"יש פקידות ממשלתית שלא יוזמת חדשנות – מחשש לביקורת"

כך אמר אלי גרונר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, בכנס של רשות התקשוב, שבו הושקה הגרסה החדשה של פורטל השירותים הממשלתי ● יאיר פראנק, ראש הרשות: "האזרח 360 - כבר לא סיסמה, אלא מדיניות"

אלי גרונר, מנכ''ל משרד ראש הממשלה. צילום: ענבר לוי

"יש פקידות מקצועית בממשלה שמורכבת מאנשים מוכשרים שלא יוזמים רעיונות חדשניים ולא מקדמים נושאים לטובת האזרח. הסיבה היא שהם פוחדים מהביקורת, מהחשיפה התקשורתית שקיימת כיום לכל פעילות. זה מרתיע אותם, ועל כך יש להצטער", כך אמר מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר.

גרונר דיבר בפתיחת כנס "האזרח 360" של רשות התקשוב הממשלתי, שנערך הבוקר (ד') בבנייני האומה בירושלים. לדבריו, "אני יכול להבין את זה, אבל התפיסה של מי שלא עושה לא טועה אינה נכונה. אני קורא לעובדי הממשלה: תעזו, אל תפחדו ואם יש ביקורת – תפנו אותה אליי".

זהו הכנס הראשון שרשות התקשוב, בראשות יאיר פראנק, מארגנת בהיקף רחב: הגיעו אליו כמה מאות משתתפים – מנהלי טכנולוגיה מהממשלה, רשויות מקומיות וגופים ציבוריים, מנכ"לים ובעלי תפקידים בכירים במגזרים שונים של התעשייה. גולת הכותרת של האירוע הייתה השקת הגרסה החדשה של gov.il – פורטל שבו מרוכזים כלל השירותים הממשלתיים לאזרח אונליין במקום אחד ונגישים אליו. האתר נגיש גם ממכשירים ניידים, בהם טלפונים חכמים.

לדברי גרונר, "תפיסת 'האזרח במוקד' לא תהיה רק סיסמה, אלא מדיניות ממשלתית מכוונת, שבין היתר תפקידה להחדיר לתודעת כל העובדים בממשלה שתפקידנו להפוך את חיי תושבי ישראל לטובים יותר. אנחנו נמצאים בתחילתו של תהליך שנועד לשנות דיסקט אצל כולנו ולהבין שאנחנו, עובדי המדינה, עובדים אצל האזרחים, ולא להיפך".

בהמשך הוא ציין שמשיחות שקיים בחודשים האחרונים עם אזרחים שמקבלים שירותים מהממשלה, הוא למד שיש שני אתגרים ביישום תפיסת האזרח במוקד: "האתגר הראשון הוא שאנשים פשוט לא יודעים על הרבה שירותים דיגיטליים שאנחנו מעניקים, והם מוצאים את עצמם מבזבזים שעות בתורים במשרדים. זה מיותר. האתגר השני הוא שגם אם הם יודעים, אין להם אמון בשירותי הדיגיטל של הממשלה".

"הפתרון היחיד לכך הוא שננגיש להם שירותים, ניתן להם להתנסות ואז רמת האמון תגבר עם הזמן. אין דרך אחרת", אמר גרונר. "נמשיך לעשות, אולי נטעה, נמשיך לתקן ולא נפחד מביקורת, כי מי שעושה גם טועה".

גרונר ציין שהעובדה שהרשות פועלת במשרד ראש הממשלה ושהוא אישית מטפל בה מוכיחה שהממשלה נחושה בדעתה להפוך את השירותים הממשלתיים לנגישים, דיגיטליים ויעילים יותר.

"התכנית: 80% מהמגע של האזרח עם הממשלה – דיגיטלי"

פראנק הציג את הגרסה החדשה של פורטל הממשלה. הוא ציין כי "לרשות התקשוב יש שני דגלים. הדגל האחד הוא האזרח במרכז, שכפי שאמר המנכ"ל, אלי גרונר, אצלנו זו לא סיסמה. אנחנו פועלים על מנת לתת לו מידע מלא, 360 מעלות. זה עובד בחלק מהמשרדים ונמשיך להטמיע את זה באחרים".

"הדגל השני", המשיך, "הוא יישום מדיניות כל הממשלה בכף ידך. אפשר יהיה לצרוך את שירותי הממשלה מהמכשיר הנייד, אבל לא נשכח את אלה שאין להם נגישות לשירותים הדיגיטליים. התכנית שלנו היא שבעתיד הלא רחוק, 80% מהמגעים של האזרחים עם הממשלה ייעשו באופן דיגיטלי".

יאיר פראנק, ראש רשות התקשוב הממשלתי. צילום: ניב קנטור

יאיר פראנק, ראש רשות התקשוב הממשלתי. צילום: ניב קנטור

אחד החידושים עליו הצביע פראנק בפורטל החדש הוא הקצאת אזור אישי לכל אזרח, שבו ירוכזו כל הפעולות שלו, הפניות והמסמכים שהוא העביר למשרדים ממשלתיים או קיבל מהם. לדבריו, "אם האזרח יאשר לנו, לא נבקש ממנו להעביר בעצמו את המסמכים למשרד אחר, אלא אנחנו נעשה זאת בצורה דיגיטלית. קבענו כלל שנשאל את האזרח שאלה פעם אחת בלבד וכל היתר ייעשה על ידינו".

עוד הוא ציין שבפיתוח השירותים הדיגיטליים, חייבת הממשלה להתייחס ללקוחות העתידיים שלה – הילדים ובני הנוער. "הם לא ירצו בכלל ללכת למשרד ממשלתי אלא יצפו לקבל הכל בדיגיטל, וזה אתגר לא פשוט", אמר פראנק.

הוא ציין שיש למעבר לשירותים דיגיטליים משמעות כלכלית והוא יחסוך למשק מיליוני שקלים בשנה. "רק במשרד הרישוי יש 1.35 מיליון ביקורים ומפגעים עם אזרחים בשנה. תכפילו את זה ביתר משרדי הממשלה ותגיעו לסכומים עצומים שיש להם משמעות רחבה, כמו צמצום זיהום האוויר, הורדת מכוניות מהכבישים ועוד".

בחלק האחרון של הרצאתו דיבר פראנק על המדיניות של הממשלה בכל מה שקשור לפתיחת מאגרים של הממשלה לרשות הציבור. "כדי לממש את זה, אנחנו פועלים לשכנע את עובדי הממשלה שהם צריכים לשחרר את המידע. העיקרון הוא שמי שלא רוצה לשחרר מידע יצטרך להסביר ואם יעלה טיעונים ענייניים, נקבל את זה אבל נעזור לו ונקל עליו את התהליך", אמר פראנק.

באירוע דיברו בנוסף ד"ר קירה רדינסקי, המדענית הראשית של eBay, ומולי אדן, לשעבר נשיא אינטל (Intel), ועוד דוברים.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אבי

    מר גרונר הנכבד, למרות תפקידך הרם ולאור נסיונך, אזי הפעם יש לי מה לחדש לך, בעבר כאשר עבדתי בשרות הציבורי אף אחד לא היה מעוניין בחדשנות כלשהי, פשוט הייתי נטע זר בשרות הציבורי - "ציפור מוזרה" בה טענתי בין השאר כי תפקידי לשרת את הציבור ולא ההיפך, אי לכך "לא התאמתי" למערכת, גם כאשר הופעתי עם חדשנויות שונות בפני אחת מ- ועדות הכנסת בעזרתו של ח"כ יצחק יצחקי ז"ל, החדשנות שלי טורפדה. כתוצאה מכך עברתי לסקטור הפרטי כעצמאי.

אירועים קרובים