הממשלה הולכת לענן ציבורי במכרז בן מאות מיליוני שקלים

על פי המכרז, השירות יינתן בהתאם לתיחור פרטני, שייערך על ידי רשות התקשוב, עבור כל משרד ממשלתי ● העבודה של רשות התקשוב לא תהיה מול ספקיות הענן, אלא מול אינטגרטורים מקומיים

יאיר פראנק, ראש רשות התקשוב הממשלתי. צילום: ניב קנטור

רשות התקשוב הממשלתי הולכת לענן הציבורי. הרשות פרסמה היום (ב') מכרז לרכישת שירותי ענן ציבורי עבורה. היקפם של השירותים שיסופקו במסגרת הענן הציבורי לא פורסם, אולם גורמים בשוק העריכו אותם בעשרות רבות של מיליוני שקלים – עד מאות מיליונים בודדים.

העבודה של משרדי הממשלה בעננים הציבוריים צפויה להתחיל במחצית הראשונה של 2018.

על פי המכרז, השירות יינתן בהתאם לתיחור פרטני, שייערך על ידי רשות התקשוב, עבור כל משרד ממשלתי. העבודה של רשות התקשוב לא תהיה מול ספקיות הענן, אלא מול אינטגרטורים מקומיים, להם יש הסכם התקשרות עם ספקית ענן בינלאומית, אחת לפחות.

ספקית הענן נדרשת להיות ממדינה המקיימת יחסים דיפלומטיים עם ישראל וממדינה החברה בארגון ה-OECD. גורמים המקורבים למכרז העריכו בפני אנשים ומחשבים כי בין המתמודדות צפויות להיות בזק בינלאומי, בינת תקשורת ומחשבים, טריפל סי, מטריקס, MedOne, טלדור, AllCloud, בלאט-לפידות, ServiceWise, יעל תוכנה, ו-One1.

המכרז הוא חלק מהמהלך של רשות התקשוב הממשלתי לקידום העברת מערכות IT לתשתיות מחשוב ענן. מטרת המעבר הזה, נכתב במסמך ממשלתי פנימי שהגיע לידי אנשים ומחשבים, הינה, "לייצר סביבת עבודה מודרנית ומתקדמת לתשתיות מחשוב ממשלתיות".

לשפר את זמינות המידע לאזרחים

על פי תכנית העבודה של הרשות, הוגדרו כמה סביבות עיקריות. האחת, IL-GOV-Cloud, שתהווה את תשתית המחשוב העיקרית של משרדי הממשלה לטווח הארוך. השניה , שירותי ענן ציבורי גלובלי, המיועדים למערכות שאינן קריטיות ואינן מכילות מידע רגיש או מסווג. השלישית, שירותי ענן ציבורי בארץ, המיועדים למערכות שאינן קריטיות, עם מידע ברמת נגישות נמוכה – שאינו מסווג. הסביבה הרביעית היא סביבת ה-IT המסורתית, שתמשיך לפעול במתקני המחשוב של משרדי הממשלה, הנמצאות בבעלותם או באירוח. המכרז האמור דן בשניים מהשירותים – השני והשלישי.

על פי גורמים בממשלה, מטרת המעבר של הממשלה לצריכת שירותי ענן ציבורי, נועדה לשפר את זמינות המידע לאזרחים, לשפר את השירות, ליצור יכולות סקלביליות עבור מנמ"רי הממשלה, לספק פתרון מהיר בעת דרישה לכוח מחשוב רב, ולהגדיל את המהירות של הגעת השירותים לציבור.

כך, על פי המסמך של רשות התקשוב, "שוק הענן הציבורי מתאפיין במגוון רחב של ספקים גלובליים. חלוצת השירות בתחום היא אמזון ווב סרביסס (AWS), אולם כיום קיימת תחרות גדולה, הן במחירים והן ברמת השירות מצד חברות נוספות – יבמ (IBM), מיקרוסופט (Microsoft), גוגל (Google), ואחרות. החברות נבדלות ביניהן בעיקר ברמת השירות ובסוגי השירותים המוצעים".

להעניק את אמצעי אבטחת המידע הנדרשים

כיוון שחלק מהשירותים שרשות התקשוב הממשלתי צופה שיעברו לענן היא של CRM, הרי סביר להניח כי המשווקות של Salesforce בישראל ישתתפו אף הן במכרז.

שחר ברכה, מנהל חטיבת תכנון ואסטרטגיה ברשות התקשוב הממשלתי, אמר לאנשים ומחשבים כי "ברשות התקשוב מבינים כי העולם הולך לענן. הרשות פועלת בשתי רמות. האחת, הקמת ענן פרטי, שבימים אלה נעשית עבודת מטה להקמתו".

במקביל, אמר ברכה, "הרשות רוצה לקדם עבור משרדי הממשלה את האפשרות לפעול בענן הציבורי. מדובר במכרז מסגרת, אליו ייכנסו השחקניות המרכזיות בענן, לאחר שהן יעמדו בתנאי הסף. אז יוקם מאגר ספקיות, וכאשר משרד ממשלתי יזדקק לשירותי ענן ציבורי, ייערך תיחור מהיר בין הספקיות".

בעבר אמר לאנשים ומחשבים יאיר פראנק, מנהל רשות התקשוב הממשלתית, כי "כל משרדי הממשלה יהיו בענן פרטי ורק שירותים מיוחדים יוכלו לעבור לענן ציבורי, אם נוכל להעניק להם את אמצעי אבטחת המידע הנדרשים. הנושא ייבדק בכל משרד כשלעצמו".

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. פקה פקה פרנק

    טוב / לא טוב כדאי / לא כדאי / מסוכן / לא מסוכן . העיקר שכבר החליטו בוא נקווה ש "נבחרת החלומות " של פרנק לא תחרבש גם את זה . שלא נשמע אח"כ ממבקר המדינה שעוד מיליונים של שקלים ממשלמי המסים נזרקו לפח עם פרוייקטים שמתחילים לא ממוקדים ללא שיודעים מה רוצים שיהיה בסוף נמרחים לא נגמרים (והכי כייף באמצע אפשר לריב עם הספקים כמו שפרנק ממש אוהב)

  2. עמית בן נון

    המעבר לענן יחשוף את המדינה לבעיית אבטחה מורכבת היות והענן הציבורי יהווה מעכשיו יעד למתקפת סייבר המבוצעת ע"י מדינות עוינות עתירות משאבים וכנגד מתקפה כזאת גם אמזון, salesforce ומיקרוסופט ....לא מסוגלים להיערך. המחשבה שניתן להגן על הענן באופן מושלם היא לדעתי לא רצינית. על פניו פקידי הממשלה התלהבו יתר על המידה ממצגות איכותיות של אנשי מכירות.

  3. אצן

    הבשורה אולי משמחת מבחינת התייעלות אך רחוקה ממושג היעילות, מהלך שכזה יגביר את הסיכון לפגיעות המאגרים הממשלתיים, במבחן העלות מול התועלת נראה שאולי דווקא במגזר הציבורי עדיף להיות שמרני בתקופה זו..

אירועים קרובים