדבריה, "ההתחייבויות הפוטנציאליות לסעיף יכולות להיות כה גדולות עד כי אף חברה לא תוכל לקחת על עצמה סיכון כלכלי כזה".

לובינג נחרץ נגד התקנות המתגעשות

יצוין כי סעיף 13 עורר עד כה תרעומת לא רק מצד וויציצקי, אלא אף הקים עליו מחאה
בויקיפדיה ומאבק לוביסטי אינטנסיבי, שהביאו ביולי האחרון לעיכוב של לפחות כמה חודשים בחקיקת החוק, שנועד להדק את אכיפת זכויות היוצרים, אבל שצפוי, כאמור, להגביל אתרים כמו Reddit ואפילו גוגל הענקית בפעולתם.

לאחר ההצבעה בספטמבר באיחוד האירופי, אמר אקסל ווס, נציג גרמניה בפרלמנט, כי "אני שמח מאוד שלמרות מסע הלובי החזק מאוד שנוהל על ידי ענקיות האינטרנט, יש עכשיו רוב בבית המלא שמגבה את הצורך להגן על עקרון שכר הוגן בעבור יוצרים אירופיים".

מנגד, בראיון לגרדיאן שהעניק גינגראס באחרונה, הוא אמר כי למרות ש"לא רצוי לסגור את השירותים", החברה "לא יכולה לקבל החלטה עד שנראה את הניסוח הסופי". לפי דבריו, שירות Google News כשלעצמו אינו מכניס, משום שאין בו פרסומות, ומצד שני בעזרת שירות זה החברה שלו מעודדת את המשתמשים להקדיש זמן רב יותר לאתרים שעלולים היו להיזנח אלמלא סיועה של גוגל.

האיום בסגירת השירות אינו כזה שניתן להתייחס אליו כאל תרחיש סרק – גוגל הפסיקה לספק שירותים שלה באירופה כבר בעבר. ב-2014 סגרה גוגל ספרד את שירותי החדשות שלה במדינה בשל דרישה דומה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים