תחקיר: פייסבוק אישרה פרסומי מודעות פוליטיות מזויפות

גוף התקשורת האמריקני VICE News הצליח בלי כל בעיה לקבל אישור להכניס אל הרשת החברתית הדומיננטית פרסומים לכאורה מטעם 100 סנטורים, לקראת בחירות אמצע הקדנציה הקרבות בארה"ב, כולל ההבהרה שפייסבוק כה מתגאה בה על מקור המימון של המודעה - אלא שהכל היה מזויף

מודעות דרושים מפלות בפייסבוק. צילום: BigStock

תוצאותיו של תחקיר שניסה לבחון את מחויבותה של פייסבוק לווידוא זהותם של האנשים והארגונים שמאחורי מודעות פוליטיות, שעליו חתום גוף התקשורת Vice News, הן בשורה רעה לפייסבוק ולמשתמשיה – המקורות, לכאורה, שעמדו מאחורי מימון מודעות שהיו כביכול פרסומים מטעם 100 סנאטורים מכהנים אמריקנים אושרו לפרסום בפייסבוק בלי כל בעיה, אלא שכעת נחשף כי כולם היו חלק מהתחקיר, ומזויפים. פייסבוק, מצידה, לא זיהתה זאת.

מה שניתן להבין מהתחקיר הוא ש-Vice News הגישו פנייה ובקשות לפרסום מודעות מטעמם של סנטורים אמריקנים, ללא כל הוכחות לאמינות הגורמים המפרסמים ופייסבוק פשוט העניקה אישור לכך. המודעות לא פורסמו הלכה למעשה, אבל פייסבוק אישרה בעבורן את הגילוי הנאות "שולם על ידי" (Paid for by) – שאותו הכניסה הרשת החברתית של מארק צוקרברג אחרי פרשיית קיימברידג' אנליטיקה וכחלק מלקחיה, במיוחד לכבוד בחירות אמצע הקדנציה שיחולו בארצות הברית בנובמבר הקרוב.

כאמור, אחרי פרשיית קיימברידג' אנליטיקה – שבמסגרתה אפשרה פייסבוק לחברת המחקר המפוקפקת למקד פרסומים פוליטיים פרו-טראמפ ונגד המתחרה שלו בבחירות לנשיאות של 2016, הילרי קלינטון, לעשרות מיליון משתמשיה, וככל הנראה גם פרסומים מטי דעת בנוגע למשאל הברקזיט הבריטי. המהלך כלל ניצול ציני ומניפולטיבי של נתוניהם האישיים של המשתמשים, כולל מידע פסיכולוגי מסוים עליהם שנצבר דרך שאלון שמילאו, ושהיה מקושר לפייסבוק. עקב חשיפת הדברים הקשים, וביקורת מקיר אל קיר שחטפה החברה מהציבור, מהתקשורת ומהמחוקקים בכמה מהמדינות הגדולות בעולם, הרשת החברתית הבטיחה שהיא מתקנת את התנהלותה ומעדכנת חלק מנהליה. הממציאים של התחקיר האחרון מגלים שהלכה למעשה דבר לא השתנה בכל הנוגע בפרסומים פוליטיים, ושהפיצ'ר "שולם על ידי" הוא לא הרבה יותר מאחיזת עיניים.

קצב הגידול האיטי ביותר מזה שלוש שנים

פייסבוק הוא עדיין ענקית פיננסית. היא דיווחה על רווח של 5.1 מיליארד דולר ברבעון השלישי, עם הכנסות של 13.7 מיליארד דולר באותו פרק זמן. אבל הצמיחה שלה מואטת בהדרגה. המשקיעים התרגלו לגידול דו-ספרתי באחוזים בכל דבר שבו מעורבת פייסבוק מדי רבעון. אבל ברבעון השלישי, הרווח של פייסבוק עלה ב-9% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, קצב הגידול האיטי ביותר מזה שלוש שנים; בנוסף, הרווח ברבעון השלישי גדל בשיעור קל של 1% לעומת הרבעון השני, כך לפי Wired. מנתונים אלו אפשר ללמוד כי פייסבוק, על אף גודלה ועוצמתה, חייבת לשוב ולהצטייר בעיני העולם כמותג שתרומתו חיובית ולא שלילית, וכחברה שדואגת לאמינות גבוהה, כמו גם לרווחת משתמשיה ושלא פועלת לצורך ניצולם.

פייסבוק הגיבה ל-Business Insider על התחקיר של Vice News ואמרה כי התהליך להגשת מודעות והגשת גילוי נאות על מודעות הוא נפרד, ושבתחקיר הוגשו רק השמות שמאחורי המודעות המזויפות. הגילויים הנאותים שאושרו היו מאפשרים לצרף למסרים שתוכננו להתפרסם בעתיד, לכאורה, את הכיתוב "שולם על ידי", אבל עדיין היה על העיתון להעביר את המודעות הספציפיות שהיו בתכנון להתפרסם כדי לקבל אישור עליהן..

אפשר שבמקרה המסוים זה אכן כך, אלא שמסתבר כי זו אינה הפעם הראשונה שמודעות או גילויים מזויפים הצליחו לעבור את הליך הסינון של פייסבוק. ימים ספורים קודם לאישור ה"שולם על ידי" בעבור מודעות הנסטורים, כך לטענת Vice News, פייסבוק אישרה מודעות מזויפות שהגילוי הנאות שלהן טען כי מומנו על ידי סגן הנשיא מייק פנס, וגם מודעות אחרות שהמממן שלהן היה לא אחר מאשר ארגון דאעש, גם הן כחלק מניסוי שערך אתר החדשות. מנגד, מודעה שהוגשה תחת השם של הילרי קלינטון נדחתה, וכן כזו שהרשת החברתית התבקשה לפרסם כאילו ששולמה על ידי המנכ"ל שלה, מארק צוקרברג.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים