בשימוע בסנאט: גוגל התחמקה ממטח שאלות על תכניותיה לסין

המחוקקים האמריקנים ביקשו לדעת יותר, לנוכח דיווחים על היערכות ענקית הטכנולוגיה לשוב לפעול בסין, ועל שהיא מפתחת מנוע חיפוש מצונזר, שיתאים לדרישות הממשל - פרויקט שפירית שמו ● נציג גוגל התחמק ממתן מענה מעמיק וטען שהמוצר רחוק מהשקה

לא עוד כברירת מחדל בלעדית. מנוע החיפוש של גוגל. צילום: BigStock

בשימוע שנערך בסנאט האמריקני אתמול (ד'), ושעסק בפרטיות נתונים, ביקשו סנאטורים רבים ממנהל הפרטיות הראשי של גוגל, קית' אנרייט, להרחיב בפרטים אודות תכניות החברה להשיק אפליקציית חיפוש מצונזרת בסין. אנרייט סירב להגיב באופן ספציפי על התהיות כיצד המדיניות של גוגל בנוגע להגנה על פרטיות המשתמשים עולה בקנה אחד עם הדיווחים על כך שהאפליקציה המדוברת תקשר בין משתמשים לשאילתות החיפוש שלהם לפי מספרי טלפון אישיים.

על פי הדיווח שפורסם על ידי הפייננשל טיימס בעקבות הדיון, בכיר גוגל אישר באירוע למעשה לראשונה את דבר קיומו של "פרויקט שפירית" (Project Dragonfly) – מנוע החיפוש המצונזר הייעודי שמפתחת ענקית החיפוש בעבור השיבה לסין, עליו דווח בתקשורת כבר בתחילת אוגוסט. במהלך הדיון המתוח מול המחוקקים בארה"ב על פרטיות הנתונים באינטרנט, גרם הסנטור טד קרוז לאנרייט להודות בקיומה של תוכנית זו, אך להתעקש על כך שהחברה שלו אינה קרובה בכלל להשקת האפליקציה הפרובלמטית, לפחות בעיניי העולם המערבי החופשי.

"אומר שההבנה שלי היא שאנחנו לא קרובים, למעשה, להשיק מוצר חיפוש בסין, והאם נוכל או לא נוכל בשלב כלשהו בעתיד – זה נותר לא ברור", הצהיר אנרייט. "אם נסיים, הלכה למעשה, תכנית להשקת מוצר חיפוש בסין, הצוות שלי יהיה מעורב בכך באופן פעיל", הבטיח.

חיפושים המקושרים למספרי הטלפון של המשתמשים

כפי שדווח על ידי The Intercept באמצע החודש, "מנוע החיפוש, ששם הקוד שלו הוא שפירית, תוכנן בעבור מכשירי אנדרואיד, ויסיר תוכן שמוגדר כרגיש על ידי המפלגה הקומוניסטית השולטת בסין, כגון מידע על מתנגדים פוליטיים, על חופש הדיבור, דמוקרטיה, זכויות אדם, ומחאות למען השלום". לפי הדיווחים, מונחים כמו "זכויות אדם", "פרס נובל" ו"מחאת סטודנטים" נוספו כולם לרשימת הצנזורה שהענקית ממאונטיין וויו קיבלה מממשלת סין.

על פי הדיווח האחרון של The Intercept, שמבוסס על מקורות יודעי דבר, האב טיפוס של "שפירית" נבנה כך שיעבוד בדומה לשירותים מקוונים רבים בסין, עם אפליקציית אנדרואיד שקושרת את פעילות החיפוש למספר הטלפון. משמע – לאדם המחפש. הממשלה הסינית התעקשה כבר בעבר ששירותים כמו WeChat ו-Weibo יקשרו תעודות זהות או מספרי טלפון לחשבונות שלהם, תוך כדי ניסיון לוודא כי חברות הסלולר הגדולות מוכרות כרטיסי SIM ללקוחות תחת שמותיהם האמיתיים. ארגון Human Rights Watch ציין כי אם יתווסף גם קישור בין פעילות החיפוש לאדם המחפש, הדבר עלול להקשות על האזרחים להימנע ממעקב ממשלתי.

עוד לפני האישור של אנרייט, The Intercept הבהיר כי אין מדובר רק בספקולציות – גוגל מתכוונת לפעול כמיזם משותף עם חברה בסין, ולארח את הנתונים שלה על השרתים במדינה, מה שמוביל לדאגה שהדטה שתצבור עלול להיות זמין לגמרי לרשויות.

חקיקה פדרלית אמריקנית מתגבשת בנושא פרטיות המשתמש

במהלך הדיון נאלץ אנרייט להגן על מה שרבים רואים בו פשרה פוטנציאלית בערכי הפרטיות של גוגל, ובו בזמן, במידה לא קטנה של פרדוקסליות, לסמוך את ידי החברה על חקיקה חדשה ומתגבשת להגנה על נתונים בארה"ב, שתחליף את הכללים התקפים כיום בכל מדינה ומדינה ביבשת.

בדיון – שכונס בכלל על מנת לדון בחקיקה המתגבשת בנוגע לפרטיות המשתמשים – נוכחו לצד גוגל גם בכירים מאפל, אמזון, טוויטר, AT&T ו-Charter Communications וכולם אמרו כי גם הם תומכים בחקיקה הפדרלית – אם כי סייגו את תמיכתם בצורך בקביעת גורמי ותנאי אכיפה ספציפיים, משום שאינם רוצים שחוקים לאומיים יגבילו את השירותים שהם מציעים כרגע לצרכנים.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים