משרד החינוך דורש תוספת של 100 מיליון שקלים לחינוך הטכנולוגי

המשרד נמצא במשא ומתן עם האוצר להעלאת תקציב המגמות הטכנולוגיות, העומד כיום על 175 מיליון שקלים, ביותר מ-50% ● ראיון עם ד"ר עופר רימון, ראש מינהל תקשוב, טכנולוגיה ומערכות מידע ומנמ"ר משרד החינוך, לפתיחת שנת הלימודים

ד''ר עופר רימון, המנמ"ר הפורש של משרד החינוך. צילום: ניב קנטור

משרד החינוך נמצא בימים אלה במגעים מתקדמים עם משרד האוצר לקבלת תוספת תקציבית של 100 מיליון שקלים למגמות הטכנולוגיות. המשרד מעוניין להעלות את התקציב, העומד כיום על 175 מיליון שקלים, ביותר מ-50%.

את הדברים אמר ד"ר עופר רימון, ראש מינהל תקשוב, טכנולוגיה ומערכות מידע ומנמ"ר משרד החינוך, בראיון לאנשים ומחשבים לקראת פתיחת שנת הלימודים. לדבריו, התקציב הנוסף יופנה למימוש החזון שהציב מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, עם כניסתו לתפקיד – הגדלת מספר התלמידים הלומדים במגמות הטכנולוגיות ל-180 אלף בתוך חמש שנים. "כבר השנה התחלנו לעמוד ביעדים ובשנת הלימודים שתיפתח מחר (ו') ילמדו בחינוך הטכנולוגי 156 אלף תלמידים לעומת 151 אלף בשנה שעברה", אמר ד"ר רימון.

רימון אופטימי לגבי תוצאות המשא ומתן עם משרד האוצר ולדבריו, המגעים מתקדמים ברוח חיובית. יצוין כי סך תקציב החינוך הטכנולוגי עומד על 300 מיליון, כאשר כחצי ממנו מופנה לתקשוב בתי ספר והיתר – למגמות הטכנולוגיות. לחלק הזה של התקציב תופנה אותה תוספת נוסף לאחר שיאושר על ידי האוצר.

מה צפוי בחינוך הטכנולוגי בשנה הקרובה?

אחד החידושים עליהם סיפר רימון בראיון הוא פיילוט שייערך ב-30 בתי ספר תיכוניים, שבו ילמדו בנות בלבד את מקצוע הנדסת התוכנה, כדי לבחון את ההשפעה של המהלך על בחירת המשך לימוד המקצוע ברמות של 4-5 יחידות. "רק 20% מהבנות הולכות ללמוד הנדסת תוכנה, בגלל רתיעה וחוסר השתלבות בכיתות מעורבות עם בנים, על אף שהפוטנציאל שלהן גדול יותר", ציין. "אם הניסוי יעלה תוצאות טובות, נפעיל החל משנת הלימודים של 2019 בכל 300 בתי הספר שבהם יש מגמות הנדסת תוכנה. בכך ניצור מהפכה מגדרית ונעודד בנות נוספות להצטרף ללימודי מקצועות אלה".

שני מגזרים נוספים שהשנה תינתן להם תשומת לב מיוחדת, על פי המנמ"ר, הם החרדים והערבים. "התגבור יהיה בכיתות י"ג-י"ד", הסביר. "אנחנו מזהים אצל החרדים רצון גדל והולך ללימודים בחינוך הטכנולוגי ומפנים לשם תקציבים להצטיידות. יש שם בעיות מורכבות, ואנחנו קשובים לכך ועושים כל מאמץ לסייע להם, כי אנחנו רואים בזה חשיבות לאומית".

גם במגזר הערבי צפוי השנה שינוי דרמטי לאותם תלמידי י"ג ו-י"ד. "הלימודים האלה היו מכוונים עד כה למיועדים לשרת בצה"ל, ונוצר מצב שתלמידי המגזר הערבי, שאינם משרתים – קופחו. אנחנו מתקנים את העוול הזה וכבר השנה יהיו מגמות ייעודיות למגזר זה", הוסיף.

חידוש נוסף הוא חיזוק ותגבור שילוב תלמידי מגמות טכנולוגיות בתעשייה. "עד כה שולבו במהלך הלימודים 12 אלף תלמידים והיעד שלנו הוא להגיע ל-18 אלף כבר בשנת הלימודים הנוכחית", אמר ד"ר רימון. הוא ציין שאחד הפיילוטים המוצלחים במסגרת זו נעשה בבית התוכנה גליל סופטוור, ביוזמת המנכ"ל, דרור גונן, שם שולבו בעבודה 25 תלמידים. בעקבות מפגש שערך רימון עם נציגות ראשי התעשייה לפני כמה חודשים, לקח על עצמו גונן לסייע לרימון ולכתוב תוכנית עבודה, שמטרתה לשלב תלמידים מכל 300 המגמות הטכנולוגיות בישראל בחברות ההיי-טק בארץ, בשיתוף עם התאחדות התעשיינים.

המורים, התלמידים וההורים כלקוחות

בתחום מערכות המידע ציין רימון את השלמת העלאת הפורטל החדש של משרד החינוך, שכולל שלושה פורטלים: לעובדי הוראה, לתלמידים ולהורים. "אנחנו מסתכלים על 180 אלף עובדי ההוראה, כמו גם על מאות אלפי התלמידים וההורים, כלקוחות", אמר. מדובר במערכות מבוססות CRM שמקושרות לכל יחידות המשרד.

לדבריו, "אני נחוש בדעתי ליישם במשרד, על כל חלקיו, את תפיסת השירות שקיימת בארגונים כמו בנקים, ארגוני בריאות ומוסדות אחרים, שם הלקוח הוא במרכז. הוא לא צריך לבוא אלינו אלא אנחנו אליו. היעד שהצבתי לעצמי הוא ש-80% מכלל הפעולות של המשרד מול הלקוחות ייעשו באמצעים דיגיטליים ורק 20% באמצעים הוותיקים".

עוד ציין רימון בראיון את אליפות הסייבר לבתי הספר, שממשיכה לצבור תאוצה. לדבריו, השנה תתפרש האליפות על פני יומיים וישתתפו בה 250 תלמידים מבתי ספר רבים. אולם, החידוש העיקרי הוא שהיום השני של התחרות יעסוק בפיתוח רחפנים על ידי תלמידי תיכון.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים